Page 56 - Revista 130
P. 56

lumea IT | comportamentul consumatorului

    Piața bunurilor de folosință îndelungată,
      peste 2 mld. euro în România - 2014

    Piața de bunuri de folosință îndelungată din România a încheiat ulti-   nesubvenționată estimată, piața de telecom a atins 591 de milioane
    mul trimestru cu o valoare a vânzărilor de 723 milioane euro - o creș-  de euro în 2014, cu 25% mai mult față de 2013.
    tere de aproape 14%, comparativ cu aceeași perioadă din 2013.
    Creșterea pieței bunurilor de folosință îndelungată din România în      T4 și-a adus cea mai mare contribuție la performanța anuală, cu
    T4, 2014 s-a datorat evoluției favorabile a cinci din cele șapte sec-   aproape 19% mai mult decât în T4 2013. Mai toate categoriile de
    toare monitorizate de GfK TEMAX - electronice (+23%), telecom           electrocasnice mari au avut rate de creștere de două cifre, cele încor-
    (+19%), electrocasnice mari (+19%), electrocasnice mici (+14%) și       porabile fiind principalul motor de creștere. Vânzările de frigidere și
    IT (+1%). Piața de imprimante, multifuncționale și consumabile          mașini de spălat au depășit așteptările încă o dată, cu o majorare de
    (-1%), dar și cea foto (-9%) au continuat să scadă în T4 2014.          18% în T4 2014. În 2014, vânzările de electrocasnice mari au fost
                                                                            cu 16% mai mari decât în 2013, valoarea pieței ridicându-se la 396
    Evoluția vânzărilor pentru                                              de milioane de euro.
    bunurile de folosință îndelungată în România

54                                                                          Piața electrocasnicelor mici a generat o cifră de afaceri de 45 milioa-
                                                                            ne de euro în ultimul trimestru al 2014, echivalentul unei creșterii

                                                                            de aproape 14%, comparativ cu T4 2013. Printre categoriile cu cele

                                                                            mai mari creșteri în sectorul aparatelor de bucătărie au fost roboții

                                                                            de bucătărie, blenderele și storcătoarele de fructe. Vânzările produ-

                                                                            selor cu preț ridicat din categoria aparatelor de preparat băuturi

                                                                            calde - precum mașini espresso automate – au crescut rapid.

                                          Sursa: GfK TEMAX® România, GfK    Piața de IT a crescut cu puțin peste 1% în T4 2014, comparativ cu
                                                                            aceeași perioadă a anului trecut, însumând 162 milioane de euro.
    Piața electronicelor a atins cea mai mare valoare din 2014 în ulti-     Deși segmentul de tablete a avut un trend pozitiv în volum, activi-
    mul trimestru, cu vânzări de 148 milioane euro. Cererea din această     tățile promoționale cu ocazia Black Friday și a sărbătorilor de iarnă
    perioadă a fost mai mare datorită activităților promoționale mai        au dus la o scădere în valoare. Perifericele au avut cea mai mare
    intense în perioada Black Friday și a sărbătorilor de iarnă, fapt ce a  creștere în vânzări din acest sector. Monitoarele, calculatoarele por-
    generat o majorare de 23%, comparativ cu T4 2013.                       tabile și desktop-urile au depășit valorile vânzărilor din T3 2014,
    Consolele video, sistemele audio și televizoarele au avut o creștere    dar cu rate foarte mici. În 2014, vânzările în sectorul IT au însumat
    dinamică, cea mai mare rată fiind înregistrată atât de Smart TV, cât    455 milioane euro, o creștere de 1.3% față de 2013.
    și de televizoarele cu ecrane mari. În schimb, camerele video, siste-
    mele de navigație și media playerele au continuat să scadă. Întregul    Sectorul a stagnat în valoare, cu o descreștere ușoară de aproximativ
    an 2014 a fost caracterizat de trenduri pozitive. Valoarea totală a     1%, până la o valoare de 18 milioane de euro în T4 2014. Vânză-
    vânzărilor a depășit așteptările, atingând 348 milioane euro, în        rile de imprimante au scăzut în volum, dar au crecut în valoare
    creștere cu peste 19% față de 2013.                                     datorită creșterii prețului mediu. În cadrul segmentului cu tehnolo-
                                                                            gie laser, multifuncționalele au reprezentat principalul vector de
    Comparativ cu același trimestru al anului trecut, piața de telecom a    creștere, cu o rată de două cifre, în timp ce imprimantele au stag-
    avut o rată de creștere de două cifre. În valoare nesubvenționată es-   nat. T4 2014 a fost un trimestru slab pentru consumabile, cu scă-
    timată a ajuns la 201 milioane de euro, în creștere cu 19% față de      deri atât pentru cartușele cu cerneală, cât și pentru cele cu laser.
    T4 2013. Performanța a fost în continuare dată de segmentul de
    smartphones – în special de cele din categoria de preț low-mid.         Chiar dacă sectorul foto a scăzut continuu, rata de scădere a înce-
    Phablets au avut un trend ascendent, însă cota lor a rămas mică în      tinit în T4 2014 până la -9% comparativ cu T4 2013. Vești bune
    cadrul sectorului. Produsele dual-sim, 4G și telefoanele cu ecrane      vin din sectorul D-SRL-urilor care, pentru prima dată în 2014, au
    mai mari de 4.5 inchi au înregistrat creșteri dinamice. În valoare      avut un trend pozitiv. Camerele foto compacte și-au accelerat rata
                                                                            de scădere în timp ce camerele cu lentile interschimbabile au înre-
    februarie-martie 2015, ComunIC@ȚII mobile                               gistrat o creștere de două cifre.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61