Mihaela DRĂGULIN, Director General adjunct – Direcția generală de asistență pentru contribuabili – ANAF @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION 2020 by COMUNICAȚII Mobile
- Dacă în februarie 2020 prezentam la Conferinţa Digital Transformation Agenda of Romania, organizată tot de Revista COMUNICAŢII Mobile, obiectivele ANAF pentru acest an, azi sunt în măsură să vă prezint ce am reușit să punem practică.
- În ceea ce privește serviciile furnizate contribuabililor, evoluția ANAF nu a fost sub efectul pandemiei, ci a unui plan de proiecte stabilit cu ani în urmă. Transformarea digitală a ANAF a fost unul dintre obiectivele prioritare ale instituției.
- ANAF a avut o strategie sectorială care a urmărit migrarea contribuabililor către mediul electronic.
- Instituția furnizează o gamă vastă de servicii electronice, atât persoanelor fizice, cât și companiilor.
- Viziunea ANAF este următoarea: vrem o administrație care să interacționeze cu majoritatea contribuabililor exclusiv prin instrumente electronice.
- Ca să punem în practică această viziune, am analizat cifrele privind accesul cetățenilor la internet și să vedem care este potențialul contribuabililor de trecere la mediul electronic.
- Cel mai utilizat serviciu furnizat de ANAF este SPV, Spațiul Virtual Privat.
- Înscrierea și accesarea serviciilor SPV se poate face prin intermediul mai multor documente. Înscrierea este un proces simplu, totul fiind online, fără să fie necesară prezența fizică la un ghișeu ANAF.
- Începând cu 11.08.2020, înscrierea în SPV se poate face și prin identificare vizuală. Avem înregistrați prin această modalitate aproape 8.000 de persoane, majoritatea din zona urbană, unde acoperirea cu internet este bună, în special din zona București – Ilfov, dar și de la Cluj sau Iași.
- În cursul acestui an, am introdus noi funcționalități în SPV pentru a facilita îndeplinirea obligațiilor fiscale ale contribuabililor.
- Prin SPV se pot face programări la un ghișeu offline ANAF, atunci când contribuabilul dorește să se deplaseze la unul dintre sediile ANAF. Peste 16.000 de programări au fost realizate prin SPV până în prezent.
- SPV a fost interconentat cu ghiseul.ro, facilitând astfel plata obligațiilor fiscale.
- Prin SPV se pot face plăți în numele altor persoane, din august 2020, facilitate care ajută la îndeplinirea obligațiilor fiscale de către contribuabili.
- Avem în prezent 1,47 milioane de utilizatori, din care aproape 920.000 sunt persoane fizice.
- În 2020, prin SPV au fost transmise circa 7 milioane de documente, comparativ cu aproximativ 18 milioane de documente în perioada 2014 – 2019.
- Cel mai important document solicitat prin SPV este adeverința de venit, peste 10 milioane de documente de acest tip au fost emise de ANAF, fără niciun cost, cum de altfel sunt și celelalte servicii furnizate de instituție.
- Dezvoltarea SPV a condus la îmbunătățirea relației cu cetățenii, cu contribuabilii, cifrele arată că suntem pe un trend pozitiv.
- Vrem să dezvoltăm un call center al instituției, prin intermediul căruia vom furniza o serie de servicii către contribuabili și să sprijinim migrarea contribuabililor de la mediul offline, la ghișeu, la mediul online, în fața unui ecran.
- În scurt timp, ANAF va avea web chat și asistent virtual.
DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, Revista COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV.ro au organizat GALA DIGITAL TRANSFORMATION (DX) 2020 by COMUNICAŢII Mobile, ediţia XVII – virtual, pe 10 decembrie 2020 – Summit-ul anual al elitelor din IT&C şi industriile convergente din România