GALA LADIES 4TECH 2021: Elena ANTONEAC, CEO XPATH Global – Industria de mobilitate umană globală creşte cu 25% anual. În 2016, am fost prima firmă din România care a apelat la finanțare europeană pentru un produs de tehnologie

Elena ANTONEAC, Fondator & CEO – XPATH GLOBAL, a primit
Premiul “LADY IN START-UP TECH”, la GALA LADIES 4TECH 2021

Elena ANTONEAC @ GALA “LADIES 4TECH” 2021, prima ediţie a Galei virtuale a Excelenţelor feminine în Ştiinţă, Tehnologie şi Leadership organizată de Digital Transformation Council, Revista COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV pe 26 martie 2021, în prezenţa Excelenţelor sale Ambasadoarele României la UE şi UNESCO, doamnele Luminiţa Odobescu şi Simona-Mirela Miculescu, care au deschis lucrările Galei cu două intervenţii live de la Paris şi Bruxelles. GALA a fost moderată de către Ion Vaciu, Preşedinte Digital Transformation Council şi Roxana Onea, Redactor şef Revista COMUNICAŢII Mobile. Premiile GALEI LADIES 4TECH au fost acordate în urma consultării a peste 5000 de cititori şi specialişti ai portalului www.comunic.ro şi din ecosistemul social networks (LinkedIn, Twitter, Facebook).

“Am ajuns în industria IT&C în 2007, am studiat în afara României timp de trei ani, la Bruxelles, cu o bursă pe care am primit-o în 2004. Sistemul lor de învățare mi s-a părut total diferit, în prima lună mi-am zis că nu voi face față pentru că nu înțelegeam ce voiau profesorii de la mine şi îmi aduc aminte că exista o singură întrebare, respectiv “Ce vrei să demonstrezi?”.

Pentru mine a fost un șoc, am crezut că literalmente voi fi trimisă acasă, dar, după două luni de muncă asiduă, am înțeles foarte clar metodologia după care ei lucrează și atunci a avut loc un switch mental imens pentru mine.

În 2007, m-am întors în România și am fost angajată într-o companie de consultanță olandeză, care tocmai atunci își deschidea un birou în Capitală, angajare care a avut loc în urma unei recomandări. La acel moment nu știam că există industria de mobilitate globală.

Acum, compania noastră XPATH Global se ocupă, prin zona de consultanță, de proiectele de compliance, adică în momentul în care oamenii de la HR primesc angajați străini, noi le oferim suport pe tot ceea ce ține de imigrare, de taxe, de social security. Noi, ca specialiști, avem capacitatea să ducem un proiect end-to-end. Suplimentar, ne ocupăm de angajații care pleacă din România pe diferite proiecte.

În compania de consultanță olandeză lucram ca business developer, cu toate că nu aveam nicio informație despre această industrie, a mobilității globale. Probabil am fost angajată pentru că am locuit în afara țării și am înțeles mecanismele. Mi-a plăcut foarte mult această industrie, zona operațională și, după un an, eram implicată total în acest business, iar după doi ani am devenit și acționar. În 2011 – 2012, pe fondul crizei, grupul a decis să se retragă, dar noi am rămas și suntem parteneri cu olandezii. Când ei au clienți, apelează la noi. Când noi avem clienți, apelăm la ei.

În 2016 mi-am dat seama că piața de mobilitate globală are un sistem de a funcționa care, pe termen lung, îl consider nesustenabil, pentru că industria funcționează cumva pe sistemul contractare la subcontractare și într-un astfel de proces pot fi şi patru companii, practic se subcontractează de două ori până se ajunge la furnizorul final. Aşadar, am ajuns la concluzia că această industrie nu mai poate continua așa și m-am gândit la un tool care să elimine zona de middle men și, teoretic, să fie un ecosistem în care fiecare service provider să-și găsească rolul. La rândul lui, acest tool poate să ajute HR-ul să-și găsească furnizorii, să nu mai apeleze la intermediari, la subcontractanții subcontractanților.

Am analizat modelul booking.com, modelul Amazon Marketplace, modelul eMAG și am decis să construim un marketplace al serviciilor destinate industriei de mobilitate globală.

Oamenii din jur mă considerau “nebună”, spuneau că ne trebuie foarte mulți bani pentru a construi un marketplace global.

În 2016, am aplicat pentru obținerea unei finanțări europene, am fost prima firmă din România care a apelat la această formă de finanțare pentru un produs de tehnologie.

Personalul din ADR Cluj ne-a ajutat. Am aplicat pentru a doua finanțare, la ADR Craiova, și am obținut banii.

Neavând background tehnic, a trebuit să învăț aproape tot, inclusiv limbaje de programare. A fost un proces dificil, a fost greu să conving companiile de profil să ni se alăture, le scriam despre proiect și ei ne întrebau despre bonitate.

Noi am investit în tehnologie un milion de euro și, în momentul în care ne-am dus către potențiali parteneri, ei se uitau la noi cu mare suspiciune.

Platforma XPATH Global a fost construită de o firmă româno-canadiană și CTO-ul acelei firme era o femeie. Am avut foarte multe discuții telefonice cu mai multe companii și, când m-am întâlnit cu CTO-ul firmei româno-canadiene, am observat că și ea era însărcinată, ca şi mine. Mă întrebam cum poate ea să conceapă un produs atât de complex şi mi-am zis că dacă eu sunt capabilă să pun pe picioare această platformă, și ea este capabilă s-o construiască din punct de vedere tehnic. A fost o chimie între noi și lucrurile au mers ok.Eu provin dintr-o familie care, după 1990, a intrat în zona antreprenorială. Mental, sunt construită să fiu atentă în permanență la doleanțele clientului.

România este atractivă pentru expați pentru că noi avem un nivel de taxare redus, de 10%. Sunt numeroși salariați care cer să se mute în țări unde taxarea este redusă. Spre exemplu, americanii se mută în Asia pentru un an sau doi și muncesc de acolo. Industria de mobilitate globală este una de nișă, care în ultimii ani a crescut cu 25% în fiecare an. Anul trecut, am avut foarte mulți clienți care au primit notificări din partea autorităților fiscale ale țările în care își desfășurau activitatea. Pandemia a încetinit dinamica creșterii și numeroși angajați au rămas oarecum blocați în țările unde munceau.”