VIDEO Conferinţa eLEARNING 2021: Octavian OPREA, Președinte ADR: Pe masa premierului se află la semnat decizia de înființare și operaționalizare a Comitetului de Debirocratizare și Transformare Digitală a Administrației Publice.

Octavian OPREA, Președinte Autoritatea pentru Digitalizarea României  @ eLEARNING CONFERENCE 2021 (Edu Tech – Formare – Recalificare – Transformare Digitală), organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 23 aprilie 2021, de Ziua Internațională a Cărții, a Drepturilor de Autor și de Ziua Bibliotecarului din România.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) are în plan ca în viitorul nu foarte îndepărtat să pună la punct un cadru legislativ prin care toate cărțile care vor fi redactate în format letric în România să aibă și o versiune electronică.

Practic, încercăm astfel să convenim cu editurile ca orice carte fizică să aibă și o versiune electronică. După cum știm, dispozitivele de citire a cărților în format electronic au devenit foarte populare.

Doresc să vă spun pe această cale că, deși ne numim Autoritatea pentru Digitalizarea României, unul din obiectivele principale și unul din atributele prevăzute de legislație este transformarea digitală. Când vorbim de transformare digitală nu ne gândim doar la tehnologie, ne gândim la analiză de fluxuri, la barierele care stau în calea digitalizării. Transformarea digitală are ca rol eliminarea acestor bariere și, tocmai din acest motiv, ADR a redactat un document pe care l-a transmis recent către opinia publică, prin care dorim „să ne punem cenușă în cap” și am încercat să evidențiem toate problemele pe care le-am întâlnit în procesul de digitalizare.

Pentru a ajunge la două click-uri, este nevoie de luni, chiar ani de muncă. Digitalizarea pare simplă, pare ușoară, dar în spate este o muncă de Sisif, pentru că avem legislație veche de zeci de ani, avem proceduri de zeci de ani, avem servicii publice care nu mai sunt de actualitate și, tocmai din acest motiv, în acest moment, pe masa premierului se află la semnat decizia de înființare și operaționalizare a Comitetului de Debirocratizare și Transformare Digitală a Administrației Publice.

Acest comitet va avea rolul de a identifica toate serviciile publice furnizate de instituțiile publice din România, de a elimina acele servicii care nu mai sunt de actualitate și de a le supune digitalizării pe cele pe care noi considerăm că se pretează pentru acest lucru.

Digitalizare nu înseamnă transpunerea birocrației într-o adresă de mail, digitalizare înseamnă transformare digitală. Digitalizarea este rezultatul, iar transformarea digitală este procesul prin care obținem acest rezultat.

Studiul a evidențiat faptul că administrația publică centrală stă foarte prost la competențe digitale, infrastructură, viziunea managementului în vederea digitalizării, am descoperit faptul că de-a lungul timpului au fost dezvoltate platforme insulare, care nu comunică între ele.

Pentru a rezolva această problemă, noi avem la ADR o viziune destul de nouă, care presupune adaptarea noastră la aplicațiile software și platformelor IT dezvoltate de instituțiile respective, pentru că este mai greu să le schimbăm, dar dacă noi vom depune un efort în direcția convertirii modalității de transmiterea a informațiilor într-un una modernă și în direcția standardizării modului în care informația este colectată, succesul va va fi mult mai rapid, iar rezultatele vor fi vizibile într-un timp cât mai scurt.

În urma acestei analize a reieșit că în zona privată, a IMM-urilor, gradul de conștientizare asupra nevoii de digitalizare este foarte mic, deoarece de-a lungul timpului statul nu a oferit bugete consistente și nu a reușit să promoveze soluțiile digitale în zona IMM-urilor și a reușit să promoveze beneficiile acestor soluții.

Deși la începutul anului trecut statul și angajații statului erau extrem de reticenți în privința soluțiilor digitale, în acest moment situația stă cu totul altfel.

După înființarea ADR, am încercat să ducem muncă de convingere cu fiecare instituție publică pentru a-i face să conștientizeze că, odată cu implementarea unor soluții de transformare digitală, munca li se ușurează, că nu vom da afară oameni, ci îi obligăm să se recalifice din punct de vedere profesional.

Prin implementarea soluțiilor digitale la nivelul administrației publice, clar vom vedea o schimbare de paradigmă, vom vedea că productivitatea crește, așa cum am văzut în zona privată.

Eu consider că proiectul președintelui țării, România educată, are ca rol conștientizarea la nivelul populației a nevoii transformării digitale. Fără transformare digitală, România nu va avea nicio șansă să țină pasul cu restul din UE sau mondial.

Până la finele anului, ADR și-a asumat o serie de obiective. Astfel, în cel mult două săptămâni, vom avea aprobată politica de e-guvernare pe următorii 10 ani, care vine la pachet cu un plan de măsuri și cu un roadmap, cu obiective clare.

De asemenea, ADR își asumă implementarea nodului EITAS, prin care identitatea cetățenilor români va putea fi accesată de către orice instituție la nivel european și, totodată, identitatea oricărui cetățean european va putea fi accesată de către orice instituție publică din România.

Totodată, ne asumăm ca până la finele acestui an să avem finalizate două exemple de sisteme de interoperabilitate – unul între câteva primării, administrații publice locale și notarii publici din România. 

Ne dorim să simplificăm fluxul de înstrăinare a autovehiculelor la nivelul București, pentru început.

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ne-am propus ca pentru fiecare cetățean din România să obținem acel permis de utilizare a soluțiilor tehnologice.

Avem un proiect în parteneriat cu Ministerul Sănătății prin care dorim ca fiecare cetățean român să aibă un istoric electronic al dosarului său medical.