Page 66 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editita 131
P. 66
contra-editorial Roxana ONEA
Europenii, sub dominația platformelor online americane
UE cercetează rolul
Facebook și Google
Mark Zuckerberg este convins că propunerea UE de construire a Același optimism s-a putut observa, însă, și în primii ani de la
pieței unice digitale „ar fi foarte bună” pentru compania sa, Face- lansarea radiodifuziunii, a televiziunii prin cablu și apoi a filmelor,
book. De asemenea, miliardarul american a comentat că multitu- care „în cele din urmă au evoluat și s-au transformat în giganți
dinea de legi din țările europene îngreunează activitatea oricărei industriali controlați de entități private, prin care fluxul și natura
companii furnizoare de servicii. „Cred că o piață digitală unică ar conținutului sunt controlate strict din motive comerciale”.
avea mult mai mult sens și ar genera servicii mai bune pentru „Istoria ne arată o progresie tipică a tehnologiilor informaționale: de la
cetățenii Europei, iar companii ca a noastră ar ști mai bine ce anume hobby-ul cuiva la industria cuiva, de la un canal cu acces liber la un
ar trebui să facă pe piață”, adaugă co-fondatorul Facebook. control strict al unei singure corporații sau cartel“.
64 Totuși, unii analiști ai industriei se întreabă dacă Zuckerberg a citit Astfel, profesorul american Tim Wu, cunoscut pentru sintagma
într-adevăr paginile 11 și 12 din documentul de strategie a pieței „neutralitatea Internetului“, punctează corect faptul că „există deja
unice digitale, publicat de Comisia Europeană pe 6 mai. Dacă le- semne că vremurile bune ale unei rețele complet deschise sunt pe
ar fi citit, ar fi observat că acolo sunt enumerate o serie de pro- trecute.“, trăgând un mare semnal de alarmă la nivel global!
bleme semnalate de UE legate de serviciile de internet, cum ar fi
Facebook, denumite platforme online. Efectul de rețea
„Unele platforme online au evoluat atât de mult încât au devenit
jucători concurenți în mai multe sectoare ale economiei și modul în Motivul pentru care, în ciuda posibilităților enorme din care au
care își folosesc puterea pe piață ridică o serie de probleme care justifică de ales, utilizatorii au decis să folosească în principal un motor de
o analiză suplimentară, dincolo de aplicarea dreptului concurenței în căutare (Google), o rețea socială (Facebook), un comerciant de
cazuri specifice”, arată documentul strategic al Comisiei Europene. carte (Amazon), se datorează, în mare măsură efectului de rețea.
Limbajul documentului este prudent, însă lista preocupărilor, Astfel, s-a ajuns la situația paradoxală în care europenii folosesc o
respectiv lipsa transparenței, relațiile asimetrice cu clienții, dezavan-
tajarea concurenței prin promovarea serviciilor proprii, dar și poli- rețea de social media pur americană, ca Facebook, ce reflectă liber-
tatea de discurs tipic americană, cu efecte pozitive, dar și negative.
ticile de tarifare, care sunt non-transparente sau restrictive, denotă Algoritmi neutri?
gradul de analiză planificată și critică a Comisiei.
Companiilor din Silicon Valley le place să creadă, sau cel puțin
Evaluarea platformelor online așa spun ele lumii, că algoritmii pe care îi utilizează sunt obiectivi
și neutri, notează autorul belarus Evgeny Morozov în lucrarea
Comisia a anunțat că va lansa, în acest an, o evaluare a rolului „Pentru a salva totul, dați click aici” (2013).
platformelor online, „de ex. al motoarelor de căutare, social media, „Nu trebuie să ne mai gândim la noile filtre și practici algoritmice
platformelor e-commerce, magazinelor de aplicații, site-urilor web de promovate de noii intermediari digitali ca fiind neproblematice,
comparare a prețurilor“. Cercetarea va include o consultare publică obiective, și, bineînțeles, superioare celor ce le-au precedat“, scrie
„pentru a se asigura că toate părțile implicate sunt în măsură să își Morozov. El crede că algoritmul de căutare Google, al cărui secret
indice în mod clar punctul de vedere“. Influența sporită a compani- comercial e foarte bine păstrat, nu e (neapărat) unul democratic.
ilor de internet face deja obiectul cercetării de mai mulți ani și „[Google spune] că toată lumea are un cuvânt de zis prin votul pe care
putem vorbi deja de un val de critici la adresa giganților din îl acordă site-ului sau link-urilor preferate, dar cei care au resursele
necesare pentru a genera mai multe link-uri, posibil prin plata unor
internet. Pe scurt, iată câteva dintre subiectele fierbinți sintetizate site-uri influente pentru a se linkui cu ele, au mult mai multă putere
de cei mai cunoscuți publiciști pe această temă.
La limita monopolului față de restul”, mai remarcă Morozov. Mai mult, acesta consideră
că și Twitter face ceva similar, la alte proporții, mai mici.
Numeroase probleme decurg din faptul că cele mai importante Oricum, după analiza Comisiei Europene, vom putea ști dacă ins-
platforme online - multe dintre ele americane - au un statut trumentele de reglementare actuale sunt suficiente pentru a gestio-
apropriat de cel monopolist. În majoritatea țărilor din UE, moto- na problema platformelor online, iar în cazul în care va propune
rul de căutare Google are o cotă de piață de peste 90%, în multe noi reguli, acestea vor trebui să fie aprobate de către Parlamentul
țări verbul „to google“ înlocuind „căutarea pe internet“. European și de guvernele naționale.
În momentul în care internetul a devenit un fenomen în masă, în Asta înseamnă că poate dura câțiva ani buni până când Mark
anii 90, a fost clamat ca un nou medium, ce putea descentraliza Zuckerberg va putea să înceapă să-își facă într-adevăr griji cu pri-
permanent comunicarea, oferindu-ne un control extraordinar. vire la măsurile UE față de poziția dominantă a Facebook.
aprilie-mai 2015, ComuniC@Ții mobile