În urmă cu aproape 25 de ani, Bosch și Daimler-Benz au lansat pentru prima oară la autovehiculele Clasa S în 1995 un remediu sub forma unei invenții de pionierat – programul de stabilitate electronică ESP, ca soluţie la accidentele auto ce puteau apărea pe drumurile umede, de exemplu.
Cercetătorii Bosch în domeniul accidentelor estimează că, doar în UE, sistemul antiderapare a salvat aproximativ 15.000 de vieți în ultimii 25 de ani și, de asemenea, a prevenit aproape jumătate de milion de accidente cu implicarea vătămărilor corporale.
„Dezvoltarea programului de stabilitate electronică a fost o etapă importantă pe calea către «viziunea noastră zero», de eliminare a accidentelor rutiere fatale”, a declarat Harald Kroeger, membru în consiliul de administrație Bosch. „ESP® reprezintă o exemplificare excepțională a ceea ce înseamnă pentru noi „Tehnică pentru o viață.” Deși datează din 1995, inovația nu poartă în niciun fel amprenta timpului: Bosch și-a îmbunătățit continuu sistemul antiderapare și a produs până în prezent peste 250 de milioane de sisteme ESP®. Autovehiculele moderne sunt de neconceput fără acest înger păzitor electronic. La nivel mondial, 82 de procente din numărul total al autovehiculele noi sunt echipate cu sistemul ESP®. În 2016, acest procent era de 64%.
ESP poate preveni până la 80% din totalul accidentelor produse din cauza derapării
Mai ales atunci când drumurile sunt umede sau înghețate, când în fața autovehiculelor apar obstacole neașteptate, cum ar fi animalele de pe șosea, și, de asemenea, atunci când este luat prea rapid un viraj, intervine programul electronic de stabilitate. Cu sistemul ESP la bord pot fi prevenite până la 80% din totalul accidentelor produse din cauza derapării, susţin oficialii Bosch. Acesta combină funcțiile sistemului antiblocare la frânare ABS și ale sistemul de control al tracțiunii TCS. În același timp, detectează mișcările de derapare ale autovehiculului și le contracarează în mod activ.
Sistemul antiderapare utilizează informații despre dinamica autovehiculului pentru a detecta dacă acesta se îndreaptă în direcția în care conduce șoferul. ESP intervine în momentul în care există o discrepanță între acești doi factori. Poate părea simplu, dar în realitate este un proces complex. Senzorii inteligenți ajută la compararea între unghiul direcției și traiectoria autovehiculului de 25 de ori pe secundă. Dacă există divergențe între acestea, ESP reduce cuplul generat de motor și frânează roțile în mod individual. În acest fel, sistemul îl ajută pe șofer să împiedice autovehiculul să se desprindă sau să derapeze – împiedicând în mod eficient multe accidente încă din start.
În spatele acestei realizări se află o poveste lungă. A început în anii 1980, inițial cu eforturi independente din partea Bosch și Daimler-Benz pentru a obține o stabilitate mai mare a autovehiculului. Din 1992 până la lansarea pe piață, experții din cele două companii au lucrat împreună pentru proiect. Legendarul test al elanului din 1997 a ajutat la efectuarea unei descoperiri pentru sistem: în timpul testelor pentru o revistă auto din Suedia, un autovehicul Mercedes Benz Clasa A s-a răsturnat atunci când a făcut o manevră bruscă de evitare. Mercedes-Benz a reacționat prin asigurarea sistemului ESP ca dotare standard. Din acel moment, tot mai multe autovehicule ale multor producători auto au adoptat sistemul antiderapare.
Bosch oferă sisteme ESP personalizate pentru toate tipurile de sisteme de propulsie, de la motoare cu combustie la motoare electrice și pentru autovehicule de toate tipurile, de la mini autovehicule la autovehicule comerciale. Compania a dezvoltat un tip de sistem ESP chiar și pentru autovehiculele motorizate cu două roți. Sistemul de control al stabilității pentru motocicletele MSC pe care l-a lansat Bosch în 2013 asigură cea mai bună stabilitate posibilă în toate situațiile din trafic.
În același timp, ESP reprezintă tehnologia de bază pentru multe sisteme de asistență pentru șofer, precum și pentru conducerea automatizată, cu care își urmează Bosch „viziunea zero”.