GALA LADIES 4TECH 2021: Nicoleta MACOVEI, S&T – Șefii companiilor trebuie să acționeze și pentru psihicul salariaților, nu doar pentru business. Cred cu tărie că femeile sunt mai buni lideri și manageri decât bărbații pentru că au mai multă rezistență, ambiție şi intuiție.

Nicoleta MACOVEI, Director General, S&T Romania, a primit
Premiul LADY IN LEADERSHIP, la GALA LADIES 4TECH 2021

Nicoleta MACOVEI @ GALA “LADIES 4TECH” 2021, prima ediţie a Galei virtuale a Excelenţelor feminine în Ştiinţă, Tehnologie şi Leadership organizată de Digital Transformation Council, Revista COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV pe 26 martie 2021, în prezenţa Excelenţelor sale Ambasadoarele României la UE şi UNESCO, doamnele Luminiţa Odobescu şi Simona-Mirela Miculescu, care au deschis lucrările Galei cu două intervenţii live de la Paris şi Bruxelles. GALA a fost moderată de către Ion Vaciu, Preşedinte Digital Transformation Council şi Roxana Onea, Redactor şef Revista COMUNICAŢII Mobile. Premiile GALEI LADIES 4TECH au fost acordate în urma consultării a peste 5000 de cititori şi specialişti ai portalului www.comunic.ro şi din ecosistemul social networks (LinkedIn, Twitter, Facebook).

„Toată viața mi-au plăcut provocările și sunt genul de persoană căreia nu îi place să stea pe loc. Ppe fondul pandemiei a fost greu și a trebuit să reînvățăm să trăim, să muncim, să ne descurcăm în toate zonele muncii, ale business-ului și ale vieții. Business-ul S&T a evoluat bine, suntem cel mai mare integrator local, parte a unui grup austriac, cu prezență pe tot globul.

În România, S&T a făcut cinci achiziții în ultimii câțiva ani și pentru că pe piața locală sunt firme foarte interesante de cumpărat, cu siguranță o să mai auziți vești de la noi pe partea de achiziții. Nu căutăm firme mari, ci firme care să ne poată completa gama de produse și servicii. 

Căutăm firme care au un portofoliu de produse din zona IoT și digital, firme care ne seamănă și care ne pot completa.

Dincolo de produse și servicii, noi cumpărăm oameni, specialiști, ingineri, și acest aspect contează foarte mult în decizia de cumpărare.

Firmele pe care le-am cumpărat au devenit mărci ale S&T și au fost integrate în structurile companiei.

Cea mai recentă aplicație, Cronus, care provine de la o firmă de nișă pe partea de networking, a fost promovată către clienții S&T, dar în același timp soluțiile noastre au fost promovate către clienții fostei firme Cronus. Prima companie cumpărată a fost o firmă de nișă din zona SAP, cu proiecte și consultanți foarte buni. În urma tranzacției, am devenit cea mai mare firmă pe zona de servicii SAP, cu cel mai mare număr de clienți.

A doua firmă este Kapsch Public Transportation, pe care am integrat-o și avem deja foarte multe referințe bune. Acum avem plata cu cardul pe toate autobuzele STB, urmează și metroul și alte noutăți în perioada următoare.

Grupul S&T privește sucursalele ca fiind o entitate de sine stătătoare, avem o mare libertate de decizie și, personal, îmi convine această situație.

Colegii mei din Europa de Est, dar și din vestul Europei, sunt foarte mulțumiți de acest stil de management. Avem avantajul unui grup multinațional, dar și avantajul unei independențe atâta timp cât rezultatele sunt pozitive, cât timp există performanță.

Fiind mai experimentată, am luat în piept intrarea femeilor în zona firmelor de tehnologie. Am fost primul CIO din România la o bancă, ceea ce a fost foarte dificil, cu bărbații din acea bancă, respectiv Eximbank. De asemenea, am fost primul account manager femeie la Oracle România. A fost foarte greu, colegii din zona de presales mă tratau foarte diferit, nu se așteptau să am rezultate, dar am avut succes și a fost un succes rapid. Se întâmpla pe la începutul anilor 2000.

Toți colegii mei bărbați de la Oracle România aveau mașini de firmă, doar eu, care eram femeie, nu aveam. CFO-ul Oracle România, o femeie, a făcut mari presiuni pentru rezolvarea acestei situații și s-a rezolvat până la urmă.

Când am ajuns la S&T am găsit un board exclusiv feminin. Când am preluat firma, în 2018, S&T România nu era în cea mai bună formă, cum e acum. În toată piața eram cunoscute ca fiind „gospodinele”. 

Tuturor salariaților bărbați din S&T România, specialiști buni în diverse domenii, li se spunea să nu mai stea la „gospodinele” alea, că nu vor face nimic, că va fi un eșec, că mai bine ar pleca de acolo. Sunt prejudecăți, sunt reticențe, dar lucrurile pe piala locală se prezintă relativ bine.

În S&T, politica grupului este să avem cât mai multe femei. În boardul S&T România suntem trei femei și un bărbat.

Pentru o femeie, ca să ajungă într-o poziție care din start este destinată unui bărbat, pe lângă noroc îi trebuie foarte multă inconștiență, trebuie să se arunce cu capul înainte fără prea multe calcule.

Sună ciudat, dar am avut foarte mult noroc când am preluat S&T România, plus că nimeni nu credea în mine, în afară de cei din grup. În acest context, mi-am făcut singură strategia și am ajuns unde suntem astăzi. În 2020, S&T România a consemnat venituri de peste 47 milioane de euro și suntem profitabili.

În S&T România suntem multe femei, pe zona de consultanță, pe zona de software development. Pe partea hardware predomină bărbații. Noi, board-ul, încercăm să stimulăm și să creștem oamenii, atât femei, cât și bărbați.

Eu sunt optimistă din fire și cred că în 2020, cu toată pandemia, am fost pe un trend pozitiv, pentru că au fost proiecte în zona digitalizare, chiar și în zona publică, cum ar fi proiectul bibliotecii naționale în format electronic.

De asemenea, se află în curs de derulare proiectul de digitalizare a tot ce ține de starea civilă.

Îmi doresc, legat de proiectele PNRR, ca accesul să fie curat, corect și conform legii. Politizat poate să fie, pentru că este clar că nu poate fi eliminat acest factor, dar să fie profesionist. Altfel, așa cum s-a întâmplat în trecut, vom avea proiecte care nu vor funcționa și se pierde timp, atât noi, cât și România, cu impact asupra cetățenilor, care, o parte dintre ei, și nu puțini, pleacă din țară.

Pe fondul pandemiei, în cadrul companiei am derulat o serie de programe și acțiuni pentru a evita apariția unor probleme în rândul salariaților, pe care îi vrem cu capul întreg. Frica de pandemie există, trebuie să recunoaștem, și se manifestă în rândul multor oameni și e bine să o eliminăm prin diverse acțiuni, prin meditație, printr-o alimentație sănătoasă, prin mai multă interacțiune, chiar dacă aceasta este în format digital. 

De ce nu am putea să ne întâlnim în format digital și să vorbim între noi, fiecare având în față o bere? Eu zic că ne ajută.

Șefii companiilor trebuie să acționeze și pentru psihicul salariaților, nu doar pentru business.

În opinia mea, cred cu tărie în faptul că femeile sunt mai buni lideri și manageri decât bărbații pentru că au mai multă rezistență, mai multă ambiție, se mișcă mult mai ușor de la un job la altul, de la o situație la alta și, nu în ultimul rând, au mai multă intuiție.

Dacă ar fi să aleg un proiect, aşa cum o actriţă şi-ar alege un rol preferat, aș alege să fac un proiect care să ajute ANAF să colecteze mai mult la bugetul de stat, dar din păcate ANAF-ul se mișcă foarte greu. Noi, din când în când, creionăm un astfel de proiect și poate vom ajunge să-l punem în practică.”