Având în vedere că studenții au început o nouă viață la universitate în această toamnă, părinții sunt lăsați să înțeleagă tehnologia fără ajutorul copiilor lor. Aproape o treime (31%) dintre părinții care nu sunt prea pricepuți într-ale tehnologiei și au copii la facultate recunosc că se confruntă zilnic cu dificultăți legate de tehnologie, rămași fără sprijin. „Indiferent dacă ați crescut sau nu cu tehnologia, adevărul este că suntem mai dependenți ca oricând de ea în viața de zi cu zi. Scopul nostru este să le oferim tuturor cunoștințele și încrederea necesare pentru a profita la maximum de tehnologie, fără griji privind infracționalitatea cibernetică”, precizează Alexander Moiseev, Chief Business Officer, Kaspersky.
Părinții din România recunosc în mai mică măsură că ar avea astfel de probleme, în absența copiilor – doar 23%, un procent mai mic înregistrând doar Slovacia, în regiune 13%. Într-o epocă în care membrii familiei au frecvent solicitări de genul „poți reseta router-ul?” sau „poți să-mi configurezi e-mail-ul pe noul meu telefon?”, părinții pot descoperi că viața e mai dificilă odată ce urmașii lor au părăsit cuibul.
Plecarea la universitate este o experiență palpitantă și o oportunitate pentru tineri de a deveni mai independenți și de a-și face prieteni. Cu toate acestea, o cercetare Kaspersky a descoperit că studenții pot fi în continuare împovărați de faptul că sunt guru-ul IT al familiei, chiar dacă au plecat de acasă. De fapt, peste o treime dintre părinții (43%) care sunt novici în domeniul tehnologiei și au copii la facultate recunosc că i-au sunat pentru asistență tehnică de la distanță. Mai mult, 17% dintre acești părinți au declarat chiar că le lipsește suportul IT al copiilor lor mai mult decât compania lor, atunci când nu sunt în preajmă.
Tinerii și-au acceptat rolul de persoană la care se merge pentru sfaturi, 59% dintre studenții pricepuți la tehnologie spunând că li se cere adesea să-și ajute membrii familiei. Studenții sunt, de asemenea, în dilemă cu privire la cât de responsabili ar trebui să fie în a-și ajuta părinții. Deși mulți s-ar putea să nu-și dorească să fie deranjați, 59% dintre studenți au cel puțin o îngrijorare cu privire la capacitatea părinților lor de a face față sarcinilor tehnologice sau la riscul de a deveni victime ale fraudei atunci când nu sunt în preajmă. Această cifră crește la 63% în rândul tinerilor, în general (respondenți între 17-34 de ani).
Procentul studenților din România cărora li se cere ajutor din partea membrilor familiei, în probleme de tehnologie este similar cu cel global, de 60%. În plus, teama principală a 40% este că părinții lor vor fi victimele unor escrocherii financiare prin intermediul unor metode online/ prin telefon sau prin vizite acasă.
Adevărul este că, în cazul în care unul dintre copii este plecat la universitate și nu poate ajuta, atunci este foarte probabil ca unii părinți să-i întrebe pe frații lor mai mici. Mai exact, 65% dintre părinții care recunosc că nu știu multe despre tehnologie și au copii la universitate se bazează pe ajutorul membrilor mai tineri ai familiei pentru sprijin tehnic.
„Oamenii nu sunt niciodată foarte deschiși la schimbare. Putem fi suspicioși, rigizi și adesea ne întrebăm de ce trebuie să schimbăm ceva care pare să funcționeze bine pentru noi”, precizează Kathleen Saxton, psihoterapeut. „Nevoia noastră de a ne proteja de senzația că îmbătrânim sau că suntem expuși din cauza lipsei noastre de pricepere în anumite domenii, ia rapid forma respingerii nevoii de schimbare sau a unui vârtej al disperării în fața sentimentului că nu mai putem ține pasul. Există o nevoie pregnantă ca oamenii să se simtă mai în temă în legătură cu modul cum pot obține o protecție mai mare pe dispozitive și cum să utilizeze un program de securitate adecvat pentru a se asigura că datele și activitatea lor rămân în siguranță.”
Întregul raport „Poți să”, care examinează diferențele dintre modul în care generațiile tinere și cele vârstnice folosesc tehnologia, poate fi accesat aici. Kaspersky a creat, de asemenea, o serie de ghiduri „Poți să” pentru a ajuta generația mai în vârstă. Acestea pot fi accesate tot aici.
Metodologia de cercetare
Un sondaj online realizat pe un eșantion de 11.000 de utilizator din 13 țări, printre care și România, având cote reprezentative la nivel național pentru fiecare categorie de sex, vârstă și regiune.