Page 54 - Revista 107
P. 54
mediatech
3D-TV
Livrările globale TV 3D cresc
cu aproape 500% în 2011
D Daattoorriittăă uunnoorr sscchhiimmbbăărrii iimmppoorr ttaann -- În plus, transmisiunile 3-D vor fi tot mai dese, depăşi pe cele de ochelari activi 3D.
contribuind, treptat, la schimbarea percepţiei Ecranele LCD, cu cristale lichide, vor rămâne
t tee rreeaalliizzaattee llaa nniivveelluull ssttrraatteeggiiiilloorr ddee publice privind lipsa de conţinut disponibil în tehnologia dominantă de pe piaţa televizoare-
m maarrkkeettiinngg şşii ddee pprroommoovvaarree,, pprreeccuumm format 3D, care ar face oarecum inutile tele- lor 3D, reprezentând 83% dintre televizoarele
vizoarele 3D. De la lansarea serviciilor de tele- 3D vândute în 2011, varianta cu plasmă fiind
ş şii aa ssccăăddeerriiii pprreeţţuurriilloorr şşii aa ddiissppoonnii --
viziune 3D, în iunie 2010 în Statele Unite, şi mult mai puţin adoptată. Cu toate acestea, pe-
b bii lliittăăţţiiii uunnuuii vvoolluumm ttoott mmaaii mmaarree ddee apoi în luna octombrie a aceluiaşi an în Marea netrarea 3D este mai mare la varianta cu plas-
c coonnţţiinnuutt,, lliivvrrăărriillee gglloobbaallee ddee tteelleevvii -- Britanie, peste 80 de surse de difuzare live 3D mă, deoarece caracteristica 3D este cea prin
sau conţinut TV cu plată au apărut până la care producătorii de plasme speră că vor putea
z zooaarree 33DD vvoorr ccuunnooaaşşttee uunn ssaalltt ssppeecc -- sfârşitul anului 2010, iar numărul acestora va frâna declinul pieţei de plasme.
t taaccuullooss ddee 446633%%,, aajjuunnggâânndd llaa 2233,,44 creşte în acest an. Cota televizoarelor 3D din piaţa globală de
De asemenea, apar şi alternative la ochelarii flat-panel va continua să crească în anii urmă-
m miilliiooaannee ddee uunniittăăţţii îînn 22001111,, ccoonn -- 3D, necesari pentru vizionarea programelor tori, sărind la 11% în 2011, de la 2% anul
f foorrmm eessttiimmăărriilloorr ccoommppaanniieeii ddee cceerr -- TV 3D. Astfel, în timp ce actualul format de trecut, dublându-se anul viitor la 22%. Astfel,
ochelari (versiunea activă) oferă o calitate mai până în 2015, televizoarele 3D vor reprezenta
c ceettaarree ddee ppiiaaţţăă iiSSuuppppllii IIHHSS.. bună a imaginii, o alternativă cunoscută sub 52% din livrările flat-panel. Anul acesta, di-
numele de Film Patterned Retarder (versiunea mensiunea cea mai populară a televizoarelor
2012 va fi tot un an de creştere, respectiv cu pasivă) va veni nu numai cu dimensiuni tot 3D va fi cea din gama 40 - 41 inchi, cu circa
132%, ajungându-se la 54,2 milioane de uni- mai mici, chiar de 32 de inci, dar şi cu preţuri 3,3 milioane de unităţi, urmată de gama 55 -
tăţi. Mai mult decât atât, livrările globale vor mai mici, ochelarii fiind mai uşor de utilizat. 59 inchi, cu 2,9 milioane de unităţi, şi de cea
depăşi pragul de 100 de milioane de unităţi Analiza IHS iSuppli estimează chiar că până în de 45 - 46 inchi, cu 2,7 milioane de unităţi, se
până în anul 2014, pentru ca în 2015 să ajun- 2015, livrările de ochelari pasivi 3D le vor mai arată în raportul IHS iSuppli.
gă la 159,2 milioane, faţă de cele 4,2 milioane
de unităţi înregistrate anul trecut.
„Brandurile de televizoare fac un efort conside-
rabil şi îşi schimbă strategiile în acest an după
ce în 2010 reacţia pieţei faţă de fenomenul 3D
a fost oarecum slăbuţă, datorită reticenţei con-
sumatorilor faţă de preţurile ridicate şi de lipsa
de conţinut 3D. Cu toate acestea, în 2011
brandurile promovează 3D nu ca o tehnologie
must-have, ci ca o caracteristică pe care utiliza-
torii şi-o doresc, o abordare similară cu cea pri-
vind conexiunea la Internet”, explică Riddhi
Patel, director pe divizia de sisteme TV la IHS.
Producătorii de televizoare sunt de părere că
această abordare de promovare a 3D-ului per-
mite consumatorilor să decidă dacă doresc să
utilizeze această tehnologie când sunt pregătiţi
pentru ea, având convingerea că noul lor televi-
zor este în pas cu moda viitorului. Abordarea
lasă consumatorilor impresia că pot alege să
utilizeze o tehnologie deja prezentă într-un pro-
dus pe care l-au achiziţionat, în loc ca producă-
torii să forţeze consumatorii să cumpere o teh- GfK: În România s-au vândut 1.400 de televizoare 3D în 2010
nologie pentru care nu ar fi pregătiţi.
Potrivit studiului Retail and Technology realizat de compania de cercetare GfK, anul trecut s-au
vândut 1.400 de televizoare 3D în România, dintre care 200 au fost cu plasmă, iar restul cu ecrane
LCD. În plus, în primele două luni din 2011 s-au mai vândut aproximativ 550 de bucăţi. Analiştii
Pentru a stimula consumatorii să cumpere te- GfK estimează că interesul pentru 3D se va menţine şi anul acesta şi ne putem aştepta la un
levizoare 3D, producătorii au redus preţurile, volum de cel puţin trei ori mai mare decât cel înregistrat în 2010. Piaţa de televizoare cu ecran
cel puţin pe piaţa americană înregistrându-se o plat (LCD şi plasmă) din România a atins 480.000 unităţi anul trecut, conform GfK. Totuşi, Panaso -
scădere cu 9% în luna martie faţă de februarie nic România a anunţat că în 2010 a vândut peste 1.000 de televizoare 3D, piaţa ridicându-se la
a.c., reduceri care vor continua şi se vor accen- aproape 4.000 de unităţi, şi estimează că vânzările, dar şi piaţa se vor dubla anul aceasta.
tua şi anul viitor.
Pagina 52 ComuniC@Ții mobile, aprilie-mai 2011