Page 51 - Revista COMUNIC@TII Mobile Nr. 148
P. 51
ERA audiovizual | digitalizare
un repertoriu de filme europene
digitală pentru facilitarea accesului online
Prototipul unui repertoriu de filme europene - acțiune-cheie exact, fondurile de sprijin și agen iile
din strategia Digital4Culture, care se înscrie deopotrivă în Anul care se ocupă cu promovarea filmelor
european al patrimoniului cultural 2018, a fost lansat pe 18 vor ști dacă filmele pe care le sus in
octombrie. Târgul Internațional al Filmului Clasic (MIFC) de la sunt efectiv disponibile și, deci, dacă
Lyon a fost ocazia perfectă pentru Mariya Gabriel, comisarul sunt exportate în celelalte state mem-
responsabil cu economia digitală și societatea digitală. bre; în timp, autorită ile de reglemen-
tare vor dispune, prin repertoriul cre-
at, de un instrument care le poate
toate filmele europene 115 servicii VOD. Lansarea versiunii beta ajuta să controleze punerea în apli-
regăsite online este prevăzută pentru primăvara anului care a recentei revizuiri a Directivei
Lansat cu ajutorul Observatorului Euro- 2019, iar lansarea versiunii definitive va serviciilor mass-media audiovizuale
pean al Audiovizualului, noul repertoriu avea loc la finele anului viitor. (DSMAV), prin care se adoptă o cotă
le permite profesioniștilor, autorită ilor minimă de produc ii europene de 30%
publice și cetă enilor să aibă acces la in- Care sunt avantajele în vederea sporirii și îmbunătă irii
for ma ii despre filmele europene și des- pentru cinefilii digitali prezen ei filmelor europene online.
pre disponibilitatea lor online în cadrul Finan at prin programul de spri-
serviciilor de transmisie video la cerere jin pentru sectorul audiovizual euro- Ce prevede strategia Digital4Culture
(Video on Demand - VOD) din toate ările pean MEDIA, noul instrument inova- Revolu ia digitală permite apari ia unor
UE. „Avem datoria de a oferi produc iilor tor va putea fi accesat de către cetă eni, forme noi și inovatoare de crea ie artis-
europene audien a pe care o merită. Tre- de profesioniștii din domeniu și de tică, un acces mai larg și mai democra-
cerea la era digitală are un însemnat autorită ile publice. O multitudine de tic la cultură și la patrimoniu, dar și noi
poten ial de propagare a efectelor poziti- avantaje decurg de aici: modalită i de a accesa, de a consuma și
ve ale culturii atât pe plan economic, cât și pentru cetă eni: cinematografia euro- de a comercializa con inutul cultural.
la nivelul societă ii. Obiectivul repertoriu- peană se va bucura de mai multă vizi- Pentru a reflecta aceste evolu ii, strate-
lui filmelor europene și, în sens mai larg, bilitate în întreaga UE mul umită cre- gia Digital4Culture se fondează pe pro-
al strategiei noastre #Digital4Culture este ării unei veritabile cinemateci virtuale, puneri de modernizare a normelor în ma-
să exploateze această legătură avantajoa- deopotrivă bogată și variată. terie de drepturi de autor și de facilitare
să dintre tehnologiile digitale și cultură.”, a accesului transfrontalier la programe-
a declarat Comisarul Gabriel. le de televiziune și radio online, care fac
obiectul negocierilor dintre Parlamentul
Repertoriu cu date despre European și Consiliul UE și care sunt in-
35.000 de filme europene cluse în Strategia privind pia a unică di-
Actualmente, prezen a online a filme- pentru profesioniștii din domeniu: gitală. Repertoriul european este spri-
lor europene se limitează la aproximativ regizorii și producătorii vor ști în ce jinit prin programul Europa creativă
25% din filmele oferite de către servici- ări și în cadrul căror servicii sunt dis- MEDIA. În ultimii 27 de ani, programul
ile VOD în UE. Deși există baze de date ponibile filmele lor prin VOD; distri- MEDIA a sus inut crearea și distribui-
na ionale, nu există nimic de acest fel buitorii care doresc să își valorifice mai rea a peste 2.000 de filme, documenta-
la nivel european, or Europa are un rol bine filmele europene vor putea identi- re, seriale de televiziune și, mai recent,
major în cinematografia mondială, înre- fica serviciile VOD care oferă produc ii anima ii. Pentru următoarea perioadă
gistrând peste 18 000 de filme produse similare și care ar putea fi interesate să bugetară 2021-2027, CE propune majo-
în perioada 2007-2016 și un volum to- le distribuie filmele; serviciile VOD vor rarea cu 30% a bugetului MEDIA, ceea
tal al produc iilor care a crescut cu 47 % putea identifica filmele europene on- ce înseamnă 1,2 miliarde de euro. În ur-
în aceeași perioadă, de la 1.444 de lun- line de pe alte teritorii care ar putea fi mătorii ani, se vor investi mai multe fon-
gmetraje, în 2007, la 2.124, în 2016. interesante pentru publicul lor. duri în promovarea și distribuirea la nivel
Deocamdată repertoriul este încă în sta- pentru autorită ile publice: se va interna ional a lucrărilor și nara iunilor
diul de prototip și include date despre cunoaște calitatea ofertei legale de fil- europene inovatoare, inclusiv în dome-
35.000 de filme europene, primite de la me europene din universul digital; mai niul realită ii virtuale.
septembrie-noiembrie 2018 www.comunic.ro 49