Digital Transformation Council şi Revista COMUNICAŢII Mobile, cu participarea CIO Office – Guvernul României, au organizat, pe 15 octombrie, Conferinţa e-IDENTITY – Primul pas către transformarea digitală ireversibilă a României, exact la o lună după discursul privind starea Uniunii Europene. Atunci, președintele CE, Ursula von der Leyen, anunța propunerea Comisiei Europene pentru o identitate electronică europeană sigură în viitorul apropiat. România are mai puţin de un an (august 2021) până când trebuie să adopte noile cărţi de identitate eID, fără de care niciun cetăţean nu va mai putea călători în statele UE. Vom vedea dacă termenele europene se vor respecta…
Cătălin CUTURELA, Director General, DigiSign:
„În continuare funcționăm, în privința semnăturii electronice, după o legislație învechită. Avem Regulamentul 910/2014, dar avem și o lege, 455/2001, pe care autoritățile nu au abrogat-o, vor în continuare s-o modifice. Am cerut abrogarea Legii 455/2001 sau, dacă tot vor s-o modifice, s-o modifice o singură dată. Au fost patru variante de modificare a Legii 455/2001, nici una nu a trecut de Parlament. În prezent, avem o lege a semnăturii electronice anacronică, învechită.
Un alt aspect pe care l-am ridicat în discuțiile cu autoritățile, și pe care îl ridic și acum, a fost să ne ușureze legătura cu Direcția Evidența Populației astfel încât toți furnizorii de servicii de încredere să reușească să folosească informațiile existente în procesul de identificare a persoanei.
Aceste informații sunt foarte utile, ele sunt furnizate notarilor publici, dar nu sunt livrate și celor 5 furnizori de servicii de încredere. Din punctul meu de vedere, toți furnizorii de servicii de încredere din România sunt la același nivel cu orice notar public. Și noi suntem, din acest punct de vedere, la fel de importanți ca și notarii publici pentru că certificăm semnătura unei persoane și validitatea unui act semnat de persoana respectivă.
În prezent, notarii au acces la fotografia unei persoane aflată în evidențele Direcției Evidența Populației. Noi dorim să avem acces la mai multe informații prezente pe cartea de identitate, pentru a evita problemele, cum ar fi modificările apărute pe chipul unei persoane din cauza trecerii timpului sau în urma unei operații de chirurgie plastică.
În contextul pandemiei, dacă am fi avut acces la datele Evidenței Populației, dacă legea semnăturii ar fi fost abrogată sau modificată, dacă statul ne-ar fi susținut, verificările privind identitatea unei persoane s-ar fi făcut mult mai bine, mai rapid.
Deblocarea acestei situații ar putea să se facă foarte ușor, prin cinci conexiuni securizate, astfel încât cei cinci furnizori de servicii de încredere să lucreze mai ușor, să scurteze timpul de emitere a unui certificat, să lanseze noi servicii.”