Valentina BURDESCU, ONRC @ DX Summit 2023: Cel mai amplu proiect de modernizare a sistemului informatic al ONRC, de peste 40 milioane de euro, se va finaliza în toamna acestui an și din 2024 vom avea un nou sistem informatic la nivel național

Valentina BURDESCU, Director General – Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) @ DIGITAL TRANSFORMATION SUMMIT 2023, organizat de Digital Transformation Council, Revista Comunicații Mobile și TelecomTV, pe 28 iunie 2023, la Grand Hotel Continental, moderat de Ion Vaciu și Roxana Onea.

Foto: Cristi Chivu

Față de anul trecut, suntem avansați în ceea ce înseamnă activitatea noastră, în special activitatea de digitalizare.

Mă voi referi strict la ceea ce înseamnă simplificare administrativă, legislativă, internă, pentru că digitalizarea nu înseamnă doar sistem electronic sau serviciu electronic, înseamnă în spate o muncă deosebită care să asigure cadrul de management, să asigure proceduri predictibile, să asigure un cadru legislativ predictibil și să încercăm să ținem pasul cu evoluția socio-economică și să ajustăm acolo unde considerăm că este necesar.

Cel mai amplu proiect de modernizare a sistemului informatic al ONRC, de peste 40 milioane de euro, a ajuns în ultima fază a proiectului, îl vom finaliza în toamna acestui an și din 2024 vom avea un nou sistem informatic la nivel național, modern, care va răspunde cerințelor societății.

Valentina-Burdescu_ONRC_Digital-Transformation-Summit_iun-2023

Registrele gestionate de ONRC sunt numeroase și complexe. La finele lunii aprilie a acestui an, Registrul Comerțului gestiona un număr de aproximativ de 1,6 milioane de PFA și companii în funcțiune, în creștere cu peste 5% față de aprilie 2022.

Din această cifră, circa 1,2 milioane sunt societăți, cu precădere SRL-uri.

Buletinul electronic al ONRC este un instrument în care se publică o serie de documente care vizează activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului. Accesul este gratuit, prin portalul ONRC.

Catalogul firmelor este asociat Registrului Comerțului și în cadrul acestuia găsim denumirile firmelor deja înregistrate și cele rezervate, care urmează să fie înregistrate. Totul este online, non-stop, fără intervenția factorului uman.

Într-o lună, numărul rezervărilor de firmă se situează între 25.000 și 30.000.

Actualul sistem informatic a devenit operațional în iunie 2012 și, cu excepția unui singur incident, a funcționat fără probleme.

ONRC se află într-o permanentă relație cu mediul de afaceri din domeniul IT, participăm la foarte multe evenimente de profil. Vrem să venim în întâmpinarea solicitărilor cetățenilor, a mediului de afaceri și instituțiilor. 

Noi suntem în mijlocul aparatului administrativ al țării, de la Registrul Comerțului se transferă toate informațiile către toate instituțiile publice. Dacă Registrul Comerțului se oprește, ne oprim aproape toți.

Buletinul procedurilor de insolvență are două secțiuni, persoane fizice și persoane juridice. Accesul se poate face atât pe abonament, dar există și o serie de informații oferite gratuit de instituția noastră.

Registrul beneficiarilor reali este un alt registru aflat în custodia noastră. Toate firmele, indiferent de forma de organizare, au obligația să depună o declarație privind beneficiarul real atunci când are loc înmatricularea firmei și ori de câte ori se modifică beneficiarul real.

Acest registru a fost implementat cu forțe proprii. Băncile accesează foarte des informațiile din acest registru.

Registrul litigiilor reflectă toată activitatea de contencios a instituției, și în mod special acțiunile de dizolvare și radiere a firmelor.

În data de 26 noiembrie 2022 a intrat în vigoare o nouă lege care reglementează activitatea ONRC. Noul act normativ permite efectuarea online a numeroase operațiuni legate de existența unui firme.

Fiecare utilizator al serviciilor online va avea un spațiu dedicat și va putea vizualiza toate cererile pe care le-a transmis la ONRC, stadiul acestora, cum a fost soluționată fiecare cerere, ce documente a încărcat.

Legat de rezervarea denumirii unei firme, a fost eliminat elementul similaritate, care avea o doză mare de subiectivism.

A fost eliminat și acordul privind denumirea unei firme de la Secretariatul General al Guvernului și de la instituția Prefectului. De-a lungul au fost prea puține situații când cele două instituții au emis acel acord.

VIP SPEAKERS @ DIGITAL TRANSFORMATION SUMMIT 2023