Irina BĂLAN, Microsoft @ Ziua Internațională a Telecomunicațiilor și a Societății Informaționale: De la ChatGPT încoace vorbim despre inteligența artificială în masă, chiar dacă ea există de peste 30 de ani. Internetul a fost adoptat de 100 de milioane de utilizatori în 17 ani, telefonul mobil în 7 ani, dar ChatGPT a ajuns la 100 de milioane de utilizatori în 3 luni

Irina BĂLAN, Cloud Business Solutions Director – Microsoft @ Conferința Ziua Internațională a Telecomunicațiilor și a Societății Informaționale – #AI4Good, organizată de Digital Transformation Council pe 17 mai 2024, la CCIR Business Center, moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea. Parteneri media: Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.

Foto Cristi Chivu

Eu lucrez de 10 ani la Microsoft, dar de 2 ani sunt director de tehnologie. Practic, rolul meu este să vorbesc despre soluțiile Microsoft și în special AI.

Practic, de la ChatGPT încoace vorbim în masă despre inteligența artificială, care există de peste 30 de ani, dar lansarea ChatGPT a adus o schimbare majoră în evoluția tehnologică. De ce? Gândiți-vă așa: Internetul a fost adoptat de 100 de milioane de utilizatori în 17 ani. Telefonul mobil în 7 ani. ChatGPT a ajuns la 100 de milioane de utilizatori în 3 luni. Asta înseamnă cea mai masivă adopție a unei tehnologii în 3 luni.

Bineînțeles, dacă nu existau internetul și telefoanele mobile și toată infrastructura nu se putea ajunge aici.

ChatGPT este cel mai mare model de inteligență generativă și practic el aduce o revoluție și de asta vorbim noi acum de ei AI, pentru că a făcut o schimbare de paradigmă în ceea ce privește modul cum privim inteligența artificială. Practic este cel mai mare model de pe planetă, a încărcat datele de pe internet, varianta publică până în 2021 și varianta enterprise până în zilele noastre. A trainuit sute de milioane de date, deci gândiți-vă cât de inteligent este acest model.

Al 2-lea element pe care vreau să punctez este acela că inteligența artificială nu înseamnă numai inteligența generativă, înțelegerea textelor și sumarizarea lor. Practic, cu ChatGPT povestea nu s-a oprit acolo și a continuat. OpenAI, compania care a lansat acest model, care este liderul de piață și deține circa 90% din piața mondială de AI, a lansat și modele multimodale, care se uită la speech-to-sound, speech-to-video, deci practic noi putem să generăm imagini folosind un simplu text. Gândiți-vă ce înseamnă asta pentru industria de televiziune, pentru filme.

Vreau să scot în evidență progresul tehnologic și evoluția masivă pe care o are această tehnologie și adoptarea ei în masă, cu cea mai mare adopție pe care am văzut-o. Bineînțeles, este un instrument. Noi îl numim chiar Copilot, Microsoft este susținătorul și finanțatorul acestei companii, OpenAI, care a lansat și ChatGPT, care există în varianta Enterprise în suita noastră. Noi îl vedem ca pe un copilot, ca pe un partener de discuție. El ne oferă niște date, are o capacitate de procesare foarte mare, poți să introduci toate datele de pe internet, toate datele companiei, poți să treci din text în imagine, din text în text, sumarizare din text în video, dar la sfârșit, omul este cel care ia decizia, el este cel care spune îmi folosește sau nu. El este cel care se bazează pe această tehnologie.

Microsoft susține zona asta în concordanță și cu zona filantropică. De fapt, susținerea inteligenței artificiale vine de la Bill Gates, care și-a dorit foarte mult să dezvolte proiecte în zona de AIforGood, cum ar fi prevenirea dezastrelor, a bolilor (cancer, scleroza multiplă etc).

Noi avem o fundație și un departament care se numește chiar AIforGood, unde testăm de foarte mult timp aceste produse pe care le lansăm prin filantropia lui Bill și Melinda Gates.

Dorim să răspundem la problemele societății și Microsoft are acești piloni: accesibilitate, adică cum creăm un mediu la care să aibă acces toate persoanele din lumea aceasta, persoanele care nu văd, care nu aud, persoanele care au autism și le asigurăm un mediu în care ele să poată să funcționeze și avem foarte multe aplicații, de la cele care ajută copiii cu autism să învețe să comunice mai bine, aplicații care ajută persoanele nevăzătoare, în sensul în care inteligența artificială identifică obiectele și le comunică nevăzătorilor pe telefoanele acestora. În zona de sănătate, avem foarte multe use case-uri de inteligență artificială, care arată cum putem să prevenim sau să depistăm mai repede anumite boli.

Totodată, asistenții virtuali pot să faciliteze interacțiunea cu cetățenii pentru diverse instituții, cum ar fi pentru Ministerul de Finanțe, pentru a obține informații personalizate – cum să depun anumite documente, care ar fi recomandările. Informația este pusă pe foarte multe site-uri, este pe internet, dar nu într-o formă agregată. Cum ar fi să interacționați cu cineva inteligent, astfel încât informația să vină mult mai ușor la dumneavoastră.

Modul în care accesăm informația va fi profund transformat, nu vom mai vedea link-uri statice. În prezent, noi primim un set de linkuri și ne alegem noi informația, dar practic se va ajunge la o agregare, la o consolidare, ca și cum o persoană, un asistent îți va aduce informațiile respective. Unele predicții spun că va fi chiar un asistent. Aceasta este viziunea Google, de exemplu, să creeze acel asistent virtual.