Elena Gaspar Ion, SNRB @ GREEN IS THE NEW DIGITAL: În România nu există niciun centru de reciclare a bateriilor maşinilor electrice. Aștept cu mare nerăbdare o astfel de investiție în România, care va veni cu siguranță, pentru că există facilitatea în PNRR. Mai devreme de 3-4 ani nu va fi pusă, însă, în funcțiune, chiar dacă începe azi.

Elena GASPAR ION – Preşedinte – Sistemul Național de Reciclare a Bateriilor (SNRB) @ Conferința GREEN IS THE NEW DIGITAL organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 9 septembrie 2022.

„S-a vorbit mult în cadrul acestui eveniment despre energii regenerabile, despre energii verzi, despre diversele variante de reducere a emisiilor de carbon.

Asociația noastră este la capătul acestui lanț și aici e cuiul lui Pepelea.

Acest cui al lui Pepelea este unul extrem de poluant, începând cu producerea lor și finalizând cu partea de reciclare, pentru că toate aceste sisteme noi, inclusiv zona de mașini electrice, folosesc tehnologia litiu-ion. Aceste baterii sunt mici, dar sunt ale naibii, ca să fiu mai puțin colocvială. Că sunt mici nu ar fi o problemă, dar ele sunt niște mici bombe, pentru că, manipulate greșit, generează niște explozii “minunate”.

CONFERINŢA LIVEIntervenţia dnei. Elena Gaspar Ion (min. 02:52:45)

E bine că se produc mașini electrice, că le utilizăm și astfel reducem emisiile de carbon. Dar, după un timp, și nu 8 sau 10 ani, bateria nu mai poate fi utilizată pe mașina electrică, ea trebuie colectată și reciclată, adică trebuie s-o transporți la un depozit, activitate care generează emisii de carbon, apoi trebuie s-o depozitezi în anumite condiții, pentru că nu poți oricum, după care trebuie s-o transporți în afara țării, pentru că în România nu există niciun centru de reciclare a acestor baterii. În Europa, astfel de centre există în Franța, Germania, Norvegia și Turcia.

Aștept cu mare nerăbdare o astfel de investiție în România, care cu siguranță că va veni, pentru că există această facilitate în PNRR. Există patru investitori care și-au manifestat interesul pentru o astfel de investiție, dar problema este că mai devreme de 3 sau 4 ani nu va fi pusă în funcțiune, chiar dacă începe de azi.

La nivelul Europei există o asociație, denumită RENEOS, o organizaţie din care fac parte atât producătorii de baterii, cât și producătorii de mașini electrice. Scopul acestei organizații este găsirea celor mai bune soluţii privind bateriile din vehiculele electrice după ce acestea nu pot fi folosite.

O baterie din dotarea unei mașini electrice care ajunge la 80% din capacitate nu mai este viabilă pentru vehiculul respectiv. Te sună dealer-ul auto și îți preia bateria pentru reciclare, aceasta este procedura impusă de producătorii auto.

Lumea nu prea este interesată de sustenabilitate, de reciclare, se merge pe filozofia de viață a lui Carol al XV-lea: după mine, potopul. Omul, ca rasă, nu este sustenabil.

În Europa, facilitățile existente pe partea de reciclare baterii au o capacitate de 28 milioane de tone. Pare mult, dar trebuie să vă gândiți la faptul că, în 2021, un producător auto a retras de pe piață 10.000 de mașini electrice 100%, care aveau o baterie cu o greutate cuprinsă între 300 și 400 kilograme. Practic, întreaga capacitate la nivel european a fost blocată.

Reciclarea de baterii este un business cu breakeven (prag de rentabilitate) peste 4-5 ani.

Trecerea de la mașini cu motoare cu combustie electrică la mașini electrice este o etapă în progresul tehnologic, nu vreau să intru într-o polemică pe acest subiect.

Oamenii trebuie să înțeleagă că reciclarea bateriilor ajută mediul ambiant. Trebuie adunate și depuse în locurile special amenajate.

Legislația prevede ca magazinul care vinde baterii sau produse care conțin baterii să amenajeze puncte de colectare în incinta magazinului, urmând ca bateriile, după ce s-au uzat, să fie aduse înapoi de către client. Toate sunt bune și frumoase, dar legislația nu prevede și o penalitate pentru magazinul respectiv dacă nu înființează acel punct de colectare. Practic, rămâne la latitudinea magazinului dacă vrea sau nu să înființeze un punct de colectare. Spre exemplu, magazinul nu este obligat să primească gratuit dispozitive de colectare, pe care să le monteze în interiorul locației.”