Digital Transformation Council şi Revista COMUNICAŢII Mobile, cu participarea CIO Office – Guvernul României, au organizat, pe 15 octombrie, Conferinţa e-IDENTITY – Primul pas către transformarea digitală ireversibilă a României, exact la o lună după discursul privind starea Uniunii Europene. Atunci, președintele CE, Ursula von der Leyen, anunța propunerea Comisiei Europene pentru o identitate electronică europeană sigură în viitorul apropiat. România are mai puţin de un an (august 2021) până când trebuie să adopte noile cărţi de identitate eID, fără de care niciun cetăţean nu va mai putea călători în statele UE. Vom vedea dacă termenele europene se vor respecta…
Gabriel CONDEŞTEANU, Director, Direcţia Tehnologia Informaţiei, ONRC (Oficiul Naţional al Registrului Comerţului)
„ONRC utilizează servicii publice începând cu anul 2012 și simțim clar nevoia unei identificări virtuale. Utilizăm în cadrul serviciilor numai semnătura electronică calificată și, în noul proiect de evenimente de viață, aflat în derulare, simțim clar nevoia de a autentifica, nu doar de a identifica, o identitate electronică.
Suntem proprietarul acestei zone de identificare a persoanelor juridice, avem 1,4 milioane de firme active, din care 400.000 de persoane fizice autorizate, simțim nevoia identificării persoanelor și autentificării lor.
Infrastructura ONRC este foarte solicitată, încercăm și reușim să facem față solicitărilor, dar recunoaștem că este realizată la nivelul anului 2010.
Cu noul proiect, bazat pe conceptul evenimentelor de viață, ONRC se va interconecta cu instituțiile publice și cu zona de identitate a persoanelor fizice. Sperăm că identitatea virtuală va asigura o integrare, o sinergie cu tot ceea ce înseamnă partea de servicii publice oferite companiilor.
Avem solicitări din mediul european nu doar pe partea de verificare, ci și pe partea de înființare, adică există români care înființează în alte țări o firmă.
Avem în plan introducerea identității electronice a unei firme, vrem să emitem identitate electronică pentru firme, să asigurăm acel nivel de încredere la nivelul persoanelor juridice de pe teritoriul României.
În urmă cu câțiva ani a existat la nivelul Ministerului Comunicațiilor un proiect privind sediul electronic pentru firme, dar este o chestiune prea avansată pentru stadiul actual al pieței. Întâi să venim cu servicii de bază și apoi să ne îndreptăm spre lucruri mai avansate, mai rafinate, în funcție de evoluția cererii.
În obiectul de activitate al ONRC nu avem acest tip de servicii complete, o combinație între serviciile noastre și datele furnizate de alte instituții ale statului, cum ar fi ANAF sau Ministerul Justiției.
Din punct de vedere al datelor pe care le gestionăm, noi suntem o sursă de informație de bază, suntem unul dintre furnizorii de încredere.
Nevoia de informație este acută. ONRC este un registru viu, avem undeva la peste 10.000 de firme înmatriculate lunar, iar rata de modificare a acestor de firme, de 1,4 milioane, este de 1 la 5 sau 1 la 6, depinde de perioada anului, august sau decembrie sunt luni mai slabe în privința volumului de activitate.
Declanșarea pandemiei a avut și un efect pozitiv, s-a făcut un salt, a împins tot ce înseamnă partea de utilizatori să nu mai ajungă la ghișeu și să depună sau să fie forțați să depună online documentele. Unii dintre ei nu aveau conturi/identitate definită la nivelul portalului, mulți nu înțelegeau că trebuie să semneze electronic cu semnătură electronică calificată, unii credeau că semnătura electronică înseamnă simpla scanare a documentelor cu semnătură olografă pe ele.
Putem, în viitor, în baza unui abonament, să notificăm clienții în timp real despre modificările apărute în cadrul unei firme din punct de vedere al Registrului Comerțului.”