Maria CERNAT, SNSPA @ EDU Invest 2023: Pun accent pe economia politică a educației digitale și pe crearea unui sistem în care cinstea să fie profitabilă.

Maria CERNAT, Conferențiar – SNSPA @ Conferința EDU Invest 2023 – Transformarea Digitală în Educație, Learning & HR, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTv pe 22 februarie 2023.

Sunt de acord cu perspectiva etică, dar aici am un diferend cu mentorul și profesorul Dumitru Borțun, pentru că eu merg mai departe și privesc poate puțin mai cinic, mă duc spre economia politică a educației digitale, mă gândesc la relațiile de putere, mă gândesc la sistem. Morala are în vedere, în primul rând, alegerea individuală. Pe mine mă interesează cum să fac cinstea profitabilă în termenii lui Confucius, cum să creez un sistem în care cinstea să fie profitabilă.

Cred că, într-adevăr, a fost o foarte mare inerție în privința învățământul clasic și am fost foarte dezamăgită să văd cu câtă virulență s-a dorit întoarcerea la status quo după pandemie și ștergerea acelor lucruri care ar fi putut să fie foarte utile pentru învățământul online.

M-a dezamăgit foarte mult să văd că, practic, dacă universitățile doresc să organizeze învățământ online, ele sunt nevoite să pună la dispoziția studenților instrumente digitale, cum ar fi laptopuri și tablete.

Aici se ascunde o mare minciună. Asta înseamnă că noi când venim la școală nu avem nevoie de aceste lucruri. În ziua de astăzi să spui că un student nu are nevoie de aceste mijloace este, hai să spunem, naiv, dacă nu cinic.

În acest context, eu cred că trebuie să acordăm o foarte mare atenție investițiilor în această zonă și oferirea de acces la resursele de învățare, fie că este vorba de învățământ online, fie în format clasic.

Unul dintre lucrurile pe care eu aș vrea să-l abandonăm este viziunea în alb și negru: politica este proastă, afaceriștii sunt buni, corporațiile sunt bune, sistemul public este prost, toate aceste lucruri sunt dăunătoare. Nu trebuie să judecăm lucrurile în alb și negru și e bine să avem perspective nuanțate asupra orice.

Vreau să vă mai spun ceva din zona utopiei tehno-deterministe a ideii că tehnologia ne va conduce spre culmi de civilizație și succes. Joy Buolamwini de la MIT Media Lab a început să studieze programele de recunoaștere facială. Ea a rămas șocată să vadă că acele programe nu-i recunoșteau fața. Avea o mască albă la îndemână de la un festival de teatru, a pus-o pe față și apoi i-a recunoscut fața. Se numește Code Bias documentarul realizat. În codul programului de recunoaștere exista prejudecata rasistă că o față neagră nu poate fi recunoscută. A ajuns în Congresul SUA, a luptat împotriva algoritmilor de recunoaștere facială și a reușit să se impună cu ajutorul reprezentanților Partidului Democrat.

Revin asupra ideii că universitatea trebuie să pregătească cetățeni, nu doar viitori consumatori și nu doar angajați obedienți și eficienți pentru corporații, pentru că fără cetățeni critici societatea nu promovează, noi nu trebuie să ne luăm la întrecere cu roboții în eficiență și să devenim angajații aproape decerebrați care răspund imperativelor companiilor, fără niciun pic de inițiativă.

Noi trebuie să vedem cum reușim să îmbunătățim lucrurile, ori asta nu se face fără cultivarea gândirii critice.

Din punctul meu de vedere, vreau să insist asupra investițiilor realizate de stat pentru a permite unui număr cât mai mare de persoane accesul către obținerea de competențe digitale, nu doar către o pătură din zona urbană. Insist pe discuții și reglementare. Trebuie să vedem cum putem oferi competențe digitale cetățenilor, dar în același timp să formăm cetățeni capabili să critice și cetățeni angajați politic în construcția unei societăți mai bune.