Pe 6 septembrie, în cadrul Festivalului Enescu 2023, Orchestra Gewandhaus din Leipzig a susținut un concert de excepție sub bagheta dirijorului Herbert Blomstedt, care a dat curs organizatorilor festivalului chiar și la venerabila vârstă de 96 ani. Detalii AICI
Concertul a inclus Simfonia nr. 5 în si bemol major D 485 – Schubert, Amintiri despre Alpii norvegieni – Berwald și Simfonia nr. 3 în do major, Singulière – Berwald.
Născut în Statele Unite ale Americii, din părinți suedezi și educat la Uppsala, New York, Darmstadt și Basel, Herbert Blomstedt și-a făcut debutul ca dirijor în 1954 cu Orchestra Filarmonicii din Stockholm, iar ulterior a fost dirijor șef al Filarmonicii din Oslo, al Orchestrelor Radio din Suedia și Danemarca și al Staatskapelle Dresden. Ulterior, a devenit director muzical al Orchestrei Simfonice din San Francisco, dirijor șef al Orchestrei Simfonice NDR și director muzical al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig. Primele orchestre cu care a colaborat în rolul de dirijor, orchestrele din San Francisco, Leipzig, Copenhaga, Stockholm și Dresda, precum și Orchestra Simfonică din Bamberg și Orchestra Simfonică NHK, l-au onorat cu titlul de dirijor laureat. Din 2019, el este membru de onoare al Filarmonicii din Viena.
Herbert Blomstedt deține mai multe titluri de Doctor Honoris Causa, este membru ales al Academiei Regale Suedeze de Muzică și a fost decorat cu Marea Cruce Federală de Merit germană. De-a lungul anilor, toate orchestrele importante din întreaga lume au avut norocul de a-și asigura serviciile foarte respectatului dirijor suedez. La vârsta înaintată de 96 de ani, el continuă să se afle la conducerea tuturor orchestrelor internaționale de top cu o prezență mentală și fizică enormă, cu o vervă și un impuls artistic impresionant.
Site-ul Festivalului Enescu menționează faptul că Gewandhausorchester este cea mai veche orchestră simfonică civică din lume. Aceasta a fost fondată în 1743 de un grup de 16 filantropi muzicali – reprezentanți ai nobilimii, dar și cetățeni obișnuiți – care au format o societate de concerte cu numele Das Große Concert. Când și-a stabilit reședința în casa de comerț a negustorilor de textile din oraș (Gewandhaus) în 1781, ansamblul și-a asumat numele de Gewandhausorchester. Mulți muzicieni celebri au fost numiți în funcția de Gewandhauskapellmeister (director muzical și dirijor principal), printre care îi menționăm pe Johann Adam Hiller, Felix Mendelssohn Bartholdy, Arthur Nikisch și Kurt Masur. După numirea sa în 2005, mandatul de un fenomenal succes al lui Riccardo Chailly în funcția de Gewandhauskapellmeister s-a încheiat în 2016. Andris Nelsons a preluat funcția de Gewandhauskapellmeister în stagiunea 2017/18.
Contribuția unică a Gewandhausorchester la bogăția muzicală istorică și actuală a Europei a fost recunoscută prin acordarea Mărcii Patrimoniului Cultural European.
Iubitorii de muzică din întreaga lume apreciază paleta sonoră extrem de individuală care distinge Gewandhausorchester de toate celelalte orchestre simfonice. Această identitate sonoră unică, împreună cu diversitatea deosebit de bogată a repertoriului pe care Gewandhausorchester îl interpretează, este cultivată în peste 200 de spectacole în fiecare an în cele trei „case” ale orchestrei: ca orchestră de concert în Gewandhaus, orchestră a Operei din Leipzig și orchestră pentru spectacolele săptămânale de cantate de Johann Sebastian Bach cu Thomanerchor în Biserica St. Thomas. Nici o altă orchestră simfonică de elită nu se dedică atât de intensiv interpretării muzicii lui J.S. Bach. Gewandhausorchester a susținut turnee regulate în întreaga lume începând din 1916 și se bucură de o prezență aproape de neegalat în mass-media (radio, televiziune, CD și DVD).
Puține alte orchestre au exercitat o influență atât de semnificativă și de durabilă asupra dezvoltării tradiției muzicii simfonice precum Gewandhausorchester. De-a lungul istoriei sale, orchestra a atras în mod constant energiile de colaborare ale celor mai eminenți compozitori, dirijori și soliști din lume. Gewandhausorchester a interpretat un ciclu complet al simfoniilor lui Beethoven în timpul vieții acestuia (1825/26), precum și primul ciclu de simfonii ale lui Bruckner, vreodată montat (1919/20). Preludiul la Die Meistersinger von Nürnberg de Wagner, Concertul pentru pian și orchestră nr. 5 – Concertul Imeprial de Beethoven, Concertul pentru vioară și Deutsches Requiem de Brahms și Simfonia a 7-a de Bruckner sunt doar o parte din bogăția repertoriului simfonic de bază care a fost interpretat în premieră de Gewandhausorchester. Chiar și în prezent, orchestra comandă și lansează în premieră lucrări noi în fiecare stagiune.
O contribuție decisivă la dezvoltarea repertoriului simfonic trebuie atribuită celebrului Gewandhauskapellmeister, Felix Mendelssohn Bartholdy. În timpul mandatului său din 1835 până în 1847, a prezidat primele interpretări a numeroase lucrări, atât proprii precum Concertul pentru vioară, Simfonia Scoțiană și Uvertura pentru Ruy Blas, cât și premiera mondială a numeroase lucrări ale altor compozitori, printre care și Simfonia în Do major a lui Schubert și Simfoniile I, a II-a și a IV-a ale lui Schumann. Prin introducerea unor noi concepte programatice – extrem de inovatoare pentru acea vreme – Mendelssohn a sensibilizat publicul prezent la Gewandhaus la muzica vremurilor trecute, readucând la viață interpretarea operei orchestrale a lui J.S. Bach.
La inițiativa lui Mendelssohn a fost fondat primul conservator din Germania, la Leipzig, în 1843 – actuala Universitate de Muzică și Teatru „Felix Mendelssohn Bartholdy”. Urmând principiile stabilite de Mendelssohn însuși, Gewandhausorchester și Universitatea colaborează sub forma Mendelssohn Orchestra Academy, oferind celor mai talentați tineri muzicieni posibilitatea de a-și perfecționa abilitățile până la nivelul cerut de orchestrele de elită ale lumii. Absolvenții Orchesterakademie primesc o diplomă de masterat din partea Universității.