Piața serviciilor poștale a crescut cu 22% în 2020, la 3,7 miliarde de lei

Din totalul de 568 de milioane de trimiteri poștale (în creștere cu 2% faţă de anul 2019), coletele au reprezentat o treime (34%, de la 26% în 2019), în timp ce trimiterile de corespondență reprezintă 59%, se arată într-o analiză ANCOM. Creșterea robustă a traficului de colete a alimentat avansul cu 22% în anul 2020 al veniturilor obținute din furnizarea serviciilor poștale, până la valoarea de 3,7 miliarde de lei. Numărul mediu de trimiteri poștale pe locuitor a fost de 30, din care 10 au fost colete.

  • Colete

Traficul de colete a crescut cu 33%, până la 191 de milioane, și a generat venituri de peste 2,9 miliarde de lei (+29%), însemnând un venit mediu de peste 15 lei/colet (13 lei pentru un colet intern, trimis pe teritoriul României, comparativ cu 108 lei pentru un colet internațional, trimis din România către alte țări).

Coletele interne au fost livrate în medie în 1,3 zile de la intrarea în reţelele poştale, 84% dintre acestea fiind livrate în ziua imediat următoare, doar 1% dintre ele fiind transmise în 5 zile sau mai mult. Ponderea coletelor livrate prin sistemele automate (pachetomate) este încă foarte mică, deşi a depăşit pragul de 1%. Mare parte dintre utilizatori (94%) preferă să primească coletele interne la adresele precizate (de domiciliu sau serviciu).

Principalii competitori de pe piaţa livrărilor de colete, în funcţie de trafic, au fost, în 2020, Fan Courier (31%), Sameday (17%) şi Cargus (15%).

  • Corespondenţă

Deși dețin o pondere de aproape 60% din totalul traficului poștal din România, trimiterile de corespondență și imprimatele au generat doar 18% din veniturile pieței, venitul mediu obținut pentru o astfel de trimitere fiind de 2 lei.

96% din trimiterile de corespondenţă și imprimate au fost livrate în România, au adus un venit unitar mediu de 1,6 lei și au ajuns la destinatar în 2,4 zile, timp aproape dublu comparativ cu un colet.

„Creșterea traficului de colete și reducerea timpilor de livrare, dar și creșterea numărului de furnizori, accentuarea concurenței și instalarea de pachetomate au fost principalele tendințe din piaţa serviciilor poștale în anul 2020. Criza sanitară și avântul comerțului electronic s-au propagat și sunt vizibile în traficul și veniturile specifice pieței serviciilor poștale. Livrarea comenzilor online s-a consacrat astfel ca principalul motor al sectorului poștal.”,a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM.

Valoarea pieței serviciilor poștale

Valoarea totală a pieței serviciilor poștale a fost de 3,7 miliarde lei în anul 2020, cu 22% mai mult față de 2019. Veniturile din traficul poștal intern au fost de 2,9 miliarde, înregistrând o creștere de peste 28%. Astfel, cele aproape 30 de trimiteri poștale/locuitor înregistrate în 2020 au generat venituri medii din servicii poştale în valoare de 192 lei, cu peste 22% mai mult decât în anul anterior.

În funcție de veniturile din servicii poştale obţinute în anul 2020, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cotă de piață de 23%, Compania Națională Poșta Română (17%) și Sameday cu 12% din totalul veniturilor.

Serviciul universal

Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 206 de milioane de trimiteri poștale în anul 2020 (în creștere cu peste 6% față de anul anterior, datorata trimiterilor interne). Scăderea cu aproape 20% a traficului internațional inclus în sfera serviciului universal a fost compensată de  creșterea cu 11% a traficului intern, care a ajuns să reprezinte 88% din traficul de serviciu universal.

În 2020, prin serviciul universal au fost distribuite, între altele, peste 28 milioane taloane de plată a drepturilor de protecţie socială şi documente de informare, întocmite de Casa Naţională de Pensii Publice.

Serviciul universal a contribuit astfel cu 36% la realizarea traficului poștal și cu peste 16% la realizarea veniturilor totale ale sectorului.

Reclamații privind serviciile poștale

Numărul total de reclamaţii primite de furnizorii de servicii poştale a crescut cu 23% în anul 2020, însă numărul celor considerate ca fiind întemeiate se menține la un nivel constant (105 mii). Pentru 70 mii de reclamații au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 13,4 milioane de lei, respectiv o despăgubire medie de 191 lei, în scădere cu 36% față de 2019.

Conform informațiilor dintr-un studiu de piață realizat la comanda ANCOM la finalul anului 2020, 26% dintre respondenți au utilizat serviciile poștale în ultimul an în calitate de expeditori. 19% dintre expeditorii de colete au folosit aceste servicii de câteva ori pe lună, iar 46% de câteva ori pe an. În ceea ce privește achizițiile online, o treime dintre utilizatorii de servicii poştale au realizat astfel de achiziţii de câteva ori pe lună, alţi 31% declarând că au cumpărat online de câteva ori pe an. Totuşi, 20% dintre utilizatorii de servicii poştale nu au făcut niciodată cumpărături online.