Gabriel Al BABA, Co-fondator – ConectX @ Conferința ROMÂNIA DIGITALĂ – Raport de țară, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 31 octombrie 2023, la Grand Hotel Continental și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Plecând de la tema conferinței „Cum facem transformarea digitală un proiect de țară?”, răspunsul este prin oameni onești și cu expertiză.
În ceea ce mă privește, de peste opt ani lucrez direct cu administrația publică locală și centrală, am avut ocazia să învăț foarte multe, am stat de vorbă cu mii de funcționari publici și am dezbătut tot felul de situații care apar în activitatea aparatului administrativ al instituțiilor publice.
Unul dintre motivele succesului nostru este că am înțeles foarte bine modul în care funcționează aparatul administrativ și ceea ce își doresc atât cetățenii de la instituțiile publice, cât și funcționarii sau angajații care lucrează la stat de la sistemele software pe care le folosesc.
Începând cu anul 2015, ne-am pus de foarte multe ori întrebarea de ce nu a reușit digitalizarea în România. Am văzut sute de proiecte, foarte mulți bani alocați de Uniunea Europeană, dar rezultatele au întârziat să apară, din păcate.
Dacă procentul de 70% rată e eșec al proiectelor de transformare digital se aplică la toată lumea, țara noastră a rămas pe ultimul loc în Europa, conform raportului DESI.
VIDEO
Totodată, 95% din instituțiile publice din România au eșuat în procesul de transformare digitală. Spun 95% pentru că sunt câteva instituții publice care au făcut pași concreți în procesul de digitalizare, cum ar fi ONRC.
Am văzut în prezentările ONRC susținute la evenimentele organizate de dvs., DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL și COMUNICAȚII Mobile, că atât noi, cât și cetățenii care folosesc serviciile publice digitale ale instituției își pot rezolva digital problemele cu statul.
România are nevoie de rezultate concrete în materie de digitalizare.
Noi, în ultimii 7 ani, am avut un amplu proces de research, am sustinut interviuri cu toate tipurile de funcționari, de la președinți de Consilii județene, primari la șefi de compartimente și inspectori din cadrul instituțiilor pentru a înțelege de ce nu a funcționat și de ce instituțiile, și astăzi, sunt dependente de hârtie.
După 5 ani de zile de activități de cercetare și dezvoltare, în 2020, am lansat ConectX care venea cu răspunsuri la toate problemele legate de digitalizare. Când spun toate problemele, chiar spun toate problemele.
Prin ConectX, am acoperit absolut toate tipurile de comunicare, fie că vorbim de comunicarea internă în cadrul instituțiilor, fie cea externă, cu instituții subordonate. Am reușit să acoperim și comunicarea între instituții și cetățeni, plus comunicarea interinstituțională. Totodată, la ConectX, am reușit să dezvoltăm o soluție all-in-one, care, astăzi, oferă public primele instituții complet digitalizate.
Pentru noi, digitalizarea înseamnă trecerea aparatului administrativ de pe hârtie în format digital, adică în momentul în care un funcționar merge la birou, își deschide laptopul și începe să-și exercite întreaga activitate în format digital. Nu mai primește hârtii la semnat, nu mai aleargă prin instituție pentru colectatul de semnături, nu mai arhivează fizic documente. Pur și simplu, funcționarul lucrează complet digital și își exercită toate atribuțiile în format digital.
La Consiliul Județean Brașov, unde din 2020 am început să lucrăm la procesul de digitalizare, s-a întâmplat ceva unic în România. Instituția ne-a spus că vrea să se digitalizeze și să vadă care sunt și beneficiile, atât ale funcționarilor, cât și ale cetățenilor.
După câteva luni de la digitalizare, cei de la Brașov au măsurat câtă hârtie s-a consumat de la debutul digitalizării raportat la situația anterioară procesului. Rezultatele au fost șocante: instituția a consumat cu 90% mai puțină hârtie decât anterior.
Acest proiect a fost prezentat și la Comisia Europeană și aceștia au spus că, dacă România implementează această soluție la nivel național, atunci țara noastră va căpăta statutul de smart nation.
Înainte de digitalizare, Consiliul Județean Brașov consuma 1.800 de baxuri anual, adică 5 milioane de hârtii A4. După doi ani de la digitalizare, consumul a scăzut la 40 de baxuri. Vă dați seama ce costuri reprezintă printarea a 5 milioane de hârtii, plus arhivarea acestora.
Munca funcționarilor se ușurează foarte mult prin digitalizarea activității, nu se mai umblă după semnături, nu se mai consumă timp cu arhivarea.
Totodată, Primăria S6, prin intermediul ConectX, a realizat ceva unic în România. Instituția a închis complet ghișeul pentru persoane juridice. Interacțiunea are loc doar online, fără hârtii.
Noi, ConectX, suntem deschiși să colaborăm cu orice instituție din România, putem să prezentăm oricărei instituții ce servicii le oferim, ce proiecte am finalizat.
De fiecare dată când ajungem la o instituție, în primele 5 minute ale întâlnirii ascultăm funcționarii, care ne explică de ce nu se poate face digitalizarea.
Pe de o parte îi înțelegem, pentru că foarte multe soluții au fost implementate, dar fără efectele scontate.
După ce le prezentăm proiecte care funcționează cu soluția ConectX, funcționarii respectivi rămân efectiv uimiți și, sincer vorbind, spun că „da, avem nevoie de ceva similar”. Cu toții știm că, din păcate, există instituții care dau numere de înregistrare cu pixul pe un caiet de tip studențesc.
În acele instituții se vorbește de utilizarea blockchain, de utilizarea inteligenței artificiale, dar lucrurile sunt rămase mult în urmă.
Personal, cred foarte mult în parteneriatul public-privat, pe care îl consider singura soluție în domeniul digitalizării. Nu putem să așteptăm ca statul să rezolve toate problemele din domeniul public. Totodată, nici privații nu pot să rezolve toate problemele fără ajutorul statului.
Recomand funcționarilor din zona IT a instituțiilor să fie prezenți la prezentările companiilor cu soluții în domeniul digitalizării, pentru a putea compara soluțiile și a alege în funcție de necesitățile instituției.