DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, REVISTA COMUNICAȚII MOBILE ȘI TELECOMTV.RO a organizat conferința virtuală DIGITAL TRANSFORMATION VALUE & SUPPLY & LOGISTICS CHAINS pe 23 iulie 2021.
Impactul pandemiei COVID-19 a afectat miliarde de persoane şi toate industriile la nivel global, fiind perturbate atât fluxurile industriale, cât şi cele comerciale. O analiză obiectivă a efectelor acestei unde de șoc asupra lanțurilor de valoare, aprovizionare şi logistică este absolut necesară în privinţa României.
Concluziile conferinței vor genera idei valoroase pentru strategii şi tactici de predictibilitate proactive pentru luarea deciziilor în companii în vederea menținerii continuității afacerii și construirii rezilienței organizației d.voastră.
„SAS este o companie multinațională, care și-a început activitatea în urmă cu 43 de ani în Statele Unite ale Americii, plecând de la o nevoie reală din acel moment, respectiv analizarea statistică a volumelor mari de date.
În tot acest timp, tehnologia a evoluat, puterea de procesare a evoluat, și am ajuns într-o zonă care se numește Artificial Intelligence (AI) și Machine Learning (ML) și avem o serie de aplicații ale acestor tehnologii în foarte multe industrii.
Subiectul Logisticii și Supply Chain este unul foarte confortabil pentru noi, pentru că vorbim de foarte multe variabile, de un timp scurt de răspuns, și până la urmă este o problemă de statistică și optimizare.
SAS investește 26% din venituri, nu din profit, în activitatea de cercetare-dezvoltare
În anii 80, s-a pornit cu digitalizarea în zona de productivitate (e-mail, calendar, documente electronice etc), apoi am evoluat către zona de platforme operaționale (toate companiile au un ERP, un billing, un CRM, un warehouse management etc.).
Vorbim de platforme în care introduci date și sunt capabile să urmărească și să gestioneze niște procese operaționale, iar începând cu 2017 majoritatea companiilor au început să se orienteze către utilizarea informațiilor existente în diverse platforme (productivitate, operaționale, date din surse externe) pentru a-și gestiona mai bine activitatea, pentru a lua decizii mai bune și pentru a-și maximiza profiturile.
Cu toții trebuie să facem față unei presiuni globale. Pe subiectul Supply Chain am observat foarte multe Disruption Events (evenimente perturbatoare), atât în contextul COVID-19, cât și al crizei semiconductorilor.
Este important să înțelegem că există posibilitatea de a ne pregăti și de a avea o planificare și o înțelegere mult mai facilă și obiectivă a ceea ce se întâmplă în timp real, utilizând instrumente avansate de analiză.
Instrumentele noastre pot extrage informaţii esenţiale din Text și suntem în momentul de față în niște proiecte în organizații guvernamentale, unde analizăm date, volume foarte mari de date din text, unde identificăm entități, relații între entități, identificăm trenduri. Acum nu mai este neapărat necesar ca aceste date să fie structurate într-o bază de date peste care să aplicăm un instrument de analiză sau altul.
În contextul epidemiei, SAS a observat că toate planurile, toate scenarile au fost date peste cap, toate capabilitățile de forecasting (predicţie) au fost date peste cap, nimeni nu se aștepta la aceste schimbări, și ne-am trezit în lockdown, acasă, în fața calculatoarelor și trebuia să luăm foarte multe decizii, ne mai fiind posibilă interacțiunea, schimbul de idei în format fizic. Practic, am fost nevoiți să gestionăm foarte multe business-uri din fața computerelor, bazându-ne doar pe informația pe care o avem.
Astfel, deţinem exemple de companii care, având date relevante la îndemână, au putut să-și creeze scenarii, să-și optimizeze activitatea în zona de supply chain și logistică, astfel încât impactul să fie minimizat. Când vorbim de supply chain și de logistică, avem un spectru foarte larg de lucruri de rezolvat. Pornim de la producție, transport, logistică până la zona de distribuție și până la clientul final. Sunt foarte multe variabile pe acest lanț, care pot fi modelate matematic astfel încât deciziile de optimizare să fie mult mai eficiente.
De foarte multe ori, ai niște indicatori de performanță care sunt în conflict. Pe de o parte, vrei să maximizezi satisfacția clientului și disponibilitatea unui produs, dar, pe de altă parte, vrei să reduci și partea de revenue, să reduci nivelul stocurilor, să ai mai puțină presiune pe lanțul logistic. Acești indicatori de performanță care vin în conflict trebuie modelați în așa fel încât să atingi optimul în activitatea ta.
Cum faci asta? Foarte multe companii încă folosesc Excel-uri, apelează la experiența salariaților care lucrează de zeci de ani în domeniu, dar un suport esențial poate fi adus de capabilități specifice pentru domeniul de supply chain și logistică prin utilizarea acestor instrumente de analiză statistică și optimizare, respectiv forecast și planificare.
SAS lucrează cu foarte mulți jucători majori din această industrie și înglobează în aceste soluții best practices-uri din zeci de proiecte. Aceste best practices-uri pot fi ajustate la contextul local, dacă e cazul, dar nu pornim niciodată de la zero.
Capacitatea de a prezice cererea de anumite produse, de a prezice disponibilitatea, de a prezice capacitatea de a livra devine foarte importantă.
Zona de reducere a costurilor de inventar o putem duce undeva între 10% și 30%. Creșterea marginilor de profit o putem face cu procente între 3% și 11%. Avem aceste capabilități și sunt dovedite în foarte multe proiecte.
În România, avem discuții cu câteva companii din zona supply chain și logistică, discuțiile continuă.
Nivelul de calcul matematic care ia în considerare foarte multe variabile a deveni un instrument de multe ori esențial pentru cei care sunt în aceste industrii. Anterior, aceste calcule se făceau manual, cu Excel-uri. Într-o activitate foarte dinamică, e dificil să-ți bazezi deciziile strategice cu impact în venituri și profit pe niște Excel-uri.
Zona supply chain și logistică este vastă, foarte multe companii sunt implicate pe lanțul de distribuție, dar putem ajuta plecând de la companiile producătoare, companiile de logistică până la cele de distribuție și retail, care duc produsele la clientul final.
Impactul folosirii unor cifre greșite într-o astfel de analiză este foarte mare, atât în nivelul profitului, cât, și mai ales, în nivelul de satisfacție al clientului.