Marius Motofei, Bob IoT @ Conferința România Digitală 2023: Vrem să devenim un jucător major în piața transformărilor digitale și a automatizărilor în retailul global.

Marius MOTOFEI – CEO, Bob IoT @ Conferința ROMÂNIA DIGITALĂ – Raport de țară, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 31 octombrie 2023, la Grand Hotel Continental și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.

O să mă axez pe câteva idei pe care le-am auzit la antevorbitorii mei din cadru conferinței România Digitală – Raport de țară și care mi-au plăcut. Prima se referă la conectivitate, care este foarte bună în România. Am fost parte din acest proces, prin experiența mea anterioară în sectorul telecom și consider că avem acest nivel de conectivitate pentru că statul nu a fost parte a acestui proces. 

Foto: Cristi Chivu 4 Comunicatii Mobile

Trebuie să mulțumim acelor antreprenori care au întins cabluri între blocuri și cartiere și au reușit să construiască acele rețele, care au fost baza conectivității din prezent.

M-aș uita cum transformăm viteza comunicațiilor din România în productivitate. Determinantul prosperității este să obții mai mult decât alții în procesul de utilizare a capitalului și forței de muncă.

Noi ne raportăm la piețele europene, iar România are rate de creștere mai bune decât în Germania sau Italia. Pe de altă parte, productivitatea din Europa este de peste două ori mai mică decât cea din SUA. Dacă ne uităm la productivitatea Europei din anii ’80 și dacă o comparăm cu cea actuală scăderea este de 7 ori.

Japonia, cea mai automatizată țară din lume, are 5 din cele 15 milioane de vending machine la nivel mondial, adică o treime.

S-a vorbit în cadrul acestei conferințe despre faptul că România are mulți analfabeți funcționali, dar trebuie să spunem că și în alte țări lucrurile stau la fel. Acest lucru se întâmplă pentru că disponibilitatea bunurilor și serviciilor este la un click distanță, nu mai trăim ca în urmă cu sute de ani, când era suficient să știi să socotești. Trăim într-o lume în care ești conectat la fel și fel de surse de informații pentru a putea să iei rapid decizii.

Productivitatea contează 70% din PIB. Singura variantă prin care am putea să susținem creșterea productivității este să ne raportăm la producție, pe cele două capitole, low tech și high tech, și ulterior la servicii. 

Productivitatea celor două categorii de producție sunt factorii principali de creștere a productivității, în condițiile în care serviciile sunt azi la o treime din totalul generat de bunăstare și va ajunge la două treimi. Pe cale de consecință, viitorul la care ne uităm înseamnă o scădere a productivității dacă nu susținem zona de producție.

Cum susținem, așadar, zona de producție? Dacă nu am avea instrumente de automatizare, am putea să supraviețuim 2,2-2,3 miliarde de oameni pe această planetă.

Sporirea producției înseamnă mai multe spații în care să fi prezent și o diversitate mai mare a lucrurilor pe care le avem în coșul nostru de consum.

Alături de colegii de la Bobnet, vreau să aducem această tehnologie fără vânzători pentru diverse subsegmente din retail, cum ar fi farma. Cu aceste echipamente poți să vinzi, la orice oră, medicamente care nu necesită rețetă de la medic sau o serie de produse, cum ar fi un termometru.

Putem să ne gândim și la micromagazine de proximitate, cu un număr redus de produse de bază, care pot fi vândute fără prezența unui vânzător persoană fizică, totul fiind automatizat, de la aprovizionare și până la vânzare. Astfel de sisteme îți asigură un control total al stocurilor, îți oferă informații despre termenul de valabilitate și poți să operezi modificări de preț în timp real.

În contextul „Transformării Digitale ca Proiect de Țară” dezbătut în cadrul conferinței România Digitală, pot spune că tehnologia Bobnet poate facilita transformarea digitală a sectorului public și de business, întrucât noi ne concentrăm pe utilizarea tehnologiei pentru a sprijini inițiativele de transformare digitală cu aplicabilitate și la nivel național. Mai mult, vrem să devenim un jucător major în piața transformărilor digitale și a automatizărilor în retailul global.