Romanian Tech Startups Association (ROTSA), în parteneriat cu peste 130 de actori ai ecosistemului național de start-up-uri, a realizat primul studiu despre „Impactul COVID19 asupra Start-up-urilor de tehnologie din România”, care poate fi accesat AICI.
Principala concluzie a studiului este că aproximativ 70% dintre start-up-urile de tehnologie românești au fost afectate de COVID19.
Cercetarea care a stat la baza studiului a fost realizată în perioada februarie – martie 2021 pe un eșantion de 117 start-up-uri de tehnologie din România.
Pentru a lua decizii în vederea atenuării impactului pandemiei, fondatorii start-up-urilor s-au consultat cu întreaga echipă (50%) sau cu consiliul consultativ, cu mentorii și antrenorii (49%), în timp ce 39% au primit sfaturi de la alți antreprenori. Răspunsul start-up-urilor în față pandemiei a fost influențat de nivelul de dezvoltare și maturitate (ani în piață, număr de angajați și venituri). Start-up-urile au făcut schimbări în trei mari zone: angajați, financiar și poziționare în piață. În timp ce unele start-up-uri și-au redus toate operațiunile, altele au mers în direcția opusă și și-au crescut echipele și investițiile. Alții au balansat diminuarea costurilor administrative cu expansiunea echipei, sau creșterea bugetelor de marketing pentru a câștiga un procent mai mare din piață, reiese din studiul ONG-ului ROTSA.
Care este profilul start-up-urilor de tehnologie românești?
Profilul start-up-urilor de tehnologie din România este: organizație înregistrată local, activă pe piață de mai puțin de 4 ani, cu mai puțin de 4 angajați și o cifra de afaceri de aprox 150.000 de euro pe an, se precizează în comunicatul de presă al ROTSA.
Cel mai prosper ecosistem de start-up-uri de tehnologie locale se află în București, care este urmat de Cluj, Timiș și Bihor. De asemenea, cea mai semnificativă evoluție a ecosistemului de start-up-uri din România a avut loc în 2017, când numărul de start-up-uri tehnologice nou-înființate aproape s-a triplat față de anul precedent.
Principalele piețe reprezentate sau vizate de ecosistemul de start-up-uri din România sunt în Europa, în Franța, Spania, Italia și, în timp ce 41% dintre respondenți indică SUA drept piața principală.
Start-up-urile cu cel mai mare număr de angajați sunt cele din categoriile fintech (35,2%), automatizare (35,2%) și marketing (14,2%). Pe de alta parte, start-up-urile cu cele mai mari venituri se regăsesc în aceleași categorii: Automatizare (38,1%), Fintech (31,8%) și Marketing (12,1%).
Principala provocare a start-up-urilor de tehnologie este nevoia de finanțare pentru susținerea operațiunilor și extindere. Principala sursă de finanțare a start-up-urilor de tehnologie este autofinanțarea, în timp ce 36% dintre acestea au realizat strângere de fonduri private (Business Angels 23%, VC 9%, Equity Crowdfunding 4%).
Cristiana Bogățeanu, Director Executiv ROTSA, a anunţat că “odată cu acest studiu, lansăm ROTSA Digital Hub, o inițiativă prin care susținem start-up-urile de tehnologie, energie, sustenabilitate, energie regenerabilă prin trei tipuri de acțiuni: mapare, promovare gratuită, mentorat și educație”.