Florina TĂNASE – LEGAL AND CORPORATE AFFAIRS DIRECTOR – TELEKOM ROMANIA@ conferinţa virtuală dedicată ZILEI INTERNAŢIONALE A TELECOMUNICAŢIILOR ŞI A SOCIETĂŢII INFORMAŢIONALE, powered by ITU (The International Telecommunication Union), organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, REVISTA COMUNICATII MOBILE şi TELECOMTV.RO, pe 17 mai 2021.
Este evident pentru toată lumea că subiectul transformării digitale este cert și „is here to stay”. De aici încolo, lucrurile nu pot merge decât spre mai bine, cel puțin acesta este lucrul pe care ni-l dorim și cumva, declarativ, toți participanții la conferință sunt în aceeași direcție.
Privind înapoi, pe scurt, cred că după ce într-o primă fază am descoperit cât de vulnerabili am fost cu toții, am descoperit resurse pe care nu credeam că le avem și atunci partea de creativitate într-o industrie cum este cea telco și-a spus cuvântul.
Ca trenduri, observăm din ce în ce mai mult îndreptarea consumatorului către tot ceea ce înseamnă digitalizat. Factura digitală, spre exemplu, a crescut cu 60%. În condiții non-pandemice, acest lucru poate nu s-ar fi întâmplat.
De asemenea, plățile online au crescut cu 30%.
Ne dorim ca o serie de acte normative aflate în dezbatere, cum ar fi Codul comunicațiilor electronice, să devină operaționale.
Este important să avem partea de autorizare reglementată în mod specific sectorului telco. Beneficiem de sprijinul autorităților locale, însă este important să avem rapiditate, să avem un set simplificat de cerințe, astfel încât, când vrem să mergem cu noi tehnologii spre clienți, să putem avea și noi, la rândul nostru, eficiență.
Licitația 5G va avea loc la momentul potrivit, atunci când se vor îndeplini toate condițiile.
După ce se aprobă Legea 5G și caietul de sarcini al licitației, operatorii trebuie să aibă timp suficient, și aici nu vorbim de săptămâni, pentru a ne pregăti.
Obținerea bugetelor, a aprobărilor interne de la grupuri, este o chestiune complicată, care necesită timp.
Mi-a plăcut remarca secretarului general ITU, Houlin Zhao, care a spus că telecomul a fost „first line of defense” în lupta cu pandemia și am văzut cu toții că, practic, activitatea profesională și interacțiunea cu cei apropiați în anul 2020, în condițiile pandemiei, s-au schimbat fundamental. Părerea mea este că schimbările vor rămâne, însă cu siguranță noul mod în care lucrurile se întâmplă, în care noi interacționăm, va aduce în timp lucruri bune. Practic, vom salva timp. Am văzut că modul în care facem plățile, modul în care învățăm, modul în care beneficiem de asistență medicală, ne ajut[ să câștigăm timp și, astfel, reușim să facem și alte lucruri. Asta înseamnă evoluție și cred că, împreună cu tehnologia, lucrurile vor merge și mai bine.