Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I”, împreună cu Academia Oamenilor de Știință din România (AOȘR) și Comisia Națională a Bibliotecior (CNB), a organizat, pe 25 septembrie 2020, în cadrul ediției a IX-a a Festivalului Strada de C`Arte dezbaterea cu tema ”Rolul bibliotecilor în noua paradigmă digitală de învățare”, în Aula BCUB.
La manifestare au participat, atât online cât și în sală, personalități ale lumii academice și de cercetare, directori de biblioteci, profesori, oameni de cultură. Dezbaterea a fost urmată de lansarea cărții ”Educația prin E-learning”, autori Doina Banciu, Ben-Oni Ardelean, Larisa Ivașcu și Daniel Fodorean, apărută prin colaborarea Editurii AOȘR și Editurii Tehnice. Dezbaterea a fost moderată de prof. Doina Banciu, vicepreședinte AOȘR, și conf. Mireille Rădoi, secretar al CNB.
În deschiderea dezbaterii, Prof. Doina Banciu a arătat că educația și instrucția încep de la carte și cu o carte, fie ea și electronică, în acest secol, și preocupările marilor biblioteci ale lumii pentru digitizarea colecțiilor și furnizarea de produse și servicii de informare după cerințele utilizatorilor, oriunde, oricând, într-un format accesibil și pe orice tip de device. Aceste biblioteci pot fi un real suport pentru procesul de E-learning, în timp ce cea mai mare parte a bibliotecilor din România trebuie să treacă printr-un proces de “re – engineering” pentru a se adapta noilor cerințe și evoluții tehnologice.
De asemenea, prof. Doina Banciu a subliniat că noua paradigmă digitală de predare și învățare este o provocare pentru profesori, pentru elevi, pentru studenți și părinți deopotrivă, iar forurile științifice, așa cum face AOȘR, trebuie să se implice activ în rezolvarea problemelor cunoscute sau neștiute, care pot apărea în acest proces.
Mireille Rădoi, Directorul General BCUB: ”Suntem în cea mai importantă zi a festivalului, la cea mai importantă manifestare pentru instituția noastră, deoarece este o dezbatere despre rolul bibliotecilor în noile metode de învățare. Este o manifestare profesionistă în care analizăm provocările pe care această nouă paradigmă le așează în fața noastră, a tuturor, provocări legate de resursele educaționale și mutațiile pe care suntem nevoiți să le parcurgem datorită noilor tehnologii. În ce măsură sunt sau nu în favoarea ori în detrimentul procesului de învățare, care sunt efectele asupra acestuia, cum trebuie să ne regândim rolul și competențele. Trebuie să analizăm cu luciditate limitele pe care le avem, să le cunoaștem, pentru a încerca să le depășim. De altfel, discutăm de ceva timp aceste teme în cadrul Comisiei Naționale a Bibliotecilor, for interministerial în care sunt reprezentate bibliotecile de toate tipurile, din întreaga țară.”
Invitații speciali la această dezbatere au fost prof. Adrian Badea, președintele AOȘR; prof. Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Național al Rectorilor; prof. Tudor Prisecaru, președintele Senatului Universității Politehnica București; prof. Adrian Curaj, director general UEFISCDI, prezenți în Aula BCU și prof. Romiță Iucu, președinte al Consiliului de Orientare și Analiză Strategică – Universitatea București, care a intervenit online. De asemenea, în sală au fost prezenți prof. Daniel Mariș, rectorul Institutului Baptist; prorectorul ASE, prof. Alina Dima; directorul Bibliotecii Naționale, Directorul Bibliotecii Municipale – București, directorul Bibliotecii Județene Brașov, directorul Bibliotecii Județene Brăila, directorul general al ICI- București. Au participat în mediul online rectorul Universității Politehnica Timișoara, rectorul Universității ”Andrei Șaguna” Constanța, directorul Bibliotecii Județene Sibiu, directorul Bibliotecii Municipale Câmpulung Muscel, profesori din diferite universități din țară și membri ai CNB.
Președintele AOȘR, prof. Adrian Badea, a arătat că Academia se preocupă de mulți ani de dezvoltarea de proiecte care au ca obiectiv crearea de biblioteci digitale, nu numai pentru utilizatorii din țară, dar și pentru cei din diaspora. De asemenea, organizarea acestei dezbateri demonstrează preocupările membrilor AOȘR, cei mai mulți, profesori universitari cu multă experiență în învățământ, pentru desfășurarea procesului de predare/ învățare bazat pe noile tehnologii.
Discuțiile s-au concentrat în jurul unor teme de real interes atât pentru comunitatea bibliotecarilor, cât și pentru întregul sistem de învățământ din România.
”Bibliotecile nu sunt un lux, ci sunt fundamentale pentru dezvoltarea cunoașterii. La finele pandemiei nu vom mai renunța la teleșcoală sau la telemuncă. Trebuie să veghem la raportul corect dintre educația clasică, mai potrivită în domeniile ingineriei și cel medical, și educația online, care se pliază mult mai bine pe științele socio-umane. Profesorii sunt în fața unei provocări mai mari și mai grele, prin comparație cu tinerii elevi sau studenți. Inițiative precum cea de astăzi trebuie susținute cu calm, convingere și consecvență. (prof. Sorin Cîmpeanu)
Legat de noua paradigmă educațională, profesorul Tudor Prisecaru a subliniat că este important să vedem limitele învățământului online, mult mai potrivit pentru învățarea pe durata întregii vieți. La rândul său, prof. Romiță Iucu, prefațatorul cărții, a arătat că din punct de vedere psihologic este nevoie mai întâi ”să ne dezvățăm” de vechile constructe profesionale înainte de a învăța ceva nou.
Profesorul Adrian Curaj a vorbit despre provocările open science si open education în dezvoltarea creativității și a arătat rolul cheie al bibliotecilor pentru dobândirea abilităților necesare funcționării în noile condiții ale erei digitale.
Profesorul Alina Dima a subliniat faptul că universitățile au nevoie de sprijinul bibliotecilor pentru a asigura resursele online necesare în procesul de învățământ.
Directorii bibliotecilor prezenți în Aulă au arătat preocupările lor pentru modernizare, dar au subliniat necesitatea coordonării și colaborării, precum și susținerea cu resurse adecvate pentru furnizarea de noi servicii pentru cititori, bazate tehnologie. Directorul general ICI, Victor Vevera, a menționat colaborarea cu AOȘR, precum și intenția de a dezvolta împreună un proiect de larg interes, Tezaurul Cultural Național, proiect în care să fie implicate și bibliotecile. Rectorul Universității Tehnice din Timișoara și rectorul Institutului Teologic Baptist au menționat importanța unei astfel de dezbateri și interesul instituțiilor pentru dezvoltarea învățământului on-line.
Cu același prilej, Mohamed Ketata, directorul Biroului Regional al AUF, a relevat cât de vaste sunt resursele educaționale în limba franceză, o bibliotecă digitală de peste 11 milioane de documente.
Unul din autorii cărții, Daniel Fodorean, a arătat că această lucrare este rezultatul activității sale de predare online într-o universitate din SUA și a anunțat înființarea unui departament de E-learning, în cadrul Institutului de Cercetări Avansate Interdisciplinare „Constantin Angelescu” (ICAI), subordonat AOȘR. ”Dorim să promovăm cercetarea în domendiul E-learning, să pregătim profesorii, formatorii și cercetătorii, să facilităm cooperarea la nivel național și internațional.”.
Deputatul Ben-Oni Ardelean, unul dintre autori, a intervenit online și a menționat: ”Cred că toate acele metode pe care le folosim în clasă pot fi transferabile în învățământul la distanță. Tocmai de aceea este nevoie de o cunoaștere amplă a acestor metodologii și, bineînțeles, de o adaptare. Dincolo de zoom există multe alte instrumente care trebuie folosite pentru ca învățarea să fie eficientă. Dezideratul nostru este să implementăm un astfel de sistem.” Ben-Oni Ardelean a povestit și despre experiența sa din zona de E-learning, mai exact despre o platformă preluată din străinătate și implementată, cu success, într-o instituție românească încă din anul 2005.
Prof. Daniel Mariș, rectorul Institutului Baptist, a spus că, în fața acestei noi realități, trebuie să avem încredere și să ne adaptăm. ”Pandemia aceasta ne-a pus față în față cu ceea ce înseamnă educația la distanță. Vreau să vă aduc o încurajare pentru noi toți, un scriitor creștin foarte cunoscut din SUA, spunea la începutul pandemiei, <<sunt două cuvinte care trebuie să ne motiveze în această perioadă: Trust and Adjust>>, Încrederea și Adaptarea. Eu cred că avem nevoie, și profesorii, și cei care lucrează în domeniul bibliotecilor să pășim cu încredere în spre ceea ce înseamnă provocarea noului, și să ne adaptăm, pentru că sunt convins că în lucrarea cu studenții vom face un pas mai departe spre ceea ce înseamnă învățământul la distanță.”
Conf. Larisa Ivașcu, coautor al lucrării, a arătat că un capitol din aceasta este rezultatul unui proiect international, desfășurat de Universitatea Tehnică din Timișoara.
În încheiere, prof. Doina Banciu a subliniat că ultimul capitol este dedicat colecțiilor si bibliotecilor digitale, precum și platformelor E-learning, astfel încât cititorii să poată găsi informații practice, direct utilizabile în învățare și predare. Cartea va fi disponibilă, în perioada următoare, și în format electronic, astfel încât să poată fi accesată de pe orice device conectat la Internet.