Emil BÎRSAN, Butonul Roșu @ MEDTECH Forum 2024: Dosarul electronic medical al pacientului este punctul de plecare pentru dezvoltarea multor servicii, pentru interoperabilitate

Emil BIRSANFondator, Teleasistență, Butonul Roșu @ MEDTECH Forum 2024, organizat de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 25 aprilie și moderat de Ion Vaciu și Roxana Onea.

Proiectul T Sănătate România a fost creionat în 2014, el era în în cercetare din 2012 – 2013. L-am trimis la T Mobile în Germania și la o săptămână mi-au trimis echipa de la T Systems. M-am întâlnit cu ei, atunci eram cu domnul doctor Cristian Grasu de la Ambulanță și cu domnul doctor Marius Filip.

Le-am trimis și viziunea noastră despre standardizarea pe domeniul serviciilor de îngrijire la domiciliu. Aceasta este prezentarea inițială, la care am mai introdus ca noutate sigla Poștei Române pe modelul Poștei Franceze, care a dezvoltat servicii comunitare integrate de suport pentru persoanele vârstnice.

Practic, voi ați anticipat ceea ce s-a întâmplat în pandemie după aceea. Exact. Și înainte noi am militat de la început pentru standardizare.

Ne-am dori ca în viitor această platformă să devină interoperabilă și cu alte platforme din Europa, mai ales acum cu libera circulație.

Aceasta este o schemă tot operațională despre cum toată lumea dorește pacientul în mijlocul sistemului. În zona de tehnologie, noi credem că dosarul electronic este cel mai important. De acolo trebuie plecat. Ulterior adaugăm instrumente de a culege date, respectiv produse sau servicii care să culeagă dată și să populeze acest dosar electronic pe standarde, care să poată fi rafinate.

Acest dosar s-ar putea integra ulterior și cu viitorul card electronic de identitate?

Am gândit de la început ideea aceasta de interoperabilitate.

Se ridică, bineînțeles, întrebarea despre cine trebuie să fie proprietarul datelor de sănătate ale individului? Statul, instituția medicală sau individul însuși? Este foarte important.

Pacientul trebuie să fie proprietarul datelor. Informațiile din dosarul electronic sunt distribuite de pacient medicului de familie.

Noi am început prima dată cu un serviciu colector de date, dar ne-am gândit la Butonul Roșu pentru că Butonul Roșu face un screening. În cazul nostru ne-am dus către serviciile de îngrijiri la domiciliu și am ales persoanele vârstnice vulnerabile și bolnavii cronici și am reușit înainte de pandemie să grefăm pe pacienții partenerilor noștri de la Crucea Alb Galbenă, care sunt pionierii în serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu. Cu Butonul Roșu am reușit să culegem date să populăm acest dosar electronic și prin procesul de îngrijire pentru care am dezvoltat anumite aplicații și softuri de management al serviciului de îngrijire la domiciliu. Un furnizor este un spital pe roți, practic, care actualizează tot timpul datele din dosarul electronic de sănătate.

N-am mai avut timp să dezvoltăm și pentru medicii de familie o soluție informatică performanță pentru ca medicul de familie să se ocupe de pacient și să facă partea de prevenție și de îngrijire, în loc să facă ce face acum, când are mai multă activitate administrativeă. Pe partea de telemedicină integrativă am făcut câteva proiecte pilot pe telecardiologie, însă lucrurile merg greu.

Precizez faptul că platforma este colaborativă, n-am vrut să facem noi totul.

Am încercat să atragem parteneri și am reușit, avem mulți parteneri. Soluția IT&C este dezvoltată printr-un model de antreprenoriat social de o firmă care acum dezvoltă și Big Data și sunt prinși în proiectul de acolo.

Dorința noastră de a ajunge la cât mai mulți beneficiari, vârstnici în primul rând și din toată țara, ne-a determinat să căutăm un partener care să asigură acest lucru. Este vorba de Poșta Română.

Avem deja în platformă foarte mulți vârstnici și din zona rurală și au fost lucruri extraordinare pe Butonul Roșu, unde funcționăm foarte bine, am avut apeluri de urgență, iar în situațiile cu cod roșu am activat și platforma Există un erou în fiecare dintre voi al Ambulanței, iar factorii poștali care aveau cursuri de specialitate s-au deplasat la vârstnic în curte și l-au găsit căzut. În același timp, uneori întoarcem ambulanța din drum sau în cazul în care diagnosticul este de cod roșu ambulanța continuă să fie în alertă.

Cum funcționează concret Butonul Roșu?

Am adus multe tehnologii și l-am gândit să fie cât mai accesibil și ca tehnologie, funcționează printr-un terminal/dispozitiv personal prin care se poate declanșa o urgență în cazul în care ești în incapacitatea de a ajunge la telefon sau de a cere ajutor. Bineînțeles, permite și o monitorizare a pacientului.

Primul serviciu, cel cu care dorim să colectăm date este Butonul Roșu, care asigură partea de prevenție, informare, consiliere, teleurgența medicală și securitate personală (că nu e numai pe zona medicală) și monitorizare post-urgență a pacientului, pe care îl punem în legătură cu furnizorii din proximitate care pot să-i asigure după aceea continuitatea unui tratament post-urgență. Cel mai mare suport pentru Butonul Roșu l-am primit de la STS, care a înțeles acest serviciu și suntem în integrare cu 112 ca să scurtăm timpii de intervenție și să transmitem cât mai multe date către echipa care se duce la caz.

În Ungaria, pentru că am lucrat cu cei de la T Systems Budapesta, Butonul Roșu este dus acum la nivel național și oferit tuturor persoanelor vârstnice, tuturor pensionarilor, printr-un grant de 229 de milioane de euro. Fiecare vârstnic va primi un dispozitiv și va fi legat într-o platformă de monitorizare.

Suntem în acreditare la ANMCS pentru soluția de îngrijiri la domiciliu, cu Crucea Alb Galbenă.

Avem gata registrul unic de îngrijiri medicale la domiciliu, care ar fi extraordinar dacă ar fi implementat, ar rezolva foarte multe probleme. Avem comunicare bună cu CNAS. Am reușit să îi convingem ca recomandarea de îngrijiri la domiciliu să fie acum în format electronic, dar lucrurile s-au oprit aici. Oricum, în momentul în care este populată cu date, platforma generează intrinsec multe registre de patologii de boală în speță. Acest registru unic de îngrijiri la domiciliu ar fi protejat foarte mult vârstnicii să nu fie instituționalizați, căci acesta este și rolul platformei. E o platformă colaborativă, unde dorim să aducem mulți furnizori pe serviciile acestea integrate, medico-sociale, primare, de bază.

Pentru proiectul Butonul Roșu am găsit însă deschidere la Poșta Română pentru că le-am arătat proiectul Poștei Franceze și al Poștei Elvețiene. Poșta Franceză s-a adaptat imediat noilor servicii comunitare.

În momentul de față, de ce anume ai nevoie pentru dezvoltare, care e mesajul tău către cei din piață?

De parteneriate, în primul rând, și de dialog. Dacă am găsi deschidere pentru acest prim serviciu, care are rol germinativ în dezvoltarea infrastructurii de servicii de îngrijiri primare, ar fi extraordinar.

În multe țări este implementat. Practic am participat, direct și indirect, la unele din proiecte. Este foarte greu aici la noi să găsești deschidere. Butonul Roșu poate fi adăugat pachetului de bază al asigurărilor de sănătate pentru pensionari, pentru cei cu pensii minime, aproximativ 1.200.000 de persoane, sau pentru pensionarii care au primit voucherele, peste 2 milioane de persoane, pentru persoanele singure.

La un moment dat aveam aproape 10.000 de vârstnici monitorizați în mai multe localități rurale din țară, cu niște rezultate fantastice.

Proiectul ar dezvolta și rețeaua de furnizori de îngrijiri la domiciliu.