Marilena IONAȘCU, Education Director, Microsoft Romania, la conferinţa eduINVEST 2020, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, REVISTA COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV.RO pe 14 august 2020 şi moderată de Ion Vaciu, Preşedinte Digital Transformation Council.
– Transformarea digitală nu este legată de tehnologie, ci de management, la care se adaugă integrare, conectivitate și securitate;
– Marile companii de tehnologie își oferă serviciile de consultanță gratuit către Guvern;
– Prin integrare înțeleg ca elevul sau profesorul să aibă acces dintr-un singur click la tot ce are nevoie, asta înseamnă o platformă integrată, adică poți să-ți faci temele, să dai note, să faci o conferință video;
– Partea de securitate este foarte importantă pentru că la nivelul local nu există know-how, e foarte greu ca la nivelul unei școli să aloci timp și profesori pentru implementarea unor politici de securitate; se poate și la nivel local, dar ideal ar fi să se facă centralizat;
– Cu ajutorul unei aplicații centralizate se pot face economii de resurse semnificative;
– În cazul achizițiilor guvernamentale de echipamente IT pentru școlari, acestea trebuie să fie atent realizate, să țină cont de diverse aspecte, cum ar fi securitatea accesului, managementul integrat al terminalelor, GDPR; un astfel de sistem național nu este pentru uz casnic, pentru uz individual;
– Windows 10 Professional este un sistem de operare pe care compania îl oferă gratuit pentru majoritatea configurărilor hardware, iar în cazul altor configurări, mai complexe, se acordă discounturi generoase;
– Instrumente și aplicații pentru învățământul online există, nu trebuie să inventăm apa caldă;
– Împreună cu Ministerul Educației, am organizat webinarii la care au participat peste 100.000 de persoane; de asemenea, am avut webinarii în care au intrat simultan 8.000 de profesori;
– Peste 40 de universități și peste 200.000 de studenți din România utilizează Microsoft Teams;
– Noi am încercat să acoperim lipsa personalului pe zona IT din școli prin acțiuni de suport; centrul nostru de suport este foarte mare – aici lucrează peste 1.500 persoane;
– Mi-aș dori să văd o mai mare centralizare a deciziilor în domeniul educațional, pentru că, din mai multe puncte de vedere, nu poți să ai 10 platforme diferite la nivelul unei școli, pentru că bulversezi pe toată lumea – părinți, elevi și profesori;
– Ideal ar fi ca la nivelul țării să existe una, două platforme centralizate pentru că în momentul acela ele pot fi implementate cu adevărat, adică până la capăt, de la A la Z;
– Prin parteneri, platforma Microsoft este adaptată la specificul național, la curriculă, așa cum a făcut 24EDU; descentralizarea este avantajoasă, dar are limitele ei;
– Digitalizarea în domeniul educațional trebuie să plece de sus în jos; copiii, elevii și studenții, în acest proces de digitalizare, devin cursanți activi în loc de receptoare pasive, și în procesul de învățare accentul este mutat de la consum de conținut la crearea de conținut; nu este de ajuns să dotăm elevii cu tablete, trebuie să-i învățăm să le utilizeze, să devină creativi prin intermediul acestora, să creeze conținut;