De la 1 iulie, echipa de directori B2B, SOHO, Public Sector, Comunicare şi de Brand a Vodafone România a fost anunţată că va fi schimbată. Vestea şoc a destabilizat unul dintre liderii pieţei de comunicaţii electronice româneşti, cel care a lansat în 1997 afacerile de comunicaţii mobile în România. După mai mulţi ani de insuccese în faţa competiţiei cu liderul de piaţă Orange, noua strategie a Vodafone România pare să fie conturarea unei noi echipe de conducere multinaţionale cu jucători talentaţi din Albania, care a dat CEO-ul, Turcia şi alte ţări din regiunea Balcanilor. Schimbarea de sânge românesc cu cel balcanic poate scăpa Vodafone de căderea lină dar sigură din ultimii ani? Vom trăi şi vom vedea…
Astfel, nume cunoscute precum Cristina Stăiculescu (Senior Corporate Communications Manager), Laura Barbu (Brand and Marketing Communication Director), Florian Georgescu (Head of Fixed), Natalia Chiriţescu (Medium and Large Enterprises Director) şi Marius Motofei (VBU Operations and Public Sector Director) vor părăsi compania britanică. De asemenea, Alex Băloi (Director SOHO) va pleca din echipa Vodafone România de la 1 august, conform mesajelor adresate de conducerea companiei celor menţionaţi. Alte voci îngrijorate susţin că numărul total al persoanelor concediate se va ridica la 300. Nu se pune problema unor salarii compensatorii, până acum, ne-au confirmat unii dintre cei puşi pe lista concedierilor.
În acelaşi timp, surse din conducerea companiei ne-au confirmat că a fost concediată întreaga linie de directori aflată în subordinea Board-ului companiei, culmea, pe motivul accelerării afacerilor din România. Paradoxul deciziei este că exact aceste nume se aflau pe lista actanţilor accelerării, de aceea este greu de analizat dacă eficienţa muncii lor în cadrul companiei a fost unul dintre criteriile de concediere.
Adevăratul motiv al schimbării etajului de decizie operaţională la Vodafone ar surveni, susţin sursele citate, în urma semnării unei posibile înţelegeri de vânzare/cumpărare, Vodafone România fiind astfel în faza de audit, multiplicator de EBITDA, consecinţă fiind tăierea la maxim a tuturor costurilor posibile. Majoritatea proiectelor de investiţie derulate de Vodafone România sunt puse „on hold” în acest moment.
Aşadar Vodafone România se pregăteşte ori să se vândă, ori să cumpere un operator, pentru a-şi accelera afacerile din România, într-o competiţie acerbă cu liderul de piaţă Orange, dar şi cu Telekom sau Digi. De menţionat că România nu a abordat şi modelul pieţelor vestice de a permite apariţia unor operatori MVNO puternici care să fidelizeze anumite nişe de piaţă, care ar fi întărit o reală competiţie, preferându-se politica preţurilor cele mai mici din UE, la un nivel de calitate ridicată, pe măsura investiţiilor.
Consecinţa acestei strategii de piaţă este faptul că în ultimii 4-5 ani, industria telecom autohtonă a stagnat şi chiar regresat, pe fondul nelansării unor servicii operaţionale sau de conţinut care să atragă noi categorii de utilizatori cu noi oferte care să crească ARPU. Mai mult, blocarea pe motive de securitate strategică, pe linia SUA, a proiectului 5G a scos România de pe linia investiţiilor 5G la nivel european şi globală, marile companii de IoT şi din Economy 4.0 neluând în calcul o posibilă extindere şi în România încremenită în etapa 4G+.
Cine sunt potenţialii cumpărători ai Vodafone România?
Printre cei mai importanţi jucători care sunt interesaţi de preluarea afacerilor Vodafone din România şi au făcut deja cel puţin o deplasare la Bucureşti se află operatorul francez Iliad, care este comparat cu un soi de „DIGI” românesc ca model de business în Franţa. Acesta este un operator telecom cu sediul la Paris, ce asigură servicii de telefonie fixă şi mobilă, fondată în 1990 de către Xavier Niel. În 2021, Iliad a avut o cifră de afaceri de 7,6 miliarde euro, Iliad S.A. fiind compania mamă a Iliad Group care operează sub brandurile Free în Franţa, Play în Polonia şi Iliad în Italia. Iliad deţine în Franţa 13,6 milioane de abonaţi mobili şi 6,9 milioane de abonaţi la servicii de comunicaţii fixe, dintre care 3,7 milioane de abonaţi pe fibră optică. În Italia, Iliad are 8,5 milioane de abonaţi mobili, iar în Polonia are 12,1 milioane de abonaţi mobili. Compania franceză a achiziţionat UPC Polska în 2022.
Un player la fel de interesat de afacerile Vodafone din România este şi United Group, un furnizor multiplayer de servicii telecom şi media din Sud-Estul Europei, cu o cifră de afaceri de 2072 milioane euro la 31 martie 2022, cu 14.566 de angajaţi şi afaceri OTT în 8 ţări. Compania este un jucător care provine din spaţiul ex-iugoslav, fiind o multinaţională fondată în 2007, înregistrată în Luxemburg, achiziţionată în 2014 de către KKR – un fond global de investiţii cu sediul central la New York City, BERD fiind co-investitor în noua entitate. Ulterior, pe 4 martie 2019 a fost finalizată achiziţia majoritară la United Group de la KKR de către britanicii de la BC Partners. Pe 24 decembrie 2020, United Group şi-a anunţat intenţia de a cumpăra Nova Broadcasting Group din Bulgaria, achiziţie finalizată pe 22 ianuarie 2021.
Întrebarea de final este pe cine ar putea cumpăra Vodafone România de pe piaţa românească, dacă nu ar vrea să se vândă? Analiştii interni şi la nivel regional încă lucrează să găsească răspunsul cel mai potrivit. Vă ţinem la curent numai cu informaţii verificate, nu cu anunţuri de PR sau de marketing plătite…