Valentin POPOVICIU, Director Executiv – Digi Communications @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024, organizată de Digital Transformation Council pe 9 decembrie 2024, powered by Revista COMUNICAȚII Mobile și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Valentin Popoviciu | DIGI | DX E.U. EXPANSION & LEADERSHIP
Anul acesta a fost marcat de reușite importante, în special de expansiunea europeană a companiilor românești. Printre acestea, un exemplu notabil este Digi, operatorul telecom român care continuă să cucerească piețe internaționale. Expansiunea lor în țări precum Portugalia, Belgia, Spania și Italia demonstrează potențialul serviciilor românești de a deveni un standard de calitate pe piețele externe.
Valentin Popoviciu, Director Executiv Digi Communications, ne-a împărtășit în cadrul GALEI 2024 detalii despre strategia și planurile Digi în Europa. De la Spania, unde serviciile Digi au devenit o comoditate apreciată, până la ambiția de a intra masiv pe piețele din Portugalia și Belgia, această poveste este o sursă de inspirație pentru toate companiile românești care doresc să își extindă orizonturile.
Pentru noi, expansiunea în afara României este o chestiune strategică pentru că nu este vorba doar despre a te duce pe o piață externă, a fi un concurent și a le arăta consumatorilor de acolo că le oferi servicii de valoare, în concordanță cu ceea ce caută ei pe piață. Noi putem oferi cel puțin aceeași calitate cu ceea ce există deja pe piață, la care adăugăm avantajele noastre. Vorbim de un know how în a dezvolta un proiect industrial, de a dezvolta rețele și servicii de telecomunicații, plecând de la zero acum circa 30 de ani. Ne-am perfecționat și am crescut de-a lungul timpului astfel încât să putem avea soluții mature și care au devenit, credem noi, cel puțin pentru România, un catalizator pentru lumea digitală, a punctat Valentin Popoviciu.
Dacă ne uităm și punem în context lucrurile, vedem că la momentul de față România are la nivel european printre cele mai mari penetrări de fibră optică, care sunt enabler-ul principal în a avea servicii digitale. Dacă nu am avea fibră optică și broadband și capacități de date semnificative nu am fi la acest nivel. Este nivelul de bază, probabil, care face parte din acest ecosistem. Lângă noi se situează doar Spania și Portugalia, celelalte țări din Euroa sunt la un nivel mult mai jos.
Noi credem că este o performanță datorită experienței noastre și consecvenței cu care am construit în România, unde ne-am lovit de-a lungul timpului de multe obstacole. Lucrul acesta ne-a și călit și ne-a făcut să inovăm. Am spus că este un proiect industrial pentru că am reușit cu propria forță de muncă, din țară, să construim o stivă de servicii, de produse, care să fie competitive cu oferta oricărui alt operator telecom din Europa sau din lumea aceasta. Credem că lucrul acesta este un avantaj deosebit pentru că reușim acum să îl și exportăm.
Astfel, în Spania suntem prezenți din 2008, în Italia din 2010, însă în Spania, care este cea de a doua mare piață pentru noi, produsele noastre, combinate cu o calitate ridicată și cu o constanță a prețului pe care reușim să o oferim clienților noștri, au reușit să aibă succes pe piață. În Spania ne apropiem deja de 10% cotă de piață, atât mobil, cât și fix și suntem cel de al patrulea operator ca și dimensiune pe piața spaniolă și credem că avem o oportunitate foarte bună de a crește mai departe. Ca exemplu, acoperim deja 11 milioane de case în Spania dintr-un total de 25 de milioane, deci avem o amprentă semnificativă, iar la anul vom trece în categoria de operator mobil. Spania are 47 de milioane de locuitori (față de circa 19 milioane cât are România) și probabil pentru noi va deveni o piață mult mai mare ca și număr de servicii. Ca și cifră de afaceri, România reprezintă două treimi din totalul Grupului, iar business-ul din Spania însumează o treime.
Urmărim să creștem la fel și în celelalte țări, Portugalia și Belgia, unde datorită experienței noastre în a crea servicii care sunt de foarte bună calitate, dar și accesibile pentru orice categorie de consumatori, fie că sunt la oraș sau la sat, am fost bine primiți de către autoritățile locale. Acestea au realizat ceea ce poate autoritățile din România nu au realizat acum circa 25 de ani, dar cu care credem că suntem în sincronizare acum, respectiv au realizat că au nevoie de competiție.
Competiția ne face să fim mai inventivi, mai inteligenți, mai agili și să nu ne complacem în ceea ce facem. Astfel, în Portugalia și Belgia autoritățile au fost deschise și au creat condiții pentru un nou jucător pe piață și astfel am reușit să avem acces la spectru, care este resursa de bază, pentru că nu poți fi operator dacă nu ești mobil.
În noiembrie am reușit să lansăm rețelele mobile și fixe în Portugalia pornind de la zero. Am reușit în circa doi ani și jumătate să creăm o rețea mobilă aproape completă și o rețea fixă cu acoperire semnificativă. Credem că este o performanță în contextul în care nu am văzut, cel puțin în ultimii 10 ani în Europa, cu excepția operatorului Iliad din Franța, o intrare de tip greenfield a unui operator telecom de mare scară care să reușească să se adreseze unui public larg în Europa. Credem că vom avea succes atât în Portugalia, cât și în Belgia.
Avem un model hibrid în care folosim know how-ul pe care l-am dezvoltat în România, cu întregul ecosistem de software și soluții dezvoltat de echipa din România. Aproape tot software-ul pe care îl folosim utilizează anumite sistematizări și eficientizări pe care le operăm de mulți ani pentru a deservi rapid clienții și ne bazăm atât pe forță de muncă din România, cât și pe forță de muncă locală atunci când mergem “să cucerim” piețe externe. De exemplu, în Spania avem deja 7000 de angajați, iar în Portugalia 1000 de angajați. Întotdeauna încercăm să creăm o combinație între eficiența noastră și forța de muncă locală astel încât să servim cât mai bine și localizat clienții din țările respective.
Vreau să mai subliniez faptul că pentru orice antreprenor român este bine să se orienteze și către piețele din afară pentru că așa cum și antreprenorii din Europa au acces la piața noastră, acest ecosistem dinamic ne ajută pe toți să fim mai agili, să avem acces la capital și să dezvoltăm noi servicii în condiții cât mai bune. Noi am fost foarte bine primiți și am avut condiții egale cu ale competitorilor existenți deja pe aceste piețe externe și astfel putem aduce din nou capital în țară pe care să îl reinvestim, a subliniat Valentin Popoviciu la GALA 2024 powered by Revista COMUNICAȚII Mobile.