Page 47 - Revista 130
P. 47
performanţă publică | naţiunea digitală
Danemarca conduce indicele performanței
digitale în uE, România pe ultimul loc
Comisia Europeană a lansat, pe 24 februarie, un nou Indice al 3. Europenii sunt interesați să acceseze conținut audiovizual 45
economiei și societății digitale care măsoară cât de „digitală” este online: 49 % dintre cetățenii europeni care utilizează inter-
economia fiecărei țări din UE. Acest instrument de monitorizare netul au jucat jocuri online sau au descărcat jocuri, imagini,
oferă o fotografie la minut a fiecărui stat membru UE în privința filme sau muzică. 39% dintre gospodăriile care au televizor
conectivității (cât de răspândită, cât de rapidă și la ce prețuri se folosesc serviciile de video la cerere.
monetizează banda largă), care sunt abilitățile de internet, cum 4. IMM-urile se confruntă cu obstacole în privința comer-
sunt utilizate activitățile online, de la știri la cumpărături elec- țului electronic: doar 15 % dintre IMM-uri vând produse
tronice, dar și stadiul de dezvoltare a tehnologiilor digitale esen- sau servicii online, iar dintre acestea, mai puțin de jumătate
țiale (e-facturi, servicii de cloud, e-commerce etc), precum și ser- efectuează tranzacții transfrontaliere.
viciile publice digitale, cum ar fi e-guvernarea și e-sănătatea. 5. Serviciile publice digitale sunt o realitate curentă în unele
Datele comparate sunt în cea mai mare parte din anii 2013 și țări, dar sunt aproape inexistente în altele: 33 % din utiliza-
2014 și vor fi utilizate în crearea clasamentelor următoarei torii de internet din Europa au utilizat formulare online
Agende digitale din această vară. pentru a transmite informații autorităților publice, procen-
tul variind de la 69 % în Danemarca la 6 % în România.
Rezultatele Indicelui arată diferențe semnificative între țările Mai mult, 26 % dintre medicii generaliști din Europa utili-
UE 28. Astfel, dacă scorul maxim al Indicelui este 1, Dane- zează sistemul de prescripții medicale online (ePrescripție)
marca obține titlul de lider european cu un punctaj de 0,67, pentru a transfera farmaciștilor prescripțiile pe internet, rata
în timp ce România este pe ultimul loc în UE cu un scor al de utilizare a acestui sistem fiind de 100 % în Estonia și de
performanței digitale de numai 0,31. 0 % în Malta.
Industria IT&C și lumea digitală oferă o multitudine de opor-
tunități care nu au fost încă valorificate în beneficiul cetățeni- Indicele digital este un indicator deosebit de relevant în
lor europeni și al firmelor din UE, conform oficialilor comu- contextul pregătirii de către Comisia Europeană a strategiei
nitari. Pentru o gamă largă de activități, de la cumpărarea de sale privind piața unică digitală, care urmează să fie prezen-
produse online la urmărirea unor cursuri disponibile pe inter- tată în luna mai 2015. Strategia își propune să creeze
net, de la plata facturilor la utilizarea serviciilor publice digi- condițiile adecvate pentru ca cetățenii și firmele europene să
tale, atâta vreme cât se creează condițiile corespunzătoare profite mai mult de oportunitățile remarcabile oferite de
necesare, internetul este soluția. tehnologia digitală la nivel transfrontalier. Prin crearea unei
Aceasta este concluzia celui mai nou indice al economiei și Piețe Unice Digitale, Europa poate genera în următorii cinci
societății digitale, elaborat de Comisia Europeană. Datele ani o creștere suplimentară în valoare de 250 de miliarde
disponibile indică faptul că, din punctul de vedere al digita- euro, precum și sute de mii de noi locuri de muncă.
lizării, imaginea pe care o oferă țările UE este una eterogenă și Indicele economiei și societății digitale (DESI) a fost
că frontierele rămân un obstacol în calea unei Piețe Unice prezentat la forumul Digital4EU de la Bruxelles.
Digitale cu adevărat mature - care constituie,
de altfel, una dintre principalele priorități ale
Comisiei Juncker.
1. Experiența digitală depinde de țara în care
locuiți - nivelul de dezvoltare variază consi-
derabil, de la țările cu performanțe foarte
bune în domeniu, cum ar fi Danemarca, cu
un punctaj pentru rezultatele în materie de
dezvoltare digitală de 0,68 din 1 maximum),
la țările cu rezultate mai slabe, cum ar fi
România, cu un punctaj de numai 0,31.
2. Majoritatea europenilor utilizează inter-
netul în mod regulat: 75 % în 2014 (72 %
în 2013), procentul variind între 93 % în
Luxemburg și 48 % în România.
februarie-martie 2015, ComuniC@Ții mobile