Page 56 - Revista 130
P. 56
lumea IT | comportamentul consumatorului
Piața bunurilor de folosință îndelungată,
peste 2 mld. euro în România - 2014
Piața de bunuri de folosință îndelungată din România a încheiat ulti- nesubvenționată estimată, piața de telecom a atins 591 de milioane
mul trimestru cu o valoare a vânzărilor de 723 milioane euro - o creș- de euro în 2014, cu 25% mai mult față de 2013.
tere de aproape 14%, comparativ cu aceeași perioadă din 2013.
Creșterea pieței bunurilor de folosință îndelungată din România în T4 și-a adus cea mai mare contribuție la performanța anuală, cu
T4, 2014 s-a datorat evoluției favorabile a cinci din cele șapte sec- aproape 19% mai mult decât în T4 2013. Mai toate categoriile de
toare monitorizate de GfK TEMAX - electronice (+23%), telecom electrocasnice mari au avut rate de creștere de două cifre, cele încor-
(+19%), electrocasnice mari (+19%), electrocasnice mici (+14%) și porabile fiind principalul motor de creștere. Vânzările de frigidere și
IT (+1%). Piața de imprimante, multifuncționale și consumabile mașini de spălat au depășit așteptările încă o dată, cu o majorare de
(-1%), dar și cea foto (-9%) au continuat să scadă în T4 2014. 18% în T4 2014. În 2014, vânzările de electrocasnice mari au fost
cu 16% mai mari decât în 2013, valoarea pieței ridicându-se la 396
Evoluția vânzărilor pentru de milioane de euro.
bunurile de folosință îndelungată în România
54 Piața electrocasnicelor mici a generat o cifră de afaceri de 45 milioa-
ne de euro în ultimul trimestru al 2014, echivalentul unei creșterii
de aproape 14%, comparativ cu T4 2013. Printre categoriile cu cele
mai mari creșteri în sectorul aparatelor de bucătărie au fost roboții
de bucătărie, blenderele și storcătoarele de fructe. Vânzările produ-
selor cu preț ridicat din categoria aparatelor de preparat băuturi
calde - precum mașini espresso automate – au crescut rapid.
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Piața de IT a crescut cu puțin peste 1% în T4 2014, comparativ cu
aceeași perioadă a anului trecut, însumând 162 milioane de euro.
Piața electronicelor a atins cea mai mare valoare din 2014 în ulti- Deși segmentul de tablete a avut un trend pozitiv în volum, activi-
mul trimestru, cu vânzări de 148 milioane euro. Cererea din această tățile promoționale cu ocazia Black Friday și a sărbătorilor de iarnă
perioadă a fost mai mare datorită activităților promoționale mai au dus la o scădere în valoare. Perifericele au avut cea mai mare
intense în perioada Black Friday și a sărbătorilor de iarnă, fapt ce a creștere în vânzări din acest sector. Monitoarele, calculatoarele por-
generat o majorare de 23%, comparativ cu T4 2013. tabile și desktop-urile au depășit valorile vânzărilor din T3 2014,
Consolele video, sistemele audio și televizoarele au avut o creștere dar cu rate foarte mici. În 2014, vânzările în sectorul IT au însumat
dinamică, cea mai mare rată fiind înregistrată atât de Smart TV, cât 455 milioane euro, o creștere de 1.3% față de 2013.
și de televizoarele cu ecrane mari. În schimb, camerele video, siste-
mele de navigație și media playerele au continuat să scadă. Întregul Sectorul a stagnat în valoare, cu o descreștere ușoară de aproximativ
an 2014 a fost caracterizat de trenduri pozitive. Valoarea totală a 1%, până la o valoare de 18 milioane de euro în T4 2014. Vânză-
vânzărilor a depășit așteptările, atingând 348 milioane euro, în rile de imprimante au scăzut în volum, dar au crecut în valoare
creștere cu peste 19% față de 2013. datorită creșterii prețului mediu. În cadrul segmentului cu tehnolo-
gie laser, multifuncționalele au reprezentat principalul vector de
Comparativ cu același trimestru al anului trecut, piața de telecom a creștere, cu o rată de două cifre, în timp ce imprimantele au stag-
avut o rată de creștere de două cifre. În valoare nesubvenționată es- nat. T4 2014 a fost un trimestru slab pentru consumabile, cu scă-
timată a ajuns la 201 milioane de euro, în creștere cu 19% față de deri atât pentru cartușele cu cerneală, cât și pentru cele cu laser.
T4 2013. Performanța a fost în continuare dată de segmentul de
smartphones – în special de cele din categoria de preț low-mid. Chiar dacă sectorul foto a scăzut continuu, rata de scădere a înce-
Phablets au avut un trend ascendent, însă cota lor a rămas mică în tinit în T4 2014 până la -9% comparativ cu T4 2013. Vești bune
cadrul sectorului. Produsele dual-sim, 4G și telefoanele cu ecrane vin din sectorul D-SRL-urilor care, pentru prima dată în 2014, au
mai mari de 4.5 inchi au înregistrat creșteri dinamice. În valoare avut un trend pozitiv. Camerele foto compacte și-au accelerat rata
de scădere în timp ce camerele cu lentile interschimbabile au înre-
februarie-martie 2015, ComunIC@ȚII mobile gistrat o creștere de două cifre.