Page 62 - Revista 130
P. 62

m-commerce | securitate

    Cumpărăturile online, amenințate
      de securitatea datelor mobile

    Circa 20% dintre consumatori preferă să facă cumpă-
    rături online utilizând computerele personale, 10%
    fac cumpărături prin intermediul tabletelor, iar 11%
    via telefoane mobile, arată sondajul PwC Total Retail
    Survey 2015, realizat în perioada august-septembrie
    2014 pe baza răspunsurilor a nu mai îuțin de 19.000
    de consumatori din întreaga lume.

    Totuși, magazinele tradiţionale rămân principala alegere a consuma-

    torilor, motivându-şi alegerea prin faptul că în acest mod le este mai

    uşor să vadă, să atingă şi să încerce produsele (conf. a 60% dintre

    consumatori). Un alt avantaj îl reprezintă primirea produselor pe loc,

60  nefiind necesar un timp de aşteptare pentru livrarea acestora, ulte-    În privința plăţilor, studiul PwC arată că metodele tradiţionale de
    rior plasării comenzii (53%).                                           plată încă predomină, în detrimentul plăţilor prin intermediul

    „În mediul online, telefonul mobil tinde să devină principalul agent de telefoanelor mobile. Astfel metoda de plată principală - folosind

    vânzări, pe măsură ce consumatorii pretind o personalizare mai mare a cardurile de credit - este preferată de către 40% dintre cumpărători,

    produselor. În acest sens, clienţii accesează prin intermediul telefoanelor următoarele în lista de preferinţe fiind plăţile prin cardurile de debit

    mobile informaţii legate de preţ, de specificaţii ale produselor, precum şi (28%), plăţile cash (20%), plata în baza facturii (6%), în timp ce

    păreri ale prietenilor privind experienţa acestora cu produsele în cauză. plata prin telefonul mobil este preferată de doar 3% dintre

    Reţelele sociale sunt de asemenea un instrument de marketing al cărui cumpărători. Circa jumătate dintre consumatori nu sunt de acord

    impact asupra comerţului online este vizibil şi în România”, susține ca, prin intermediul telefonului mobil, magazinele să le detecteze

    Mircea Bozga, Partener - Servicii de Audit, PwC România.                amplasamentul şi nici nu doresc să îşi înregistreze datele personale

    Consumatorii utilizează telefonul mobil, tableta sau PC-ul în prin- asociate plăţii şi livrării într-o aplicaţie a telefonului. În schimb, pes-

    cipal pentru căutarea produselor (arată 50% dintre consumatorii         te jumătate din consumatori sunt încântaţi când primesc oferte sau

    chestionaţi), dar şi pentru compararea produselor în raport cu com- vouchere pe telefonul mobil, dar sunt îngrijoraţi că datele personale

    petiţia (49%), localizarea magazinelor (31%) sau utilizarea vouche- folosite în tranzacţiile efectuate pe aceste dispozitive pot fi furate.

    relor de discount (25%). Deşi tot mai mulţi consumatori se în-          Reţelele sociale devin din ce în ce mai prezente în interacțiunile

    dreaptă spre tehnologia mobilă pentru cumpărături, peste jumătate între persoane diverse domenii de activitate, dar în special în relaţia

    dintre aceştia (66%) se tem să nu le fie furate informaţiile            dintre consumator şi comerciant. Conform sondajului PwC, prin

    privind datele de identificare ale cardurilor de credit.                intermediul social media, 34% dintre consumatori îşi urmăresc

    „Ceea ce afectează creşterea cumpărăturilor online este teama consuma- mărcile sau comercianţii preferaţi, 28% au descoperit brand-uri de

    torilor privind securitatea informaţiilor personale, în condiţiile în care care nu ştiau, 27% au căutat un anume brand ţinând cont şi de

    atacurile cibernetice vizează de cele mai multe ori sistemele ce susţin feedback-ul altor consumatori, iar 23% au oferit comentariile lor în

    tranzacţiile efectuate cu cardul. Prin accesarea acestor sisteme de către raport cu experienţa avută în utilizarea anumitor produse sau mărci.

    hackeri, informaţiile privind contul utilizatorului, inclusiv PIN-ul    Studiul relevă că ceea ce atrage în mod deosebit un segment semni-

    (Numarul Personal de Identificare), sunt folosite pentru clonarea       ficativ de consumatori (45%) spre consultarea paginii de social me-

    cardurilor şi, ulterior, a retragerii de numerar”, declară Armin Dinar, dia a unui brand este promovarea ofertelor, promoţiilor sau dis-

    Senior Manager în cadrul echipei de servicii de securitate informa- count-urilor. Alţi consumatori (33%) sunt interesaţi de oferte pen-

    tică, la PwC România.                                                   tru produsele noi, fapt pentru care consultă paginile de social me-

    Întrucât utilizarea telefoanelor mobile şi a tabletelor a devenit din ce dia. Alte motivaţii indicate sunt cercetarea produselor prin interme-

    în ce mai prezentă în activităţile cotidiene, organizaţiile au început diul reţelelor sociale înaintea cumpărării acestora (24%), recoman-

    să implementeze măsuri de siguranţă pentru a combate ameninţă- dări ale prietenilor sau persoanelor influente din mediul online

    rile cibernetice. De altfel, reglementările UE privind protecţia date- (24%), dar şi pentru că primesc diverse promoţii via email/ text/

    lor, ce urmează a fi finalizate în 2015, prevăd ca printre măsurile de SMS (21%).

    securitate luate de companii să fie incluse asigurarea împotriva inci- Cum era de așteptat, Facebook ocupă prima poziţie în preferinţele

    dentelor de securitate cibernetică, implementarea unui proces de a 52% dintre consumatori privind reţelele sociale utilizate în proce-

    evaluare a riscurilor şi adoptarea unui program de management al sul de cumpărare online. Alte canalele utilizate frecvent de către

    riscului care să permită organizaţiilor să gestioneze mai bine ame- consumatori sunt Google/Google Plus (31%), YouTube (25%) şi

    ninţările ce vizează securitatea datelor, adaugă Mircea Bozga.          Twitter (14%), concluzionează sondajul PwC.

    februarie-martie 2015, ComuniC@Ții mobile
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67