DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL
„MOBILE COMMUNICATIONS” Magazine & TelecomTV
PRESENT
DX AWARDS FOR ROMANIA
9 DECEMBER 2024, 17:00 |GRAND HOTEL CONTINENTAL| 56, Calea Victoriei Road, Bucharest
Join Romanian ICT Industry Anniversary:
26 YEARS – COMUNICAȚII MOBILE Magazine
21 YEARS – DX GALA AWARDS
16 YEARS – TelecomTV-Ro
Autoritatea pentru Digitalizarea României | Dragos – Cristian VLAD | DX INNOVATION DRIVER IN PUBLIC SECTOR
Luca Tagliaretti | European Cybersecurity Competence Centre (ECCC) | DX CYBERSECURITY AWARD
Dorin Odiatiu | Orange ROMANIA | DX CUSTOMER DIGITAL EXPERIENCE AWARD
Valentin Popoviciu | DIGI | DX E.U. EXPANSION & LEADERSHIP
STARC4SYS | RoNSeaCom | Integrated Communication System for Maritime Vessel | DX & AI DEFENSE AWARD
Cristina Berteanu & Dan Doroftei, MBA | Enayati Medical City | DX INNOVATION IN HEALTHCARE
Prof. univ. dr. – Rector | Viorel Jinga | Carol Davila University of Medicine and Pharmacy, VP AOSR | DX EDUCATION IN HEALTHCARE
Elena Unciuleanu | Reporting Center | Implementation of the Elite Reporting Platform Solution at Exim Banca Românească – DX IN BANKING REPORTING
Mihai Raneti | CyberSwarm Inc. | DX PIONEERING ARTIFICIAL BRAIN INNOVATION AWARD
Adriana Lucia Celebidache | Clinica Dentara Dentexcela3 | DX DENTAL LASER THERAPY
Vlad Doicaru | Huawei | DX & AI IN ENERGY INNOVATION
Andreea Ionita | CRH | DX OFFICER AWARD
Apolodor Stoica | HOSPITAL FMD | DX & AI – DRIVEN IN HEALTHCARE TRACEABILITY & SAFETY
Eric Andrei Băleanu | Asociația Interlan | DX INTERNET COMMUNITY AWARD
Biblioteca Radu Rosetti Onești | DX LIBRARY AWARD
SINTEZA GALEI 2024
Dragoș Cristian Vlad, Președinte – Autoritatea pentru Digitalizarea României @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Cloud-ul guvernamental este cel mai amplu proces de digitalizare din istoria României
Autoritatea pentru Digitalizarea României | DX INNOVATION DRIVER IN PUBLIC SECTOR
În numele Autorității pentru Digitalizarea României, vă mulțumesc pentru acest premiu.
Munca ultimilor doi ani depusă de echipa noastră a fost un efort susținut pentru modernizarea administrației publice din România și sprijinirea cetățenilor prin digitalizare. Suntem parte a celui mai amplu proces consultativ la nivel european, care urmărește standardizarea proceselor digitale în toate țările membre ale Uniunii Europene. România este dedicată obiectivului european pentru crearea unei piețe unice digitale, funcționale și conectate.
Misiunea noastră este de a crește digitalizarea serviciilor publice în România. Prin portaluri precum Portalul Digital Unic al României reducem necesitatea interacțiunilor fizice pentru cetățeni și companii.
Facem pași importanți pentru transformarea digitală a administrației publice centrale și locale. Dezvoltăm proiecte de interoperabilitate pentru instituții, eliminând redundanțele și simplificând accesul cetățenilor la servicii.
Adoptăm politici pentru digitalizare incluzivă, construim și dezvoltăm platforme pentru includerea serviciilor comunitare esențiale.
Ne preocupăm și de programe de educație digital. În acest sens am inițiat programe de alfabetizare digitală și dezvoltare de competențe pentru angajații din sectorul privat, dar și pentru utilizatorii din mediul rural. Suntem un partener al instituțiilor publice cu misiunea de a duce transformarea digitală acolo unde este cea mai mare nevoie. Colaborăm cu ministerele și suntem preocupați de înrolarea cât mai multor instituții centrale în sisteme digitale.
Totodată, am reușit să consolidăm sistemul electronic de achiziții publice SEAP și să-l transformăm într-un sistem esențial pentru economie, prin mecanisme de interconectare și interoperabilitate.
Dar suntem și foarte mândri de consolidarea și de extinderea platformei Ghiseul.ro, care înregistrează creșteri record de la an la an și nu în ultimul rând suntem în fiecare zi cu un pas mai aproape de cloud-ul guvernamental. Este cel mai amplu proces de digitalizare din istoria României, un proiect care înregistrează un progres semnificativ în crearea infrastructurii, incluzând interconectarea instituțiilor cu aceasta, respectiv interoperabilitatea serviciilor publice pentru administrațiile locale și centrală.
Astăzi, cloud-ul guvernamental se construiește la propriu cu tehnologii de ultimă generație și care asigură suveranitatea și siguranța datelor românilor.
Luca TAGLIARETTI, Executive Director – European Cyber Security Competence Centre (ECCC) @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024, organizată de Digital Transformation Council pe 9 decembrie 2024, powered by COMUNICAȚII Mobile și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea: Consolidarea industriei de cybersecurity din România la nivel european
Luca Tagliaretti | European Cybersecurity Competence Centre (ECCC) | DX CYBERSECURITY AWARD
La Gala Digital Transformation & AI 2024, premiul acordat European Cyber Security Competence Centre (ECCC) recunoaște importanța primei instituții europene cu sediul în București, în cadrul Universităţii Politehnica. Discursul oficialului ECCC a subliniat rolul său strategic în asigurarea securității digitale a Uniunii Europene și contribuția la întărirea industriei de cybersecurity din România.
ECCC: O instituție nouă cu o misiune crucială
ECCC este primul organism al Uniunii Europene de acest tip găzduit de România. Lansată oficial în urmă cu câteva luni, instituția are trei obiective principale:
1. Consolidarea securității spațiului digital european prin investiții strategice.
2. Sprijinirea cercetării și inovării pentru a face companiile europene mai competitive pe scena globală.
3. Coordonarea strategiei Uniunii Europene în domeniul cybersecurity și alocarea fondurilor către întreprinderi mici și mijlocii, centre de cercetare și instituții și organizații cu proiecte relevante în cybersecurity.
Investiții și impact
ECCC a investit deja aproape 600 de milioane de euro în proiecte din întreaga Europă. Portofoliul său vast acoperă domenii precum Inteligența artificială (AI), tehnologia dronelor și aerospațială, construirea competențelor digitale, transporturi și servicii de sănătate, infrastructuri critice.
România, ca unul dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, are o oportunitate unică de a beneficia de aceste investiții prin parteneriate strategice și dezvoltarea ecosistemului local de cybersecurity.
Rolul României în strategia europeană de cybersecurity
Reprezentanții ECCC au evidențiat sprijinul guvernului român și colaborarea activă cu companiile locale și instituțiile academice. Prezența ECCC în București nu doar că amplifică rolul României pe scena europeană, dar oferă și o platformă pentru promovarea talentului românesc în cybersecurity, acces la fonduri europene pentru inovare și cercetare, precum și integrarea în proiecte strategice europene care vizează protecția digitală.
„Suntem încântați să lucrăm cu ecosistemul din România și invităm companiile și instituțiile să se alăture misiunii noastre. Împreună, putem face Europa mai sigură, mai rezilientă și mai pregătită pentru viitor.”, a punctat Luca Tagliaretti, Director Executiv ECCC în cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024, powered by Revista COMUNICAȚII Mobile.
Prin sprijinirea cercetării, educației și inovării, ECCC contribuie la transformarea României într-un hub strategic al securității cibernetice la nivel european. Această instituție reprezintă o etapă esențială în consolidarea rezilienței digitale a Uniunii Europene și oferă României un rol central în această misiune.
Dorin ODIAȚIU, Head of Public Affairs – Orange România @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Inteligența artificială și tehnologia de ultimă generație ne permit să oferim servicii mai rapide, mai sigure și mai personalizate
Dorin Odiațiu | Orange ROMANIA | DX CUSTOMER DIGITAL EXPERIENCE AWARD
La Gala Digital Transformation & AI 2024, powered by Revista COMUNICAȚII Mobile, Orange România a fost recunoscută pentru contribuțiile sale remarcabile la transformarea industriei de comunicații, câștigând DX CUSTOMER DIGITAL EXPERIENCE AWARD. Dorin Odiaţiu, oficialul companiei, a împărtășit detalii despre realizările recente și direcțiile de viitor ale liderului din telecomunicații.
Orange România, un pilon al industriei de comunicații, a continuat să-și consolideze poziția pe piață prin:
– Integrarea sub un singur brand: În iunie 2024, Orange România a finalizat fuziunea cu fostul Romtelecom, un proces care a implicat un efort considerabil și a demonstrat capacitatea companiei de a unifica echipe și procese diverse.
– Investiții susținute: Cu peste 4,6 miliarde de euro investiți de la înființare, Orange rămâne unul dintre cei mai importanți investitori din România. Anual, compania alocă, în medie, 200 de milioane de euro pentru extinderea și îmbunătățirea infrastructurii și pentru a oferi servicii de ultimă generație clienților.
Realizări recente în infrastructură
Extinderea rețelei de fibră optică, cu accent pe finalizarea segmentului lipsă de la fostul Romtelecom. Proiectele recente au conectat clienții direct la rețeaua de fibră optică (end-to-end), eliminând vechile limitări tehnologice.
Înlocuirea tehnologiei 3G: Orange a modernizat complet rețeaua, trecând de la tehnologia 3G la 4G și 5G.
Zonele albe: Acoperirea a fost extinsă chiar și în ultimele părți din localități izolate, contribuind la reducerea decalajelor digitale, asigurându-se o acoperire de peste 99% din populația României
Inteligența artificială: Viitorul interacțiunii digitale
Orange România a integrat inteligența artificială (AI) ca parte centrală a strategiei sale, având 250 de proiecte interne de AI.
Aceste inițiative vizează îmbunătățirea serviciilor pentru clienți, simplificarea analizelor de date și automatizarea sarcinilor repetitive. AI este folosită în mod special pentru experiența digitală a clienților, optimizând interfața și interacțiunile și creând soluții personalizate.
Dorin Odiațiu a mai punctat faptul că în anul 2023, doar 1,5% dintre companiile românești foloseau AI, comparativ cu 15% în Finlanda, iar Orange își propune să stimuleze această adopție.
Totodată, Dorin Odiaţiu a subliniat importanța experienței digitale pentru clienți: „Intrăm într-o nouă etapă în industria comunicațiilor mobile, în care experiența digitală va conta din ce în ce mai mult. Inteligența artificială și tehnologia de ultimă generație ne permit să oferim servicii mai rapide, mai sigure și mai personalizate.”
Orange rămâne un lider al inovației și un exemplu pentru întreaga industrie de telecomunicații, prin investițiile, tehnologia de ultimă generație și angajamentul față de clienți, ce consolidează poziția companiei pe piața din România.
Valentin POPOVICIU, Director Executiv – Digi Communications @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Am construit în România un know how prin care dezvoltăm proiecte industriale, pe piețe externe. Nu am văzut în ultimii 10 ani în Europa, cu o excepție, o intrare de tip greenfield a unui operator telecom de mare scară care să reușească, ca Digi, să se adreseze unui public larg.
Valentin Popoviciu | DIGI | DX E.U. EXPANSION & LEADERSHIP
Anul acesta a fost marcat de reușite importante, în special de expansiunea europeană a companiilor românești. Printre acestea, un exemplu notabil este Digi, operatorul telecom român care continuă să cucerească piețe internaționale. Expansiunea lor în țări precum Portugalia, Belgia, Spania și Italia demonstrează potențialul serviciilor românești de a deveni un standard de calitate pe piețele externe.
Valentin Popoviciu, Director Executiv Digi Communications, ne-a împărtășit în cadrul GALEI 2024 detalii despre strategia și planurile Digi în Europa. De la Spania, unde serviciile Digi au devenit o comoditate apreciată, până la ambiția de a intra masiv pe piețele din Portugalia și Belgia, această poveste este o sursă de inspirație pentru toate companiile românești care doresc să își extindă orizonturile.
Pentru noi, expansiunea în afara României este o chestiune strategică pentru că nu este vorba doar despre a te duce pe o piață externă, a fi un concurent și a le arăta consumatorilor de acolo că le oferi servicii de valoare, în concordanță cu ceea ce caută ei pe piață. Noi putem oferi cel puțin aceeași calitate cu ceea ce există deja pe piață, la care adăugăm avantajele noastre. Vorbim de un know how în a dezvolta un proiect industrial, de a dezvolta rețele și servicii de telecomunicații, plecând de la zero acum circa 30 de ani. Ne-am perfecționat și am crescut de-a lungul timpului astfel încât să putem avea soluții mature și care au devenit, credem noi, cel puțin pentru România, un catalizator pentru lumea digitală, a punctat Valentin Popoviciu.
Dacă ne uităm și punem în context lucrurile, vedem că la momentul de față România are la nivel european printre cele mai mari penetrări de fibră optică, care sunt enabler-ul principal în a avea servicii digitale. Dacă nu am avea fibră optică și broadband și capacități de date semnificative nu am fi la acest nivel. Este nivelul de bază, probabil, care face parte din acest ecosistem. Lângă noi se situează doar Spania și Portugalia, celelalte țări din Euroa sunt la un nivel mult mai jos.
Noi credem că este o performanță datorită experienței noastre și consecvenței cu care am construit în România, unde ne-am lovit de-a lungul timpului de multe obstacole. Lucrul acesta ne-a și călit și ne-a făcut să inovăm. Am spus că este un proiect industrial pentru că am reușit cu propria forță de muncă, din țară, să construim o stivă de servicii, de produse, care să fie competitive cu oferta oricărui alt operator telecom din Europa sau din lumea aceasta. Credem că lucrul acesta este un avantaj deosebit pentru că reușim acum să îl și exportăm.
Astfel, în Spania suntem prezenți din 2008, în Italia din 2010, însă în Spania, care este cea de a doua mare piață pentru noi, produsele noastre, combinate cu o calitate ridicată și cu o constanță a prețului pe care reușim să o oferim clienților noștri, au reușit să aibă succes pe piață. În Spania ne apropiem deja de 10% cotă de piață, atât mobil, cât și fix și suntem cel de al patrulea operator ca și dimensiune pe piața spaniolă și credem că avem o oportunitate foarte bună de a crește mai departe. Ca exemplu, acoperim deja 11 milioane de case în Spania dintr-un total de 25 de milioane, deci avem o amprentă semnificativă, iar la anul vom trece în categoria de operator mobil. Spania are 47 de milioane de locuitori (față de circa 19 milioane cât are România) și probabil pentru noi va deveni o piață mult mai mare ca și număr de servicii. Ca și cifră de afaceri, România reprezintă două treimi din totalul Grupului, iar business-ul din Spania însumează o treime.
Urmărim să creștem la fel și în celelalte țări, Portugalia și Belgia, unde datorită experienței noastre în a crea servicii care sunt de foarte bună calitate, dar și accesibile pentru orice categorie de consumatori, fie că sunt la oraș sau la sat, am fost bine primiți de către autoritățile locale. Acestea au realizat ceea ce poate autoritățile din România nu au realizat acum circa 25 de ani, dar cu care credem că suntem în sincronizare acum, respectiv au realizat că au nevoie de competiție.
Competiția ne face să fim mai inventivi, mai inteligenți, mai agili și să nu ne complacem în ceea ce facem. Astfel, în Portugalia și Belgia autoritățile au fost deschise și au creat condiții pentru un nou jucător pe piață și astfel am reușit să avem acces la spectru, care este resursa de bază, pentru că nu poți fi operator dacă nu ești mobil.
În noiembrie am reușit să lansăm rețelele mobile și fixe în Portugalia pornind de la zero. Am reușit în circa doi ani și jumătate să creăm o rețea mobilă aproape completă și o rețea fixă cu acoperire semnificativă. Credem că este o performanță în contextul în care nu am văzut, cel puțin în ultimii 10 ani în Europa, cu excepția operatorului Iliad din Franța, o intrare de tip greenfield a unui operator telecom de mare scară care să reușească să se adreseze unui public larg în Europa. Credem că vom avea succes atât în Portugalia, cât și în Belgia.
Avem un model hibrid în care folosim know how-ul pe care l-am dezvoltat în România, cu întregul ecosistem de software și soluții dezvoltat de echipa din România. Aproape tot software-ul pe care îl folosim utilizează anumite sistematizări și eficientizări pe care le operăm de mulți ani pentru a deservi rapid clienții și ne bazăm atât pe forță de muncă din România, cât și pe forță de muncă locală atunci când mergem “să cucerim” piețe externe. De exemplu, în Spania avem deja 7000 de angajați, iar în Portugalia 1000 de angajați. Întotdeauna încercăm să creăm o combinație între eficiența noastră și forța de muncă locală astel încât să servim cât mai bine și localizat clienții din țările respective.
Vreau să mai subliniez faptul că pentru orice antreprenor român este bine să se orienteze și către piețele din afară pentru că așa cum și antreprenorii din Europa au acces la piața noastră, acest ecosistem dinamic ne ajută pe toți să fim mai agili, să avem acces la capital și să dezvoltăm noi servicii în condiții cât mai bune. Noi am fost foarte bine primiți și am avut condiții egale cu ale competitorilor existenți deja pe aceste piețe externe și astfel putem aduce din nou capital în țară pe care să îl reinvestim, a subliniat Valentin Popoviciu la GALA 2024 powered by Revista COMUNICAȚII Mobile.
Ion-Cristian LIȘMAN, Viceamiral (r) STARC4SYS @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: RoNSeaCom – Integrated Communication System for Maritime Vessel – DX & AI DEFENSE AWARD
Compania StarC4Sys a implementat un proiect unic în zona comunicațiilor navale, realizat împreună cu Forțele Navale Române. Această inițiativă a fost rezultatul colaborării dintre o echipă experimentată de specialiști români și parteneri strategici din industria apărării, consolidând poziția companiei ca lider în integrarea tehnologică pentru securitate națională.
STARC4SYS | RoNSeaCom | Integrated Communication System for Maritime Vessel | DX & AI DEFENSE AWARD
Un parteneriat strategic pentru apărarea maritimă
StarC4Sys, un integrator ICT din sectorul apărării, și-a propus încă de la înființare să valorifice expertiza acumulată de echipa sa formată în mare parte din foști militari, pentru a derula proiecte de anvergură cu care să facă față inclusiv competitorilor internaționali. Departamentul tehnic al companiei include 28 de ingineri, dintre care 3 doctori în inginerie electrică, electronică și comunicații.
„Acest proiect este primul sistem integrat de comunicații navale care îndeplinește complet standardele NATO. Este un proiect inedit pentru Forțele Navale Române”, au declarat oficialii companiei StarC4Sys în cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024.
Proiectul a necesitat patru ani de dezvoltare, timp în care compania a concurat cu doi giganți ai industriei europene. În ciuda provocărilor, StarC4Sys a reușit să câștige contractul și să livreze primele două sisteme integrate, care au trecut cu succes testele de acceptanță.
Inovații de Top în Comunicații Navale
Sistemul dezvoltat de StarC4Sys oferă comunicații criptate la standarde NATO între nave și este primul de acest fel implementat la Forțele Navale Române. Spre deosebire de alte soluții existente pe piață, acesta garantează performanțe superioare la un cost semnificativ mai redus.
„Acest succes reflectă dedicarea echipei noastre și capacitatea de a depăși obstacolele, inclusiv presiunile competiției internaționale. În prezent lucrăm la alte două nave pentru care facem lucrările de instalare și punere în funcțiune. De asemenea, menționăm și alte proiecte implementate de către compania noastră, printre care cele destinate comunicațiilor troposferice, o reală alternativă, mai sigură, la comunicațiile satelitare supuse interferențelor și în special bruiajului, unul dintre potențialele atacuri din gama instrumentelor ASAT (anti-satelite weapons). În timpul testelor, sistemul a oferit o lățime de bandă garantată de 12 Mbps la peste 300 km distanță, performanțe remarcabile chiar și față de comunicațiile satelitare.” au adăugat reprezentanții companiei.
Securizarea Litoralului Mării Negre
StarC4Sys este implicată și în alte proiecte strategice, precum sistemul SCOMAR, destinat securizării litoralului Mării Negre. Echipa companiei lucrează de ani de zile pentru a integra tehnologii care să asigure siguranța comunicațiilor și monitorizarea eficientă a zonelor maritime.
Perspective și exportul soluțiilor românești
Sistemele dezvoltate de StarC4Sys nu se limitează doar la zona maritimă. Datorită conformității cu standardele NATO, acestea pot fi exportate și adaptate pentru alte piețe și aplicații terestre. Aceste soluții integrate demonstrează că expertiza românească poate concura la nivel global, oferind eficiență la costuri competitive.
StarC4Sys continuă să inoveze în sectorul apărării, dezvoltând tehnologii de comunicații care combină criptarea avansată, performanțele superioare și standardele NATO.
Prin lansarea programului „RoNSeaCom”, autoritatea contractantă și-a propus dotarea navelor de luptă ale Forțelor Navale Române cu soluții tehnice moderne care să asigure comunicații flexibile și transferul rapid, stabil și securizat de informații în mediul operațional specific în care ele operează, caracterizate prin complexitate, dinamism și provocări constante.
Pentru a îndeplini acest obiectiv, consorțiul a propus și implementat o soluție proprietară, un concept românesc, valorificând experiența vastă tehnică și operațională a personalului său de inginerie, majoritatea provenind din structurile Sistemului de Apărare Națională, Ordine Publică și Securitate Națională. Această expertiză a fost completată de know-how-ul oferit de unul dintre cei mai importanți integratori de soluții militare din lume – compania israeliană RAFAEL ADVANCED DEFENSE SYSTEMS Ltd.
Selecția componentelor pentru soluția RoNSeaCom a fost efectuată în urma unei evaluări ample și minuțioase de către Consorțiu a tehnologiilor disponibile în prezent pe piața internațională. Acest proces s-a bazat pe un dialog cuprinzător cu potențialii furnizori cu privire la modul de îndeplinire a cerințelor din specificația tehnică inclusă în documentația de atribuire.
Conceptul de integrare și implementarea efectivă a soluției pentru beneficiar s-au ocupat exclusiv de personalul Consorțiului, utilizând transfer de tehnologie și know-how. Această abordare a redus semnificativ dependența de resursele umane tehnice ale producătorilor, cu efecte pozitive clare pe întreaga durată de viață a produsului.
Principalii producători de componente RoNSeaCom sunt companii de renume pe piata internațională.
Sistemul integrat de comunicații RoNSeaCom pentru nave maritime oferă următoarele capabilități:
- Comunicații de date și voce specifice sistemului NATO BRASS (de exemplu, Broadcast, Ship-Shore, MRL și FAB), cu capabilități ARQ implementate în timpul ultimului proces de modernizare a sistemului.
- Comunicații de date și voce de la navă la navă, în conformitate cu standardele ARQ specificate în publicațiile NATO.
- Comunicații și transmisii securizate și protejate prin integrarea și implementarea mecanismelor COMSEC și TRANSEC, conform recomandărilor.
- Servicii de comunicații de voce și date cu nave din grupurile navale naționale și NATO, aderând la cele mai recente standarde aprobate de Alianță, STANAG 4691 și STANAG 4372.
- Integrarea tuturor componentelor sistemului de comunicații pe navă pentru a asigura managementul, controlul și operarea centralizate.
- Funcționarea echipamentelor în condiții specifice de bord, caracterizate prin mișcări de rostogolire și tanare, vibrații, umiditate, intervale specifice de temperatură și regimuri de alimentare tranziționale cauzate de comutarea între surse de energie.
Prof.univ.dr. Viorel JINGA, Rector – UMFCD @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București este un model de inovație și transformare digitală în medicina românească
Prof. univ. dr. – Rector | Viorel Jinga | Carol Davila University of Medicine and Pharmacy, VP AOSR | DX EDUCATION IN HEALTHCARE
La Gala Digital Transformation & AI, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București, prof. univ. dr. Viorel Jinga, a fost recunoscut pentru viziunea sa în promovarea digitalizării și inovației în educația medicală și cercetarea din România. Sub conducerea sa, universitatea a devenit un centru de excelență în integrarea tehnologiilor avansate în medicină, contribuind la dezvoltarea unor soluții care modelează viitorul sistemului sanitar.
Prof. dr. Viorel Jinga a evidențiat realizările universității, punând un accent deosebit pe dezvoltarea unui Centru de Simulare ultramodern. Cu o suprafață de 2.000 de metri pătrați, acest centru găzduiește echipamente de ultimă generație și a pregătit peste 20.000 de studenți și rezidenți în ultimii doi ani. Studenții au ocazia să exerseze proceduri chirurgicale în condiții sigure, simulând intervenții complexe înainte de a intra în sălile de operație. Această inițiativă consolidează formarea practică și reduce riscurile asociate intervențiilor chirurgicale reale.
În paralel, universitatea a dezvoltat un Centru de Imprimare 3D, utilizat în pregătirea actului operator. Modelele 3D create pe baza imagisticii medicale permit medicilor să planifice cu precizie intervențiile chirurgicale, cum ar fi rezecțiile parțiale de rinichi, contribuind la conservarea funcției organului afectat.
Transformarea digitală și ecosistemul de inovație
Sub coordonarea prorectorului pentru digitalizare, conf. dr. Ștefan Busnatu, universitatea a lansat proiecte care integrează tehnologii de vârf, inclusiv inteligența artificială, în practica medicală. Un exemplu notabil este organizarea hackathonului anual pe sănătate, în parteneriat cu Johnson & Johnson, care stimulează dezvoltarea de soluții digitale inovatoare. Aceste proiecte nu doar că susțin educația, dar contribuie și la creșterea unui ecosistem funcțional, capabil să absoarbă și să valorifice aceste soluții.
Rectorul UMFCD, Viorel Jinga, a anunțat și semnarea unui contract de 85 de milioane de euro pentru dezvoltarea unui Institut Național de Genomică. Acesta va integra inteligența artificială și alte tehnologii digitale pentru a dezvolta soluții inovatoare în diagnosticarea și tratamentul personalizat. Proiectul reprezintă un pas major în alinierea cercetării medicale din România la standardele internaționale.
Pe lângă aceste realizări, universitatea explorează și imprimarea 3D de organe utilizând culturi celulare, un obiectiv ambițios care ar putea redefini transplantologia și tratamentele regenerative. Deși proiectul este încă în faza de cercetare, implicând experimente pe modele animale, scopul final este dezvoltarea unor soluții viabile pentru pacienții umani.
Rectorul Viorel Jinga a subliniat necesitatea colaborării între universitate și sectorul privat pentru a stimula inovația în medicina românească. Parteneriatele cu firme puternice și sprijinul acestora în dezvoltarea proiectelor de cercetare sunt esențiale pentru transformarea viziunilor ambițioase în realitate.
Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” demonstrează că transformarea digitală nu este doar un concept abstract, ci un set de acțiuni concrete cu impact direct asupra educației medicale și a sănătății publice. Prin inițiativele sale de pionierat, universitatea devine un model pentru alte instituții din România și o forță motrice pentru integrarea inovației în sistemul sanitar național.
Elena UNCIULEANU, Founder & CEO – Reporting Center @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Inteligența artificială nu este o sperietoare, ci un factor care accelerează eficiența și creează profesii noi
Elena Unciuleanu | Reporting Center | Implementation of the Elite Reporting Platform Solution at Exim Banca Românească – DX IN BANKING REPORTING
În cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024, Reporting Center, reprezentată de fondatoarea Elena Unciuleanu, a fost recunoscută pentru contribuțiile semnificative aduse transformării digitale în sectorul bancar din România. Cu un portofoliu impresionant și o viziune orientată spre eficiență și inovație, compania a demonstrat că excelența tehnologică poate transforma procesele interne și raportarea bancară într-un standard de agilitate și precizie.
Proiect de transformare digitală cu Exim Banca Românească
În ultimii doi ani, Reporting Center a colaborat cu Exim Banca Românească pentru a implementa o platformă de raportare avansată. Acest proiect a început cu un modul mic, dedicat raportărilor către ANAF, și a crescut treptat, integrând departamente multiple din cadrul băncii, precum IT, financiar, contabilitate, risc și AML, cu accent pe automatizarea proceselor care asigură o raportare rapidă și fără erori către instituțiile statului.
Elena Unciuleanu a explicat că „Proiectul nostru a dus la eficientizarea operațiunilor și a creat o colaborare coerentă între diferitele departamente ale băncii. Simplificarea și transformarea digitală sunt esențiale pentru succesul oricărei organizații.”
Inteligența Artificială: Transformare cu impact global
Participarea la summit-uri internaționale RegTech, precum cel de la New York, a oferit noi perspective asupra rolului AI în transformarea digitală. Elena Unciuleanu a subliniat faptul că „Inteligența artificială nu este o sperietoare, ci un factor care accelerează eficiența și creează profesii noi. În Reporting Center, folosim AI pentru automatizarea alocării de tichete și lucrăm la soluții care să rezolve erorile frecvente, transformând platforma noastră într-un sistem autosustenabil.”
Această tehnologie ajută la automatizarea proceselor repetitive, gestionarea volumelor mari de date cu acuratețe și reducerea timpului de reacție în procesele critice.
Reporting Center, cu un număr redus de angajați, demonstrează că transformarea digitală eficientă nu depinde de dimensiunea organizației, ci de viziune și execuție.
„Gradul de transformare digitală al unei companii este invers proporțional cu numărul de angajați. Cu cât automatizezi mai mult, cu atât simplifici și creezi mai multă valoare,” a adăugat Elena Unciuleanu.
Premiul acordat Reporting Center este o recunoaștere a inovației și a contribuției sale la modernizarea sectorului bancar din România. Cu proiecte care demonstrează că tehnologia poate face diferența, compania continuă să inspire mediul de afaceri local și internațional.
Mihai RANETI, CEO – CyberSwarm @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Creierul Artificial, un proiect revoluționar cu amprentă românească
Mihai Raneti | CyberSwarm Inc. | DX PIONEERING ARTIFICIAL BRAIN INNOVATION AWARD
După ani de pregătiri, inclusiv din perioada pandemiei, România face un pas important pe scena inovației globale cu un proiect ambițios care îmbină medicina și inteligența artificială. Mihai Raneti primește recunoaștere la Galei Digital Transformation & AI 2024 pentru dezvoltarea unui concept vizionar: Creierul Artificial.
Un proiect cu impact global
Creierul Artificial este un exemplu de excelență românească, demonstrând că inovația de vârf poate porni din țara noastră. Acest sistem este construit pe principii avansate de inteligență artificială și are aplicații directe nu doar în domeniul medical.
„Din fericire lucrăm cu câteva companii din afara țării care vor folosi acest creier artificial pentru a augmenta caracteristicile oamenilor. Provocarea noastră a fost foarte simplă – am avut de la început ambiția extraordinară de a crea ceva diferit, astfel încât la ora actuală din Ploiești exportăm tehnologie foarte avansată în Japonia, Statele Unite ale Americii și Marea Britanie. O parte din tehnologia aceasta o avem pe mașini, o parte pe drone și o parte, bineînțeles, în domeniul medical. Viitorul nu poate fi prezis, dar poate fi inventat. Și cred că șansa României și a Europei este să fim mai curajoși legat de această invenție a viitorului.”, a declarat Mihai Raneti la Gala Digital Transformation & AI 2024, organizată de Digital Transformation Council.
De la mintea biologică la creierul artificial
Într-un creier neuromorf, neuronii artificiali sunt interconectați într-un mod care reflectă conexiunile dintre neuronii biologici.
Reproducerea rețelelor neuronale și a sistemelor biologice ar permite dezvoltarea unor mașini mai eficiente, flexibile și cu adevărat inteligente.
Motorul nostru neuromorf funcționează similar unui creier biologic și poate fi integrat cu ușurință în orice dispozitiv.
Să prezentăm câteva avantaje:
– Eficiența energetică – consum redus de energie.
– Procesare paralelă – facilitează procesarea simultană a informațiilor.
– Creșterea vitezei și a eficienței – optimizează performanța.
– Incorporează mecanisme de învățare și adaptare – inspirate din neuroplasticitatea creierului.
– Gestionarea datelor în timp real – pentru răspunsuri rapide și precise.
Aplicații diverse:
– Transformă orice dispozitiv, făcându-l potrivit pentru robotică, vehicule autonome și interfețe creier-calculator, beneficiind de percepția și luarea deciziilor asemănătoare celor biologice.
– Sănătate – pentru diagnostic în timp real, analiză de date și recunoaștere a tiparelor.
– Aerospațial – vehicule aeriene sau drone pentru navigație, monitorizarea mediului, securitate și supraveghere.
Evoluția și adaptabilitatea:
Acestea necesită, printre altele, capacitatea de învățare locală, fără cunoștințe prealabile despre mediu. Vedem acest lucru frecvent în natură.
Această tehnologie revoluționară va aduce capabilități autentice de inteligență artificială dispozitivelor, permițând utilizatorilor să acceseze informații în timp real fără a avea nevoie de conexiune la cloud.
Cristina BERTEANU, Director Medical – Memorial & Dan DOROFTEI, CFO – Enayati Medical City @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Ne propunem să devenim cu adevărat un smart hospital
Cristina Berteanu & Dan Doroftei | Enayati Medical City | DX INNOVATION IN HEALTHCARE
Enayati Medical City nu este doar un spital; este un oraș medical care redefinește standardele în medicină și sănătate prin tehnologie și inovație. Mai mult decât un loc de tratament, acest oraș medical integrează soluții de ultimă generație pentru a îmbunătăți viața pacienților și pentru a susține progresul medical în România.
Viziune pentru viitor
„Ne propunem să devenim cu adevărat un smart hospital. Vom integra algoritmi de inteligență artificială care să îmbunătățească în timp real tratamentele și să crească calitatea vieții pacienților. Telemedicina, realitatea virtuală pentru instruirea medicilor și robotica chirurgicală sunt doar câteva dintre prioritățile noastre”, au declarat reprezentanții Enayati Medical City în cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024, organizată de Digital Transformation Council.
Enayati Medical City este un pionier al tehnologiei medicale avansate în România, implementând telemedicina, pentru conectarea comunităților din jurul orașului medical la servicii de sănătate de înaltă calitate, cybersecurity, pentru protecția datelor pacienților, integrând standardele europene de Securitate, agenți virtuali introduși în platformele digitale pentru a simplifica interacțiunea pacientului cu sistemul medical. Astfel, pacienții pot accesa dosarul medical, pot face programări și pot primi sfaturi de la un asistent digital. Totodată, aplicația spitalului reprezintă un exemplu de conectivitate între baze de date, care permite programări atât în rețeaua spitalului, cât și la partenerii din afara acesteia.
Programe de educație și dezvoltare a echipei
„Digitalizarea trebuie să înceapă de la firul ierbii,” a punctat oficialul Enayati Medical City. Investițiile în formare continuă sunt esențiale pentru alinierea la noile tehnologii și pentru asigurarea unui standard ridicat de îngrijire, echipa medicală și administrativă trebuind să fie permanent educată și pregătită pentru a adopta transformarea digitală.
Parteneriat pentru inovație
Un aspect definitoriu al Enayati Medical City este colaborarea strânsă cu instituțiile publice și private. În parteneriat cu Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, Centrul de cercetare în oncologie reprezintă o inițiativă cheie în Planul Național de Combatere a Cancerului. Acest proiect este un exemplu de succes al parteneriatului public-privat, consolidând capacitatea de cercetare și inovare a sistemului medical românesc, a punctat dna. Cristina Berteanu.
Proiectele strategice subliniate de cei doi oficiali ai Enayati Medical City în cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024 vizează dezvoltarea roboticii medicale, pentru intervenții chirurgicale precise și eficiente; extinderea realității virtuale, utilizată în instruirea medicilor și în crearea unor soluții inovatoare pentru tratament; integrarea cu spațiul european al datelor, în vederea alinierii cu standardele UE pentru interoperabilitatea datelor medicale și protecția acestora; creșterea capacităților tehnologice, prin investiții în infrastructura digitală pentru a susține inovațiile în sănătate.
„Mulțumim tuturor celor care sunt alături de noi în această misiune. Împreună, putem transforma medicina din România și putem aduce sănătatea mai aproape de oameni,” a concluzionat Dan Doroftei, CFO – Enayati Medical City, la Gala Digital Transformation & AI 2024.
Adriana Lucia CELEBIDACHE, General Manager – DENTEXCELA 3 @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Stomatologia minim invazivă cu laser, un salt tehnologic și uman
Adriana Lucia Celebidache | Clinica Dentară Dentexcela3 | DX DENTAL LASER THERAPY AWARD
În cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024, un moment special a fost dedicat excelenței în stomatologie, iar numele care se remarcă în această sferă este cel al doamnei doctor Adriana Lucia Celebidache, un adevărat pionier în domeniul stomatologiei minim invazive cu laser.
Doamna doctor Adriana Lucia Celebidache a fondat prima clinică din București dedicată terapiei cu laser în stomatologie, deschizând un drum care transformă radical percepția și experiența pacienților. Tehnologia laser aduce avantaje semnificative precum tratamente fără anestezie (indiferent de profunzimea proceselor carioase), confort sporit pentru pacienți (fără durere sau vibrații), și predictibilitate ridicată în tratamente.
Inovații care schimbă paradigma tratamentelor
Laserul utilizat în stomatologie este un instrument versatil, cu aplicații în multiple arii:
– Parodontologie și endodonție: Vindecare mai rapidă și intervenții minim invazive.
– Chirurgie orală: Tăierea țesuturilor moi și dure fără încălzire, eliminând riscul de necroză.
– Biostimulare: Regenerarea accelerată a țesuturilor.
– Contaminare minimă: În timpul intervenției, suprafețele sunt decontaminate instantaneu.
Avantaje tehnologice pentru pacienți și medici
Tehnologia laser revoluționează stomatologia și contribuie la o experiență clinică superioară, prin diagnostic asistat de inteligența artificială (AI), cu accent pe identificarea timpurie a problemelor și predicții pentru evoluția acestora, monitorizarea pacienților, în sensul în care tehnologia permite urmărirea detaliată a progresului tratamentului și prevenirea complicațiilor și nu în ultimușl rând tratament personalizat: AI oferă validarea diagnosticului și crește încrederea pacienților în actul medical.
Legătura dintre stomatologie și sănătatea generală
Un aspect esențial, adesea subestimat, este impactul sănătății cavității bucale asupra sănătății întregului organism. Doamna doctor Adriana Lucia Celebidache a subliniat: „Cavitatea bucală este trecerea dintre mediu și organism. O ocluzie corectă (mușcătura) și sănătatea gingiilor influențează postura, sănătatea coloanei vertebrale și alte aspecte ale stării generale.”
România, un hub pentru inovația în stomatologie
România este reprezentată cu succes la nivel internațional în acest domeniu, iar specialiști precum Adriana Lucia Celebidache contribuie la dezvoltarea unei comunități medicale de elită. Tehnologia laser este din ce în ce mai apreciată, iar interesul tinerilor medici pentru această inovație este în continuă creștere.
Doamna doctor Adriana Lucia Celebidache a evidențiat avantajele pentru viitoarele generații de medici, în sensul în care „Tinerii medici au oportunitatea extraordinară de a învăța rapid ceea ce noi am acumulat în decenii. Aceasta este puterea tehnologiei și a accesului la informații.”
Stomatologia minim invazivă cu laser redefinește standardele în domeniu, oferind tratamente mai rapide, mai sigure și fără disconfort pentru pacienți. România devine un lider în această tehnologie, iar nume precum Adriana Lucia Celebidache inspiră și motivează profesioniștii din domeniu să adopte inovația ca stil de practică.
Vlad DOICARU, Public Affairs & Government Relations Executive – Huawei Technologies @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Transformare digitală în industria energetică
Vlad Doicaru | Huawei | DX & AI IN ENERGY INNOVATION
În cadrul ediției din acest an a Galei Digital Transformation & AI, compania Huawei a fost premiată pentru contribuțiile sale în transformarea digitală a industriei energetice. Distincția „Energy Innovation Award” recunoaște utilizarea soluțiilor bazate pe inteligență artificială și inovația tehnologică în domeniul energiei, atât în România, cât și la nivel internațional.
Vlad Doicaru, reprezentantul Huawei, a explicat modul în care compania s-a extins dincolo de comunicații și device-uri, contribuind la revoluția energetică. Acesta a pus accent pe stocarea energiei și inteligența artificială. Proiectele Huawei includ soluții de stocare bazate pe baterii cu tehnologie litiu-fier-fosfat, recunoscute pentru siguranță și stabilitate. AI joacă un rol esențial în monitorizarea comportamentului bateriilor, stabilitatea operațională și siguranța sistemelor, predicții precise privind producția de energie. De asemenea, oficialul Huawei a menționat soluțiile versatile pentru piața energetică, în sensul în care tehnologiile Huawei permit operatorilor să comercializeze eficient surplusul de energie către sistemul național, oferind flexibilitate și optimizare.
“De la soluții avansate pentru producția de energie regenerabilă, până la optimizarea infrastructurii prin inteligență artificială, Huawei își demonstrează constant angajamentul pentru sustenabilitate și eficiență.”, susține Vlad Doicaru. „Transformarea digitală nu înseamnă doar software avansat sau AI, ci și o infrastructură inteligentă, sigură și eficientă energetic,” a mai punctat acesta.
Vlad Doicaru a mai subliniat faptul că Huawei își extinde expertiza în sectoare diverse, un proiect recent implementat având loc în domeniul sănătății, într-un parteneriat internațional, precum cel cu Spitalul Sant Pau din Barcelona, care arată modul în care inteligența artificială poate revoluționa imagistica medicală și analiza datelor.
Andreea IONIȚĂ, CEE Digital & Innovation Director – CRH @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024, organizată de Digital Transformation Council pe 9 decembrie 2024, powered by COMUNICAȚII Mobile și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea: DX Officer Award, un premiu care pune în valoare liderii adevărați și care arată că transformarea digitală nu este doar despre tehnologie, ci despre oameni
Andreea Ioniță | CRH | DX OFFICER AWARD
În fiecare an, Gala Digital Transformation & AI powered by COMUNICAȚII Mobile celebrează nu doar tehnologia, ci și oamenii care fac diferența. Este o recunoaștere a faptului că succesul în transformarea digitală nu vine doar din inovație, ci și din leadership, dedicare și colaborare.
Anul acesta, premiul Digital Transformation Officer Award merge către Andreea Ioniță, o personalitate remarcabilă în industria IT, care a demonstrat că performanța nu cunoaște granițe.
Andreea Ioniță este un lider cu o carieră impresionantă, construită în companii de renume internațional, precum Vodafone, Orange, Ericsson și E.ON. Recent, a preluat conducerea unei inițiative majore de transformare digitală pentru o companie globală cu o valoare de 35 de miliarde de dolari, acoperind operațiuni în 10 țări din Europa, Asia și Africa.
Nu doar că a avut un impact semnificativ în domeniul IT&C, dar Andreea a demonstrat și o abilitate rară de a conecta tehnologia cu business-ul, ocupând roluri de top în boardurile companiilor internaționale cu prezență locală. Această combinație de expertiză și leadership face din ea un exemplu pentru comunitatea de profesioniști români.
Premiul a fost ridicat de către Călin Rangu, vicepreședinte CIO Council, care susține motto-ul organizatorului Galei, Digital Transformation Council, respectiv „Transformarea digitală nu este doar despre tehnologie, ci despre oameni”. Este despre oameni ca Andreea, care reușesc să deschidă uși la nivel global și să promoveze excelența românească în IT. Este important să recunoaștem contribuțiile acestor lideri care pun România pe harta internațională a inovației.”, a punctat Călin Rangu.
Tot mai mulți lideri români reușesc să își lase amprenta la nivel internațional, iar Andreea Ioniță este un exemplu de referință. Într-o industrie în care femeile câștigă tot mai mult teren, ele devin nu doar prezențe esențiale, ci adevărate modele de leadership.
Un premiu pentru comunitate
Această distincție nu este doar despre un individ, ci despre o comunitate care sprijină, recunoaște și promovează valoarea umană în transformarea digitală. Mulțumim organizatorilor și tuturor celor care contribuie la construirea unei comunități puternice și unite în domeniul tehnologiei.
Apolodor STOICA, European Association of Nanotechnology and Medical Diplomacy – VivSoft @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Trasabilitatea dosarului digital al pacientului, un proiect de referință pentru managementul sănătății din România
Apolodor Stoica | HOSPITAL FMD | DX & AI – DRIVEN IN HEALTHCARE TRACEABILITY & SAFETY
Dr. Apolodor Stoica a evidențiat, în cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024, impactul revoluționar al proiectului de trasabilitate a fișei pacientului în mediul digital asupra siguranței pacienților și eficienței actului medical.
Trasabilitatea fișei pacientului nu doar simplifică procesele administrative, ci contribuie activ la:
– Siguranța pacientului: Prin identificarea și eliminarea erorilor medicale.
– Acces rapid la informații medicale esențiale: Dosarul pacientului centralizează date despre tratamente, medicație, analize și intervenții, accesibile oricând de către personalul medical.
– Continuitatea îngrijirii medicale: Datele pacientului sunt disponibile indiferent de locație, fie că este transferat între spitale din țară sau în străinătate.
Funcționalități inovatoare
1. Identificare dublă a pacientului: Scanarea brățării pacientului și a elementelor asociate (probe biologice, medicație) garantează acuratețea intervențiilor.
2. Notificări în timp real: Medicii primesc alerte instantanee pentru ajustări ale tratamentelor, cum ar fi incompatibilitatea unui antibiotic cu rezultatele antibiogramei.
3. Trasabilitatea medicației: Ajustarea dozelor în funcție de greutatea pacientului elimină discrepanțele din stocurile farmaciilor.
4. Predicție bazată pe inteligență artificială (AI): Sistemul analizează riscul de infecții nozocomiale și oferă sugestii bazate pe istoricul pacientului și analizele recente.
Impactul în practica medicală
– Reducerea erorilor: De la administrarea greșită a medicației la incongruențele în schemele de tratament, sistemul oferă un nivel fără precedent de control.
– Eficiență pentru medici: Prin integrarea dictării automate, timpul pierdut pentru completarea manuală a documentelor este redus considerabil.
– Inovație pentru pacienți: Posibilitatea de a urmări istoricul medical și compatibilitatea tratamentelor printr-un sistem digitalizat.
Proiectul a fost implementat deja în mai multe unități medicale din România, printre care Spitalul Gerota (București), Institutul Oncologic (Iași), precum și în alte cinci spitale din București.
Aceste exemple subliniază potențialul extinderii proiectului la nivel național, oferind un model replicabil pentru alte unități sanitare.
Doctorul Stoica a evidențiat faptul că acest sistem contribuie semnificativ la reducerea riscurilor majore din actul medical: „De la notificări în timp real privind tratamentele până la predicția unor complicații bazată pe inteligență artificială, acest sistem este un pas revoluționar pentru siguranța pacientului și eficiența proceselor medicale.”
Un apel către comunitatea medicală – Acest proiect deschide drumul către o schimbare esențială în medicina din România. Digitalizarea completă a dosarului pacientului reprezintă un pilon al modernizării sistemului de sănătate, îmbunătățind colaborarea între spitale și oferind o calitate superioară a îngrijirii medicale.
Eric Băleanu, Președinte – Asociația InterLAN @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Rolul mediului asociativ în susținerea operatorilor mici și mijlocii din industria Internetului
Eric Andrei Băleanu | Asociația Interlan | DX INTERNET COMMUNITY AWARD
La GALA Digital Transformation & AI, mediul asociativ a primit o recunoaștere specială pentru eforturile sale susținute de a apăra interesele operatorilor mici și mijlocii din industria internetului.
Asociația Interlan, care reprezintă operatorii mici și alternativi din industria telecomunicațiilor, se remarcă prin crearea unui mediu colaborativ și susținerea unor inițiative ce promovează solidaritatea între companii. Acest mediu disciplinat, aproape „militar” prin organizare, atrage an de an invitați de renume internațional, oferind un exemplu de profesionalism și dedicare.
Un aspect unic al Interlan este organizarea de evenimente relevante la nivel național și internațional, devenind o platformă de dialog între operatorii locali, naționali și internaționali. Un punct culminant îl reprezintă Evenimentul Anual al Operatorilor de Comunicații din România, care adună participanți din diverse colțuri ale lumii, dar și evenimente internaționale de renume precum Euro-IX Peering Forum și RIPE Meeting.
Misiunea Interlan este de a sprijini companiile mici și mijlocii prin resurse și proiecte care să le permită să prospere într-un mediu competitiv. Asociația pune accent pe formarea comunității, pe colaborarea între operatorii mici, medii și mari, promovând o piață de telecomunicații echilibrată, bazată pe dialog și colaborare. Prin evenimente și inițiative dedicate, Interlan contribuie la formarea și consolidarea comunității operatorilor de comunicații.
În 2025, Interlan va găzdui două evenimente de anvergură: Euro-IX Peering Forum, dedicat interconectării rețelelor de telecomunicații, și RIPE 91, o platformă de dialog pentru utilizatorii de resurse IP și operatorii de rețele de telecomunicații. Aceste evenimente oferă oportunități de networking, învățare și schimb de idei între participanți din România și din afara țării.
Evenimentele organizate de Interlan sunt și o sursă autorizată de date și analize privind starea internetului în România. De la evoluția operatorilor mari la dinamica operatorilor mici și mijlocii, aceste evenimente oferă perspective valoroase despre tendințele pieței, cine crește, cine întâmpină dificultăți și cum se transformă industria internetului.
Activitatea Interlan în 2024 reflectă valorile de transparență, colaborare și inovație, care sunt esențiale pentru viitorul industriei internetului din România. Asociația a reușit să creeze o punte între nevoile operatorilor mici și presiunile pieței globale, arătând că prin organizare și viziune, chiar și jucătorii mai mici pot avea un cuvânt de spus.
Premierea Asociației Interlan în cadrul Galei Digital Transformation & AI este un gest care recunoaște impactul asociației asupra industriei și încurajează continuarea acestui parcurs. Prin inițiativele sale, Interlan nu doar că a influențat evoluția sectorului, dar a demonstrat și că România poate juca un rol important în peisajul european al telecomunicațiilor.
Ionuț TENIE, Director – Biblioteca Municipală “Radu Rosetti” din Onești @ GALA DIGITAL TRANSFORMATION & AI 2024: Tehnologia și cultura pot coexista, creând un spațiu care atrage comunitatea și devine un hub cultural zonal.
Biblioteca Municipală Radu Rosetti Onești | DX LIBRARY AWARD
În cadrul Galei Digital Transformation & AI 2024 a fost recunoscută una dintre cele mai inovatoare biblioteci din România – Biblioteca Municipală Radu Rosetti din Onești. Aceasta a demonstrat că tehnologia și cultura pot coexista, creând un spațiu unic, digitalizat, care atrage comunitatea și devine un hub cultural zonal.
Modernizarea bibliotecii a fost posibilă datorită unui proiect finanțat prin fonduri europene, cu o investiție de peste 1,7 milioane de euro prin Programul Operațional Regional. Transformările includ holograme 3D și piramide holografice care prezintă istoria locală și evenimente culturale, ecrane LED, mese interactive și infochioșcuri, care facilitează accesul la informație, cât și tablete și device-uri smart, disponibile pentru utilizatori, asistenți virtuali integrați pentru ghidarea cititorilor și acces la catalogul electronic.
Rezultatele digitalizării
Această transformare a bibliotecii a generat o creștere de peste 400% a numărului de permise noi emise în 2024 și creșterea cu 200% a vizitelor directe la bibliotecă, care a devenit un adevărat hub cultural, atrăgând zilnic noi vizitatori și desfășurând activități educaționale și interactive.
Tehnologia care conectează și fascinează
Printre noile dotări ale bibliotecii se înscriu cabinele holografice, unde utilizatorii pot interacționa în timp real cu persoane aflate la distanță, sisteme de realitate augmentată, utilizate pentru a prezenta istoria locală în mod captivant, cât și aplicații educative interactive, cum ar fi o platformă pentru gramatică, care oferă feedback instant utilizatorilor.
„Biblioteca noastră nu este doar un loc pentru cărți, ci un spațiu de întâlnire între tehnologie, educație și cultură. Când biblioteca este închisă, este un dezastru pentru comunitate. Copiii sunt fascinați de tehnologie, iar duminica, lipsa accesului este resimțită ca o adevărată problemă”, a subliniat reprezentantul instituției, invitând publicul să viziteze biblioteca.
Un model inspirațional pentru alte comunități
Biblioteca din Onești demonstrează că digitalizarea poate aduce valoare enormă comunităților locale. Este un exemplu viu al modului în care fondurile europene, combinate cu o viziune clară, pot transforma un spațiu tradițional într-un magnet pentru tineri și adulți deopotrivă.
În viitor, planurile de digitalizare s-ar putea extinde către logistică, contabilitate și schimburi interbibliotecare, astfel încât fiecare aspect al managementului să fie eficientizat cu ajutorul inteligenței artificiale.
See here the 20 Previous GALA Editions
MODERATORS
VIP SPEAKERS
Please consider Seats are limited! Participation will only be done with prior confirmation from the organizers
For sponsorship details and registration please contact:
Roxana Onea | Marcom Director
Email: roxana.onea@comunic.ro
Mobile: +40.723.319.678