Tiberiu GÎNDU – DIRECTOR EXECUTIV – ANISP @ DIGITAL TRANSFORMATION SUMMIT 2021, organizat de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, REVISTA COMUNICAŢII MOBILE şi TELECOMTV.RO pe 25 iunie 2021.
Pandemia a funcţionat ca o oglindă pentru societăţile noastre şi s-a dovedit că transformările se pot întâmpla chiar repede şi pot funcţiona foarte bine. Pentru furnizorii de servicii de comunicaţii electronice transformarea digitală are o dublă semnificaţie.
Aşa cum un arhitect poate proiecta un imobil de birouri în care, după aceea, îşi poate muta office-ul, şi pentru noi digitalizarea este o oportunitate de afaceri, precum şi un tool pe care îl folosim noi înşine pentru dezvoltarea business-ului. În acelaşi timp, alte două tuşe pe care le-aş adăuga ar fi că pandemia a funcţionat ca o oglindă pentru societăţile noastre. S-a dovedit că transformările se pot întâmpla chiar repede şi pot funcţiona foarte bine. E clar că până acum a lipsit voinţa. Rezistenţa a fost mult mai mare decât voinţa de a face ceva bun. Nu mă refer la persoane individuale, ci la societatea în ansamblu care se mişcă foarte greu, are inerţie foarte mare şi dacă nu apare un şut în spate refuză să avanseze aşa cum ar putea să o facă în alte împrejurări. Lucrul acesta s-a văzut şi cu alte ocazii, de-a lungul evoluţiei umane, când diferite crize au mărit foarte mult viteza de dezvoltare pe o direcţie sau alta.
Aș dori să mai subliniez că infrastructura a suferit modificări în ultimii ani, acum last mile-ul este pe fibră optică, dar acum vine și 5G, care suplimentează cu viteze broadband partea de last mile.
În acest proces de dezvoltare a infrastructurii, ANCOM a avut un rol bun, de catalizator, dar și rol de frână, cum ar fi în cazul „local loop unbundling”, care la un moment dat era o mare speranță, și anume partajarea infrastructurii de cupru. Practic, operatorii au fost nevoiți să se îndrepte spre fibra optică, care, după cum se vede în situația actuală, a fost un lucru bun până la urmă. A fost un delay, dar pozitiv până la urmă.
Celălalt lucru care ne-ar fi ajutat mai mult a fost reglementarea proiectelor de infrastructură, cu exemplul din Bucureşti, Netcity, care a durat vreo 11 ani. Abia în 2019 s-a reuşit o reglementare care este funcţională, dar care poate fi îmbunătăţită. Încă avem nevoie de acces la infrastructură. Noi încă batem la uşile ministerelor care au atribuţii – Ministerul Digitalizării, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor – pentru a uşura accesul la infrastructurile existente atât pentru fibră optică, dar şi pentru staţiile de bază la comunicaţiile mobile.