Laurenţiu DRAGNEA – CEO DLC Telecom-Net @ Conferința LIBERALIZAREA & PORTABILITATEA – SUCCESUL DIN TELECOM vs. IMPASUL DIN ENERGIE ȘI GAZE, organizată de Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 4 februarie 2022.
S-a vorbit aici despre posibila vânzare a Telekom Mobile, dar acest lucru nu se va întâmpla. Preluarea Telekom Fix de către Orange reprezintă o sanitizare pentru Telekom Mobile. În plus, Telekom Mobile este singura companie readiness pentru 5G. De ce spun asta? Din 2008, în orice punct al țării, pe rețeaua Telekom Mobile ai un delay sub 10 milisecunde și availability de 99,999%.
Cu astfel de performanțe, Telekom Mobile poate să-și pună cloud-ul în București și să ofere edge computing în toată țara. În plus, Telekom Mobile are din 2011 implementat quality service pe 3G și 4G, adică poți să rezervi bandă sau să stabilești niște praguri.
Singura problemă este acoperirea rețelei. Numărul stațiilor de bază din rețeaua Telekom Mobile este la jumătate comparativ cu Orange și Vodafone. Și la RCS&RDS este cam același raport.
Telekom Mobile a rezolvat problema prin mărirea puterii stațiilor de bază și, în acest context, bateria telefonului clienților Telekom Romania se consumă mai repede.
În România, foarte rar se întâmplă cartelizare. La noi, inside trading (tranzacționarea unui stoc al unei companii publice sau al altor valori mobiliare bazate pe informații materiale, nepublicate despre companie. În diferite țări, anumite tipuri de tranzacții bazate pe informații privilegiate sunt ilegale) nu este reglementat în lege.
Sunt două domenii ferite de această cartelizare – farmaceutic și telecom, ultimul pentru că legislația din domeniu este foarte bună, la fel și reglementarea, și pentru că am avut oameni foarte instruiți la ANCOM, foarte capabili.
Echipa de la ANCOM a reușit să asigure premisele unei bune competitivități în acest domeniu. În telecom, este foarte greu să faci inside trading, întrucât competiția este foarte mare, sunt bani mulți la mijloc.
Atunci când apar știri despre carteluri, despre furnizorii dintr-un anumit domeniu care practică aceleași prețuri, totul pleacă de la insider trading, care nu este reglementat, spre deosebire de SUA. Totuși, există o portiță în legislația românească, și anume DNA, Direcția Națională Anticorupție, instituție care în ultimii ani a devenit cam nefuncțională. DNA poate penaliza acest fenomen, dar trebuie să aibă informații și avem mai multe servicii, nu doar SRI, care ar putea să le aducă astfel de informații.
Fenomenul inside trading nu este de competența Consiliului Concurenței, ci de competența DNA.
În opinia mea, actuala formă a legii 5G este o mare porcărie, nimeni nu este compliance acolo. Surprinzător, cu toate că s-a urmărit să i se dea în cap lui Huawei, de fapt lucrurile stau invers. Producătorul chinez este singurul compliance, restul nu. Huawei poate să dea în judecată statul român la o instanță internațională și are șanse mari de câștig. Dacă vrem să facem ceva ca lumea, copiem legea 5G din SUA și am rezolvat povestea.