Valentin POPOVICIU, RCS&RDS @ GALA 30 de ani de Internet .RO: Clienții din zona rurală sunt cei care îți determină modul în care ai reușit să performezi în conectivitate. Dacă nu reușești să fii eficient în mediul rural, nu vei fi nici în cel urban

Valentin POPOVICIU, Vicepreşedinte – RCS&RDS @ GALA Campionilor Internet – 30 de ani de Internet în România, organizată de Digital Transformation Council, în parteneriat cu Camera de Camera de Comerţ şi Industrie a României, alături de Revista COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV, la Palatul CCIR, pe 17 mai, cu prilejul Zilei Internaționale a Telecomunicațiilor și a Societății Informaționale, moderată de Ion Vaciu şi Roxana Onea.

Sunt bucuros că particip la evenimentul care aniversează 30 de ani de internet în România. Ne aducem cu toții aminte de vremurile dial-up-ului, care a fost un start pentru majoritatea celor prezenți aici. 

A fost o altă epocă, 30 de ani reprezintă o generație întreagă. Acum suntem în altă generație, trecem într-o altă dimensiune a internetului și avem multe de construit mai departe.

Compania noastră și fondatorii ei au avut de la început viziunea de a oferi internet accesibil și de cea mai bună calitate tuturor. Acest obiectiv l-am urmărit de-a lungul ultimilor 30 de ani și-l vom urmări în continuare.

Compania s-a extins și spre alte piețe europene, cum ar fi Spania, care este a doua piață după România, are deja o dimensiune de 50% din veniturile obținute în România.

Credem că o strategie care ne permite să avem economii de scală înseamnă eficiență pe client. În momentul în care reușești să-ți păstrezi această eficiență, bazată pe un know-how propriu, și aici experiența acumulată în România este foarte importantă, vei reuși să ai servicii competitive și prețuri cât mai bune pentru toate categoriile de consumatori.

Noi ne-am uitat atât la clienții din urban, cât și la cei din rural. Clienții din zona rurală sunt cei care îți determină modul în care ai reușit să performezi în conectivitate. Dacă nu reușești să fii eficient în mediul rural, nu vei fi eficient nici în mediul urban.

Faptul că am pornit din România a fost cel mai mare avantaj, deoarece cea mai mare parte dintre noi a trăit în comunism și lipsurile aferente ne-au învățat să lucrăm cu puțin și să realizăm multe. 

Experiența asta ne-a marcat și am reușit să mergem mai departe, construind rețele în afara țării pe baza know-how-ului din România.

Pe viitor, vom încerca să păstrăm eficiența și modul în care realizăm lucrurile, cât mai aplicat și cât mai adresat tuturor consumatorilor.

Noi, Digi, suntem un vector, o marcă cunoscută pe piața din Spania, cu un bun renume.

Imaginea noastră de marcă este importantă, este asociată cu România, cu realizările de aici.

Ne putem considera un exportator de know-how prin ceea ce facem pe piețele din Spania.

Este important să ai diferențierile și creativitatea ta în a duce mai departe niște produse sau  servicii. Într-adevăr, în domeniul industrial, cum ar fi tehnologia materialelor sau ingineria avansată, este foarte greu în România anului 2023 să progresezi și să ai același know how pe care firmele din Vest îl au, care au construit acolo de zeci de ani. 

În schimb, în tehnologia informației lucrurile acestea se pot face într-un timp mult mai scurt, poți să sari niște etape, poți să aplici noile tehnologii. 

În România, industria software, bazată pe dezvoltarea telecomunicațiilor din ultimii 30 de ani, este la cote maxime. Și aici nu mă refer la firmele mari, cum ar fi Oracle, Amazon sau IBM, ci și firmele locale. Sunt multe firme locale care au ajuns să aibă prezență globală și să exporte pe multe alte piețe.

Nu cred că din punct de vedere IT&C avem vreo limită în privința piețelor de desfacere. Tehnologia ne-a ajutat să sărim aceste etape, să fim eficienți, să avem soluții mai bune, iar inteligența românească, credem noi, și văzând noile generații de ingineri, este la un nivel de top și avem toate condițiile să vedem un viitor pozitiv din acest punct de vedere.

Vrem să devenim un brand și mai cunoscut la nivel european prin performanțele noastre.

În Portugalia, suntem în faza de dezvoltare a rețelelor fixe și mobile și aceste rețele le vom dezvolta într-un ritm accelerat, astfel încât să lansăm în curând serviciile. 

Urmează Belgia, unde am câștigat spectru în vara anului 2022. Suntem în pregătirea preliminară a începerii lucrărilor de construcție a rețelei. 

Ca operator telecom, este foarte important să ai o rețea bună. Fără o rețea bună, nu vei avea un loc bun în viitor. 

Calitatea rețelei îți va aduce cotă de piață și clienți, așa cum se vede în România. Creșterea noastră pe internet fix și mobil din ultima perioadă a fost efectul investițiilor în rețele, în oameni, în conectivitate. 

Pe măsură ce rețelele au ajuns la cât mai mulți cetățeni, cu o calitate foarte bună, bazată pe ultima tehnologie, și rezultatele pentru noi și pentru societate în ansamblu au fost bune.

Compania noastră a investit în tehnologia GPON, care este tehnologia de bază acum pentru orice serviciu prezent și viitor de conectivitate rezidențială și de business. Tehnologia GPON a ajuns la viteză de 10 Gbps și se testează viteze de 50 Gpbs. 

Investiția noastră în GPON se vede și în evoluția de țară și de conectivitate în România.

La conectivitatea 5G, România nu este în urmă, credem că și licitația ANCOM a fost făcută la momentul potrivit, pentru că această tehnologie are niște etape de dezvoltare.

Prima etapă este cea de conectivitate de broadband extinsă, enhanced mobile broadband în limbajul industriei. 

În prezent, în România acoperirea 4G este foarte bună la toți operatorii, avem servicii 4G pentru mai mult de 99% din populație, stăm foarte bine și la extinderea acoperirii de capacitate și viteză bună pentru toți clienții de date mobile din România, pentru toți cetățenii.

În schimb, 5G, ca enhanced mobile broadband, este o tehnologie care vine să completeze 4G și datorită adopției de terminale 5G, care la nivel european este undeva la 15%, vom vedea anul viitor progrese semnificative.

PREMIUL CAMPION INTERNET acordat RCS&RDS la GALA 30 de ani de Internet în România – 17 mai 2023

Nu suntem în urmă cu 5G pe partea de tehnologie, suntem la momentul potrivit și vom vedea o adopție în creștere a serviciilor bazate pe această tehnologie.

În privința scumpirilor, suntem printre puținii operatori din piață care nu au crescut prețurile, deocamdată, și încercăm să menținem cheltuielile cu energia electrică sub control, astfel încât costul per client să-l controlăm cât mai bine. 

Atâta timp cât vom reuși să menținem această situație, nu vom modifica tarifele aplicate clienților. Facem eforturi în optimizarea proceselor interne ale companiei pentru a rămâne eficienți în continuare.

Privind în trecut, cred că cea mai importantă etapă a dezvoltării rețelelor de telecomunicații din România a fost perioada când s-a investit în fibră optică, atât în urban, cât și rural. N-am fi ajuns aici dacă n-am fi creat rețele, dacă n-am fi dezvoltat infrastructură. Fără infrastructură, nu poți să lansezi servicii noi.

Investitorii privați au făcut eforturi mari în dezvoltarea rețelelor actuale, ne-a ajutat și statul prin furnizarea de spectru.

Telecomul are o foarte mare legătură cu partea de construcții și cu verticala de integrare a livrării de servicii.