Bosch a trasat „liniile roșii” etice pentru utilizarea inteligenței artificiale (IA) în cadrul produselor sale inteligente. Acest cod de etică Bosch are la bază următoarea idee: oamenii ar trebui să dețină controlul asupra tuturor deciziilor cu privire la inteligența artificială.
„Inteligența artificială ar trebui să servească oamenii. Obiectivul nostru este ca oamenii să aibă încredere în produsele noastre bazate pe inteligență artificială.”, a declarat Volkmar Denner, CEO-ul Bosch, în deschiderea conferinței Bosch ConnectedWorld (BCW) de la Berlin.
IA este o tehnologie de o importanță vitală pentru Bosch. Obiectivul este ca, până în 2025, fiecare produs Bosch să includă IA sau să fi fost dezvoltat sau fabricat cu ajutorul IA. În următorii doi ani, Bosch intenționează să-și instruiască 20.000 de angajați în domeniul inteligenței artificiale. Codul de etică Bosch cu privire la inteligența artificială, care reglementează utilizarea responsabilă a acestei tehnologii, va face parte din acest program de instruire.
Inteligența artificială este un motor global al progresului și dezvoltării. De exemplu, consultanții de management PwC prevăd că, până în anul 2030, inteligența artificială va spori PIB-ul în China cu 26 de procente, cu 14 procente în America de Nord și cu aproximativ 10 procente în Europa. Această tehnologie poate ajuta la depășirea provocărilor, cum ar fi nevoia de a acționa din punct de vedere climatic și poate optimiza rezultatele într-o serie de domenii precum transportul, medicina și agricultura. Evaluând volumele imense de date, algoritmii sunt capabili să tragă concluzii și să ia decizii. Cu mult înainte de introducerea unor standarde obligatorii la nivelul Uniunii Europene, Bosch a luat decizia de a se implica în mod activ în problemele etice care apar în legătură cu utilizarea acestei tehnologii. Fundamentul moral pentru acest proces are la bază valori precum cele incluse în Declarația Universală a Drepturilor Omului.
Oamenii trebuie să dețină controlul
Codul de etică a IA al Bosch stipulează că inteligența artificială nu ar trebui să ia nicio decizie cu privire la oameni fără ca acest proces să fie supus unei forme de supraveghere umană. În schimb, inteligența artificială ar trebui să servească oamenii ca un instrument.
Sunt descrise trei abordări posibile. Toate au în comun următorul element: pentru toate produsele Bosch ce au la bază IA, oamenii vor păstra controlul asupra deciziilor luate de tehnologie. În prima abordare („oamenii dețin controlul”), inteligența artificială este doar un element de sprijin, exact ca în cazul sistemelor de susținere a deciziilor care ajută oamenii să clasifice obiectele sau organismele vii. În cea de-a doua abordare („omul în buclă”), un sistem inteligent ia decizii în mod autonom, dar acestea pot fi anulate în orice moment de către oameni. Un exemplu este conducerea parțial automatizată, în cadrul căreia șoferul uman poate interveni direct în deciziile unui sistem de asistență la parcare. A treia abordare („omul pe buclă”) este utilizată în aplicații precum sistemele de frânare de urgență. În acest context, inginerii definesc anumiți parametri în timpul procesului de dezvoltare. Astfel, nu există nicio posibilitate de intervenție umană în procesul decizional în sine. Parametrii oferă baza prin intermediul căreia, IA decide dacă să activeze sistemul sau nu. Inginerii pot verifica, în mod retroactiv, dacă sistemul respectă regulile stabilite de programatorul uman. Parametrii pot fi schimbați dacă este necesar.
Bosch speră, de asemenea, că acest cod etic cu privire la IA, va contribui la dezbaterea publică privind inteligența artificială. „IA va schimba orice aspect al vieților noastre.”, a spus Denner. „Din acest motiv, o astfel de dezbatere este vitală.” Va fi nevoie de mai mult decât cunoștințe tehnice pentru a stabili încrederea în sistemele inteligente. Este, de asemenea, necesar un dialog strâns între factorii de decizie, comunitatea științifică și publicul larg. Acesta este motivul pentru care Bosch s-a înscris în Grupul de experți la nivel înalt privind inteligența artificială, un organism desemnat de Comisia Europeană pentru a examina aspecte precum dimensiunea etică a IA. În cadrul unei rețele globale care cuprinde în prezent șapte locații și în colaborare cu Universitatea din Amsterdam și Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh, PA, compania efectueză cercetări în domeniul inteligenței artificiale sigure și de încredere. În mod similar, în calitate de membru fondator al alianței de cercetare Cyber Valley din Baden-Württemberg, Bosch investește 100 de milioane de euro în construcția unui campus IA, unde 700 dintre experții săi vor lucra în curând, umăr la umăr, cu cercetători externi și startup-uri asociate. Nu în ultimul rând, Digital Trust Forum, un comitet înființat de Bosch, își propune să încurajeze un dialog strâns între experții din asociații și organizații internaționale de top. Cei unsprezece membri ai acestuia se întâlnesc în cadrul Bosch ConnectedWorld 2020. „Obiectivul nostru comun este să facem ca internetul lucrurilor să ofere siguranță și încredere”, a spus Bolle.
Bosch ConnectedWorld – Peste 170 de vorbitori și 80 de expozanți
Bosch ConnectedWorld (19-20 februarie 2020) reunește peste 80 de expozanți care prezintă cele mai recente tendințe și evoluții din lumea conectată. Printre cei peste 170 de vorbitori se numără Volkmar Denner, CEO-ul Bosch și Michael Bolle, CDO/CTO Bosch, precum și Roland Busch (directorul general adjunct al Siemens), Axel Stepken (președintele consiliului de administrație al TÜV Süd) și Scott Guthrie (vicepreședinte executiv al grupului Cloud + IA din Microsoft). Principalele elemente ale evenimentului includ discursuri cheie, o expoziție de mari dimensiuni și un hackathon. Anul acesta are loc cea de-a șaptea ediție a conferinței Bosch ConnectedWorld. Este una dintre cele mai mari conferințe la nivel internațional pe tema internetului lucrurilor.