ANCOM: CN Poşta Română poate fi compensată cu 9.640.585 lei pentru serviciul universal poștal din 2019. Rămâne de văzut cum: de la bugetul de stat sau prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori

ANCOM a decis compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal în anul 2019 de către CNPR cu suma de 9.640.585 lei. Din analiza autorităţii de reglementare rezultă că furnizarea acestor servicii de către CNPR a reprezentat o sarcină injustă în 2019, fiind îndeplinite, cumulativ, cele două condiții stabilite în legislație.

CNPR este desemnat ca furnizor de serviciu universal și, în această calitate, are obligația de a furniza serviciile incluse în sfera serviciului universal pe tot teritoriul României, având dreptul de a solicita compensarea costurilor suplimentare înregistrate din această activitate.

Costul net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal reprezintă diferența dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al furnizorului în cazul în care și-ar desfășura activitatea fără a avea obligațiile de serviciu universal.

Conform legislației în vigoare, costul net constituie o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal atunci când sunt îndeplinite în mod cumulativ două condiții: nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM, iar valoarea costului net stabilit de Autoritate depășește pragul de materialitate de 3% din valoarea veniturilor înregistrate de furnizorul desemnat de serviciu universal din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.

Mecanismul de compensare a costului net va fi stabilit prin hotărâre de Guvern, existând două posibilități de finanțare: din fonduri de la bugetul de stat, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat sau prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat.