La un an de la lansarea oficială, platforma „România Atractivă” devine a doua cea mai populară aplicație românească de promovare turistică, cu peste 280.000 de utilizatori activi și peste 60.000 de descărcări ale aplicației mobile, după platforma „Munții Noștri”.
Lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) pe 15 mai 2024 – Ziua Bujorului Românesc – programul „România Atractivă” propune 12 rute culturale care traversează întreaga țară, reunind 275 de obiective de vizitat.
Potrivit datelor MIPE, aplicația mobilă „România Atractivă” a generat un reach total de peste 12,4 milioane pe rețelele sociale. Funcționalitatea „Traseul meu”, care permite crearea de liste personalizate cu obiective de vizitat, a fost utilizată deja de aproape 6.000 de ori. Aplicația este disponibilă gratuit pe iOS și Android.
Platforma oferă nu doar informații despre obiectivele incluse în cele 12 rute, ci și despre alte atracții turistice din proximitate. De asemenea, peste 350 de evenimente culturale au fost promovate prin intermediul aplicației și site-ului.
Dintre cele 12 rute culturale, Ruta Castelelor a atras cel mai mare interes din partea utilizatorilor, urmată de Ruta Gastronomiei Tradiționale Românești și Ruta Mănăstirilor din zona Moldovei. Alte rute populare sunt cele dedicate cetăților, curiilor din Transilvania, bisericilor fortificate, castrelor romane, culelor, satelor cu arhitectură tradițională, bisericilor de lemn, peisajului cultural din Delta Dunării și Sfântului Ladislau.
În topul celor mai accesate obiective se regăsesc: Castelul Corvinilor, Castelul Apafi, Castelul Teleki, Castelul Beldy Ladislau din Budila, Conacul Ion Ghica și Castelul Ugron, dar și repere gastronomice precum „Arome și gusturi dobrogene” și „Bucătăria hercinică”.
Cei mai mulți utilizatori internaționali provin din Germania, Ungaria, Italia și Franța. La nivel național, cele mai active județe sunt București, Cluj și Timiș, urmate de Brașov, Iași, Prahova, Constanța, Bihor și Sibiu.
În prima săptămână de la lansare, aplicația a ocupat locul 3 în topul descărcărilor naționale în categoria „Travel & Local” și s-a clasat în top 10 în mai multe țări europene: locul 3 în Italia, locul 4 în Austria, Danemarca, Belgia, Bulgaria și Ungaria, locul 9 în Franța și Regatul Unit și locul 12 în Germania.
„România Atractivă”, primul program național de susținere a turismului cultural, cu o valoare de peste 36 mil. lei, este parte a Componentei 11 – Turism și Cultură, Investiția 1 – Promovarea celor 12 rute turistice/culturale, Jalonul 332 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar principalii beneficiari sunt autoritățile locale, alături de turiștii români și străini.