Page 28 - Revista 114
P. 28
dosarul ediţiei | Small Cells
Cummonetizăm
datelemobile?
Monetizarea datelor mobile este problema crucială a
operatorilor mobili. Cum îşi pot operatorii convinge
clienţii să folosească cât mai mult aplicaţiile şi pro-
gramele care generează trafic de date? Foarte simplu:
să studieze modelul de afaceri al jucătorilor din
media, al operatorilor de conţinut, al OTT...
Ion Vaciu - directorul general al revistei “COMUNIC@ȚII Mobile”
“Unul dintre cele mai importante diferenţiatoare între operatori şi “Un amănunt extrem de important în ecuaţia monetizării îl consti-
orice tip de jucători care oferă servicii de mobile broadband sau Wi- tuie aplicaţiile şi serviciile oferite peste tehnologie. Acum 10 ani, a-
Fi sau alt tip de conectivitate va fi calitatea serviciilor şi experienţa ceastă problemă a zguduit din temelii lumea telecomului prin mult
oferită clienților. Cei care vor crește această experienţă şi vor oferi dezbătuta lansare a tehnologiei 3G, dar care, în final, nu a produs
serviciile, cât mai personalizate, acolo unde sunt cerute și când sunt rezultatele aşteptate întrucât lipseau tocmai serviciile ce puteau fi
26 cerute, vor reuşi să-şi crească veniturile. oferite prin 3G. Lucrurile au evoluat, însă, și acum există mulţi fur-
Așadar, experienţa individualizată pentru fiecare client, nizori de aplicaţii, ale căror aplicații vor ajuta operatorii să moneti-
disponibilitatea serviciilor în timp real, cunoașterea necesităților zeze investiţiile în tehnologie. Responsabilitatea vendorilor este să
utilizatorilor, a profilul acestora conturează conceptul de customer ofere echipamente care să suporte aceste servicii într-un mod efi-
experience management, care este de maxim interes și foarte cient din punct de vedere al costurilor şi care să asigure utilizatorilor
prezent în portofoliile de soluții ale furnizorilor mari de experienţe fără greşeală. Noul concept de next generation hotspot
echipamente, care chiar achiziționează companii specializate în aduce posibilitatea de a face roaming între reţele. Astfel se schimbă
astfel de soluții.” radical modul de accesare de la nivelul terminalului la reţelele Wi-
Fi, putându-se defini o serie de reţele preferate. Practic, se poate
vorbi de introducerea unei taxe de interconectare la nivelul acce-
“Operatorii se confruntă cu o adevărată provocare, iar noi le propu- sului Wi-Fi.”
nem o soluție complementară, care nu înseamnă înlocuirea fibrei, ci
o extindere a acesteia. Suntem nerăbdători să vedem proiectul de
metrofibră din Bucureşti pentru că ceea ce credem că se va întâm- “Rapoartele unor analiști ai industriei IT&C spun că, din 2011,
pla, în cele din urmă, este că această metrofibră (metrofiber) va fi apare, pe plan mondial, un nou ciclu investiţional în domeniul
aproape de orice punct, dar nu și accesibilă din orice punct. Telecom. România este o piaţă matură din punct de vedere al
Astfel, de la această metrofibră vom putea conecta tehnologiile noi, telecomunicaţiilor, fiind printre primele 60 de ţări care au lansat
fie că este vorba de o staţie macro sau celule pico și acesta va fi ma- serviciile 3G în lume. Există, în România o penetrare de aproape
rele beneficiu adus de tehnologiile Siklu, care sunt complementare 140%, care înseamnă o piaţă saturată. Pe de altă parte, operatorii
fibrei, şi nu concurente.” au fragmentat piaţa, competiția fiind acerbă. Soluţiile oferite de
Huawei sunt flexibile, nu îngrădesc investiţia de anul curent pentru
anul viitor și lasă operatorilor posibilitatea ca, în momentul în care
“Dacă în trecut ne confruntam cu dumb pipes, acum vom crea dis- apare o nouă tehnologie, să o promoveze. Pe de altă parte, întrucât
pozitive mai inteligente care vor fi capabile să se diferenţieze în în telecom spectrul este o resursă limitată, eficienţa spectrală este
diferite tipuri de trafic. Apoi trebuie adusă în discuție și problema una din priorităţile Huawei pentru soluţiile pe care le propune ca
costurilor, și nu doar a echipamentelor, ci și a costului operaţional. soluţii de acoperire și de conectivitate către enduser. Compania a
Va fi înţelept să se revizuască fiecare componentă operaţională a dezvoltat o politică de business engagement, împreună cu operatorii
cheltuielilor, precum cele de instalare, de locaţie, de consum de pe care îi deservește și practic studiază mediile economice în care
energie şi multe altele, trebuie reduse cât de mult cu putinţă, evoluăm, putând oferi consultanţă de business fiecărui operator în
pentru ca, la finalul zilei, operatorii să poată construi noi modele parte, cu rezultate bazate pe documentare precisă. Pe segmentul de
de business care să ofere noi servicii clienţilor. Totul este bazat pe date, piaţa telecom din România este în urma celor din Europa de
aceeaşi tipologie de pachete, aceeaşi tehnologie, plecând de la Vest, dar și mai în urmă faţă de ţările nordice, iar impactul revenue
terminale, laptop-uri şi orice alt dispozitiv folosit de utilizator până per user este mult mai mic. Dar, orizontul se arată bine. În ţările
la transport. Toţii vendorii folosesc acelaşi protocol standard şi vom asitice participaţia ARPU din partea serviciilor de date a ajuns la
vedea mai mulţi vendori colaborând la aceeaşi reţea, cel puţin la circa 50%, în Europa de Vest a crescut în ultimii ani ajungând pe
nivel tehnic.” la 30%, iar în România nu a stagnat, fiind în creștere.”
iunie-iulie 2012, ComuniC@Ții mobile