Vasile VOICU, Senior Manager Cybersecurity, TELEKOM Romania @ Conferinţa BUCUREŞTI, Hub-ul Cyber al UE, organizată de către Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 29 ianuarie 2021
Centrul european Cybersecurity poate duce România în postura de Mecca a securității cibernetice, având în vedere comunitatea care s-a creat în jurul acestui proiect, companiile multinaționale prezente aici, în Capitală, și cele care vor veni.
Până în 2025, mai mult de jumătate dintre datele existente la nivel global vor fi mutate în cloud. În aceste condiții, securitatea cibernetică este foarte necesară pentru aceste date din cloud și pentru toate celelalte tehnologii avansate.
Vom avea peste 42 miliarde de dispozitive IoT conectate până în 2025 și aproape 75% dintre companii vor continua cu telemunca și după ce pandemia va lua sfârșit.
Astfel, se va ajunge la o complexitate foarte mare și se știe că inamicul securității cibernetice este complexitatea, pentru că extinde aria de atac.
Potrivit specialiștilor, la nivel internațional, o breșă de securitate cibernetică costă, în medie, 3,8 milioane de dolari. Astfel, este mai benefic să iei măsuri și să încerci să rezolvi aceste probleme prin măsuri specifice de apărare.
Ar trebui ca firmele să aloce 4-5% din bugetul anual dedicat zonei IT pentru zona cybersecurity. În continuare multe firme văd securitatea cibernetică ca un cost, fără să ia în considerare ce se întâmplă dacă devin ținta unui atac cibernetic, dacă sunt expuși, dacă pierd datele clienților, care sunt pierderile și cum vor fi cuantificate.
În anul 2020, 80% dintre breșele de securitate au fost efectul atacurilor de tip phishing, iar emailul rămâne principalul vector utilizat. Veriga cea mai slabă rămâne resursa umană. Atacatorii cibernetici beneficiază de naivitatea resursei umane, de lipsa de instruire și training și îi păcălesc să le deschidă ușa, printr-un simplu click pe un link aparent legitim, a se vedea campania de informare a unui curier din ultima perioadă.
De asemenea, atacurile în zona bancară au crescut cu 300% în zona pandemiei față de perioada similară din 2019.
O altă verticală afectată semnificativ este zona medicală. Avem un exemplu din orașul Brno, Cehia, care și-a oprit activitatea în timpul pandemiei timp de 24 de ore în urma unui atac de tip ransomware.
Statistic, într-un minut au loc două atacuri cibernetice la nivel global.
Există surse gratuite malware pe internet, pot fi și cumpărate și, cu ajutorul acestora, aproape oricine poate declanșa atacuri cibernetice.
Descoperirea unui atac cibernetic durează, în medie, peste 230 de zile. Practic, în toată această perioadă atacatorul rămâne silent și culege informații sensibile, el putând fi descoperit doar prin tehnologii avansate.
Firmele, cele mai multe, nu au plan de disaster recovery în urma unui atac cibernetic. Ar trebui să înțeleagă și să își asume faptul că, fără pregătire, se expun unor atacuri cibernetice, cu impact asupra activității desfășurate, care pot provoca pierderi foarte mari. Ar mai trebui să aloce bugete pentru domeniul securității cibernetice și să angajeze specialiști în acest domeniu.
Telekom România are un centru de securitate cibernetică și poate deveni o extensie a echipei IT din cadrul unei companii. Avem servicii de analiză a vulnerabilităților, facem scanning și putem susține echipele IT ale clienților atunci când au loc atacuri cibernetice. Putem ajuta toate tipurile de clienți, din toate verticalele de business.
Telekom România își oferă colaborarea cu viitorul centru de cybersecurity.