MerchantPro: avem un Black Friday temperat în 2022, cu o creştere de sub 10%. Cyber Monday ciupeşte din faima vinerii negre

Black Friday 2022 a adus creșteri temperate față de anul trecut, semn că publicul adoptă un comportament de consum prudent și renunță tot mai mult la achizițiile impulsive, semnalează MerchantPro pe baza datele înregistrate de peste 1500 de magazine online locale. Concret, anul acesta de Black Friday numărul comenzilor a crescut cu 8,5%, iar valoarea lor cu 12,5%, în intervalul 11-14 noiembrie, față de perioada echivalentă a anului precedent (12-15 noiembrie).

Mai puțin de 20% dintre magazinele online au preferat să limiteze perioada de promoții la o singură zi, însă cele mai multe au extins intervalul de campanie la întregul weekend și ziua de luni. La nivel de zi, cele mai mari creșteri la nivel de număr de comenzi față de anul trecut s-au înregistrat vineri, chiar de Black Friday, cu +10%. Din perspectivă valorică, creșterea în ziua de vineri a fost de doar 7,3% față de anul trecut. Creșteri mai spectaculoase în valoarea comenzilor s-au înregistrat de Cyber Monday, de + 23%,în condițiile unui număr de comenzi cu doar 8% mai mare față de 2021, precizează oficialii platformei de soluții Saas pentru e-Commerce, MerchantPro, într-un comunicat de presă.

“La nivel de piață s-au înregistrat creșteri moderate, ce semnalează adopția unui comportament de consum mai matur, mai echilibrat și mult mai puțin impulsiv. Din nou Cyber Monday vine cu surprize plăcute, fiind ziua care influențează semnificativ cifrele perioadei și care este dedicată în general achizițiilor de valoare mai mare, în special pe zona de IT, home & deco, electrocasnice și servicii”, explică Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro (foto).

La nivelul perioadei, valoarea medie a comenzii a crescut timid față de nivelul anului trecut, la 56 de euro per tranzacție, față de 53 în 2021. Cea mai mare medie per tranzacție s-a înregistrat luni – 60 de euro.

“Black Friday rămâne cel mai important eveniment pentru întreaga industrie de e-Commerce, de la magazine online, la consumatori și furnizori de soluții. După doi ani de creșteri spectaculoase și într-un nou context socio-economic, după ediția din acest an se desprind două direcții importante: extinderea perioadei de desfășurare din dorința de a capta cât mai mult din puterea de cumpărare și consolidarea pieței, dacă ne raportăm la performanțe și la comportamentul de consum”, adaugă Arthur Rădulescu.  

Segmentele de produse aflate în topul consumatorilor din România rămân cele din fashion (îmbrăcăminte și încălțăminte), home & deco, beauty, articole sportive și articole pentru copii. Majoritatea categoriilor au înregistrat creșteri în valoare după ziua propriu-zisă de Black Friday – în a doua zi de weekend (13 noiembrie) și luni, de Cyber Monday, semn că mulți consumatori au analizat și comparat ofertele disponibile înainte de a lua decizia de achiziție.

Un segment cu tradiție, articolele de fashion (îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii) au înregistrat creșteri de peste 15% în valoare și 10% în volum, față de ediția precedentă. Cea mai mare evoluție a fost înregistrată duminică (13 noiembrie), când valoric creșterea a atins 20%.

Segmentul Home &Deco a fost o vedetă a pandemiei, când s-au făcut investiții în mobilier și decorațiuni pentru acasă. Anul acesta romanii sunt în continuare dornici să investească în confortul personal, dar la un nivel mai temperat. Astfel, segmentul de produse home & deco a înregistrat o creștere spectaculoasă de Cyber Monday, cu un plus de 75% în număr de comenzi și 54% ca valoare. La nivelul perioadei analizate, segmentul a înregistrat o creștere valorică de 9%, după ce în ziua propriu zisă de Black Friday a avut o scădere de 10%. Valoarea medie per tranzacție a fost de 130 euro, mai mică cu 20% față de anul precedent.

Black Friday 2022 a adus și câteva surprize interesante pentru piața de e-Commerce. Analiza MerchantPro arată o creștere de 31% a plăților online în ziua de Black Friday și de 20% la nivelul perioadei, un semn de creștere a încrederii consumatorilor în magazinele online pe care le aleg.

“Pentru finalul anului estimăm o dinamică similară a volumelor vândute de comercianții online, iar cei care vor ști să-și optimizeze stocurile, bugetele și campaniile pentru o perioadă cât mai lungă de timp vor ieși câștigători. Este o tendință care estimăm că se va păstra și în 2023, având în vedere predicțiile la nivel de venituri și inflație, alături de instabilitatea economică. O altă tendință care se conturează este accentul tot mai mare pus simultan pe optimizarea proceselor, scăderea costurilor de operare și creșterea productivității, respectiv pe experiența utilizatorului, inclusiv la nivel de opțiuni de plată și livrare”, concluzionează Arthur Rădulescu.