VIDEO Conferința INTEROPERABILITATEA: DX la nivel local și central – Dan MARIAN, CJ Vaslui: Administrația publică locală se lovește de impedimente legislative în implementarea digitalizării. Noi am reușit să facem ca fluxul de documente să funcționeze perfect și vrem ca anul viitor să digitalizăm toate cele 16 instituții deconcentrate de la nivelul CJ Vaslui.

Dan MARIAN, Vicepreședinte Consiliul Județean Vaslui @ Conferința INTEROPERABILITATEA – Secretul transformării digitale la nivel local și central organizată de către DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 29 septembrie 2023, la Grand Hotel Continental și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.

Problemele administrației publice locale sunt foarte diverse și destul de multe. Noi, prin implementarea acestei digitalizări, începem să ne dăm seama că nu ține totul de voința noastră.

VIDEO

Pe parcursul intervenției mele am să și vă exemplific că, de fapt, avem foarte multe impedimente legislative și sunt convins că veți avea pârghiile necesare astfel încât să multiplicați mesajele care se transmit în cadrul acestui eveniment.

Vă voi povesti cum a pornit proiectul digitalizării în județul Vaslui. Nu a fost ceva spontan. La nivelul anului 2020, împreună cu echipa mea, s-a discutat despre acest proces al digitalizării, lucru pe care l-am avut în vedere și prin dialogul cu cetățenii români care locuiesc în străinătate și vin într-o anumită perioadă a anului acasă și discută cu cei rămași acasă despre cum se întâmplă anumite lucruri în țările în care locuiesc.

În acest context, pentru mine a fost un punct pe agenda mea politică de a introduce acest subiect al digitalizării la nivelul județului Vaslui. Am ajuns în poziția în care să pot face acest lucru și primul lucru făcut a fost crearea unei asociații pentru digitalizare și dezvoltare durabilă a județului Vaslui, o asociație formată din UAT-urile locale.

Atunci când am creat această asociație, și nu o spun cu regret, știți ce întrebare îmi adresau primarii UAT-urilor? Ei mă întrebau ce este digitalizarea.

Cei prezenți în această sală pot răspunde ușor la această întrebare. Mie nu mi-a fost foarte simplu să răspund la această întrebare și am constatat pe parcurs, la nivel de implementare, că unii primari, chiar dacă au resursa financiară asigurată, fac pasul înapoi, pentru că lor li se pare că li se complică viața prin această digitalizare.

Lucrurile nu stau așa și facem eforturi intense în a-i convinge să continue cu digitalizarea.

Viața reală, viața la talpa țării este oarecum diferită față de ceea ce se discută în cadrul unor întâlniri de genul acesta.

Prioritățile cetățenilor sunt diferite, ei pun pe primul loc nevoia unui loc de muncă, nevoia unui venit mai ridicat. Chestiunea asta cu interacțiunea cu autoritatea locală nu este permanentă, ea apare în anumite etape ale vieții, atunci când, spre exemplu, au nevoie de anumite documente.

La nivelul CJ Vaslui, în urma inițierii asociației pentru digitalizare, am început să lucrăm cu decidenții din administrația publică, să-i facem să înțeleagă de ce este necesară digitalizarea, care este utilitatea, ce efecte pozitive va avea în munca funcționarilor.

De meserie, eu sunt economist, utilizez toate aplicațiile pe care le avem la dispoziție și încerc să-i conving și pe ei că nu asta-i menirea, de a deveni specialist în IT. Nu, menirea autorității locale este de a folosi toate aceste aplicații astfel încât să ajute cetățenii.

Am avut și șansa de a face împreună cu colegii de la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest un schimb de experiență și o vizită de lucru la Bruxelles. Au fost câteva întâlniri extraordinar de importante și cu esență. Ne-am dat seama unde se află administrația publică din Belgia și unde ne aflăm noi, precum și ce probleme extraordinare ridicau ei.

Vă dau un exemplu. Primăriile din Belgia aveau soft-uri peste soft-uri peste soft-uri. Când au vrut să le unească, și-au dat seama că nu sunt compatibile.

Au fost nevoiți să-și constituie o asociație care să dea un fel de aviz tehnic, care să acopere nevoia de standardizare, în principal. Practic, decidenții și-au dat seama că sunt depășiți de aceste elemente și au mutat aceste probleme în zona tehnică, ceea ce mi s-a părut foarte corect.

Revenind la județul Vaslui, noi am realizat această implementare a digitalizării la nivelul CJ Vaslui și am stimulat administrațiile publice locale să acceseze fonduri prin PNRR.

Administrația publică de la nivelul unei comune sau a unui oraș este diferită față de administrația existentă la CJ Vaslui. Noi, Consiliul Județean Vaslui, nu prea suntem în legătură directă cu cetățenii. Avem instituțiile subordonate, cum este DGASPC, care lucrează direct cu cetățenii.

Când am venit la CJ Vaslui, am fost frapat de un lucru, și anume prezența directorilor de direcții, care așteptau cu o mapă în mână să intre la președintele CJ Vaslui.

Eu am fost parlamentar timp de trei mandate și nu am cunoscut modul de funcționare al administrației locale. Când am văzut cum se desfășoară lucrurile la CJ Vaslui, am rămas total surprins și am zis că e haos, că nu se poate așa ceva.

În prezent, lucrurile sunt ok, totul funcționează brici. Decidentul are în orice secundă acces la documente și poate vedea unde se află respectivele documente, cât au stat în lucru la fiecare funcționar documentele respective.

Eficiența unui funcționar o poți cuantifica prin rapiditatea cu care rezolvă un document. Totul se bazează pe semnătură electronică calificată.

În prezent, la nivelul CJ Vaslui nu mai avem o problemă în ceea ce privește digitalizarea, fluxul de documente funcționează perfect.

Acum am conectat managementul direcțiilor deconcentrate și vrem ca anul viitor să digitalizăm toate instituțiile deconcentrate de la nivelul CJ Vaslui, 16 la număr.

În perioada următoare spitalele vor primi finanțare pentru digitalizare și sumele nu vor fi modice. Prin digitalizarea acestora am putea rezolva foarte multe probleme administrative și nu numai.

În Belgia am vizitat un spital foarte mare din apropierea orașului Bruxelles. Am discutat cu șefii spitalului respectiv despre modul cum au implementat digitalizarea și impactul acestui proces.

Ei au spus că investiția inițială nu a putut fi realizată decât prin parteneriat public-privat și, după ce au realizat parteneriatul, respectiv soft-ul, și-au recuperat banii investiți în primul an din economiile realizate în procesul de administrare a spitalului, care s-au ridicat la câteva zeci de milioane de euro.

Am avut un primar care, în timpul procesului de digitalizare, mi-a spus, nervos, că nu mai vrea să continue pentru că el nu mai poate da numere de înregistrare la documente din urmă. Am rămas șocat. El a justificat că a greșit proiectantul, că a greșit ălă, că a greșit celălalt și că acuma trebuie refăcută documentația din urmă și că are nevoie de numere de înregistrare din urmă și că digitalizarea îl împiedică să aibă acces la numere de înregistrare din urmă.

Vă imaginați la ce nivel de acuratețe vor trebui să lucreze cu toții atunci când digitalizezi activitatea unei instituții. Nu mai este permisă nicio greșeală.

Mi-am făcut obiceiul să intru în birourile funcționarilor din CJ Vaslui pentru a verifica dacă mai au hârtii pe birou.

Am constat faptul că la nivelul Serviciului Urbanism avem o mare problemă, care pleacă de la legislație. În România, există un tip de ștampilă pentru proiectant, un alt tip de ștampilă pentru dirigintele de șantier ș.a.m.d. Aceste documente nu sunt valabile decât cu aceeași ștampilă. Nu poți să încarci în sistemul digital, nu poți să folosești acel document decât în original, pentru că așa prevede legea.