Valentin Popoviciu, DIGI @ Conferința România Digitală 2023: În piețele cu patru operatori, cum este și România, inovația s-a manifestat din plin, prețurile sunt bune, la fel și calitatea și prezența tehnologiilor noi. Unde există triopol, lucrurile nu stau bine.

Valentin POPOVICIU, Vicepreședinte – DIGI | RCS&RDS @ Conferința ROMÂNIA DIGITALĂ – Raport de țară, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 31 octombrie 2023, la Grand Hotel Continental și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.

România stă foarte bine la conectivitate și este foarte bine că punctați și dvs. acest aspect în cadrul conferinței ROMÂNIA DIGITALĂ. Dacă ne uităm pe graficele prezentate de Comisia Europeană, vedem că la conectivitate, respectiv accesul la conexiuni de peste 100 Mbps, suntem undeva la 80% și, față de media UE, care se situează la peste 50%, România este la același nivel cu țările care au investit masiv în tehnologie de fibră optică, tehnologie care reprezintă viitorul în ceea ce privește conectivitatea.

VIDEO

Dacă ne uităm la fix, accesul prin fibră optică este cel mai bun și vom putea oferi orice fel de viteză în viitor prin intermediul acestor conexiuni.

Dacă ne uităm la mobil, nu există 5G sau 6G sau orice tehnologie viitoare fără conectivitate pe bază de fibră optică între stațiile de bază.

România a făcut un salt după anul 1990, pornind direct cu rețelele de fibră optică, pentru că a existat și o perioadă tranzitorie, în care și noi am folosit rețele hibride de fibră optică și cablu coaxial, la începutul anilor 2000, după care am trecut rapid în direcția folosirii exclusive a fibrei optice pentru accesul la clienți până în casa acestora.

Dar mai este un factor cu o pondere importantă în această dinamică a pieței, respectiv concurența care s-a manifestat în ultimii 25 de ani.

În momentul în care ai o piață deschisă investițiilor și acces la infrastructură pasivă, cum erau stâlpii și canalizația subterană, prin concurența, inovația și dorința operatorilor de a fi primii în a lansa servicii și tehnologii viitoare va fi mult mai mare.

Concurența te duce într-un mod investițional și de inovație care te ajută să ajungi cât mai eficient la client, să furnizezi servicii bune, de calitate și la prețuri accesibile.

Consolidarea pe orice piață concurențială apare, de obicei, ca un efect al ineficienței unui jucător sau operator de profil. Practic, este un mod natural prin care piața evoluează mai departe, atâta timp cât ai un concurent care este mereu dinamic, care vine mereu cu servicii noi, cu prețuri mai bune, cu eficiență mai mare și care lansează aplicații noi.

Pe piața telecom este important să avem inovație, să ne uităm la gradul de satisfacție al consumatorilor, astfel încât să vezi dacă ceea ce se oferă pe piață este ceea ce își doresc ei din punct de vedere al tehnologiei, aplicațiilor, calității și prețului.

Când vedem că în România avem cele mai bune prețuri la serviciile telecom la nivel internațional la o calitate foarte bună, realizezi că ai o piață care stă bine, este concurențială, este inovativă.

DIGI exportă acest model de succes în Spania, unde suntem prezenți cu servicii mobile din 2008 și cu servicii fixe din 2018, și investim masiv în rețelele de fibră optică așa cum am procedat în România. Avem peste 6,5 milioane de case acoperite în Spania, față de 9 milioane de locuințe în România.

Spania stă bine la concurență datorită accesului deschis la infrastructură, a existat concurență și investiții importante din partea tuturor jucătorilor fapt ce a condus la manifestarea inovației, acoperirea este bună, serviciile la fel.

În Belgia, unde am intrat recent, accesul la infrastructură este închis, dar lucrurile se vor schimba în viitor, pentru că și ei vor să rezolve acest decalaj de conectivitate.

Pe această piață erau trei operatori telecom, care nu și-au pus probleme reciproce în privința inovației, nu s-au deranjat unii pe alții cu tehnologii noi.

Există un studiu realizat de o firmă din Finlanda care a scos în evidență că inovația nu s-a manifestat în piețele cu trei operatori, prețurile nu au scăzut, noile tehnologii intrau greu.

În schimb, în piețele cu patru operatori, cum a fost și este piața românească, inovația s-a manifestat din plin, prețurile sunt bune, la fel și calitatea și prezența tehnologiilor noi.

Unde există triopol, lucrurile nu stau bine.

În România, concurența a adus lucruri bune pe piața telecom, spre deosebire de piața energiei electrice, dar vom vedea schimbări în viitor.

DIGI a fost implicat în zona energiei, am vrut să aducem competiție în această zonă. Din păcate, nu am reușit să convingem statul român că este bine să avem competiție pe partea de distribuție de energie electrică.

În schimb, avem permanent proiecte de producție de energie electrică pentru că DIGI, ca operator telecom, este un consumator mare de energie electrică.

Tehnologia presupune și un consum mare de energie electrică, cu toate că noile echipamente consumă mai puțin, scalabilitatea rețelei aduce cu sine un consum mai mare de energie electrică. Practic, ne confruntăm cu un consum în creștere de energie electrică, care trebuie acoperit și, în acest sens, avem parcuri solare. Avem și un proiect în care investim în energie solară la punctele de consum din rețeaua noastră și acest lucru va conduce spre o independență mai mare, aproape în totalitate, în privința consumului propriu de energie electrică. Vrem să ne acoperim integral consumul de energie electrică prin proiectele de energie electrică în care investim.

Credem că investițiile în solar, eolian și celelalte alternative de energie verde vor schimba dinamica în următorii ani.

Va veni un moment când energiile din solar, eolian și, probabil, nuclear vor depăși celelalte energii poluante. DIGI a făcut investiții semnificative și în acest an în proiecte de energie verde.

Vrem să înființăm în România un centru de competență, de tehnologie și de furnizare servicii ca și jucător industrial.

Noi construim rețea, noi operăm rețea, noi dezvoltăm servicii, noi dezvoltăm aplicații software pentru aceste servicii. Această integrare aduce o eficiență mai mare, o calitate mai bună, prețuri competitive. Venim cu o soluție end-to-end, pe care o putem exporta în afara României.

Legat de capitolul capitalului uman, din păcate, pentru toți tinerii bine pregătiți, atractivitatea unor locuri de muncă în afara României la companii mari este, probabil, covârșitoare, este o decizie la care nu stau foarte mult să se gândească atunci când aleg să se ducă la o companie de succes din vestul Europei.

Avem o combinație de factori. Avem o resursă umană bine pregătită, avem în România companii europene și americane mari, care folosesc această resursă, au păstrat oamenii aici, dar lucrează pentru proiecte globale. Operatorii telecom investesc permanent în această resursă umană și încercăm să păstrăm mințile luminate ale românilor în țară, dar în același timp atractivitatea de țară trebuie să fie mai bună.

Degeaba încercăm noi să creăm condiții dacă țara încă nu este suficient de dezvoltată și ajungem, din nou, la serviciile digitale pe care ar trebui să le dezvoltăm în mod special în mediul public. În domeniul privat, putem să spunem că orice serviciu pe care dorim să-l cumpărăm, el există și poate fi cumpărat.

Comerțul electronic este dezvoltat, jucătorii din acest domeniu sunt dezvoltați, retailerii sunt dezvoltați, serviciile de la orice companie le găsești întotdeauna și online.

Când ne uităm la serviciile publice, avem o problemă. Există un decalaj între privat și public. Putem scurta acest decalaj, dar statul încă nu ne ajută, pentru că mișcarea în domeniul digital este foarte mică. Sperăm ca lucrurile să se schimbe în viitor.

În unele situații, salariile la stat le depășesc pe cele din privat. Din acest punct de vedere, statul a rezolvat o problemă, dar întrebarea care se pune este următoarea: cu ce efect pentru cetățeni, cu ce rezultate pentru cetățeni?

Dacă salariile respective nu ajung la oamenii care pot împinge aceste proiecte de digitalizare, va fi foarte greu.

Se manifestă o tendință pozitivă, statul a înțeles că este o problemă și noi, privații, vrem să vedem o dinamică mai bună. O dinamică mai bună va aduce lucruri mai bune în economie, în societate, iar atractivitatea României ca și țară pentru tinerii care vor să plece afară va fi din ce în ce mai bună.

La acest obiectiv – de păstrare a tinerilor de valoare în țară – trebuie să lucrăm cu toții, trebuie să le dăm proiecte care aduc schimbare în societate în următorii 1-3 ani.

Trebuie adusă bunăstare în societate, pentru că altfel nu poți ține în țară tinerii de valoare, care pot găsi rapid un loc mai bun în altă parte fără prea mult efort.

Credem că toți cei care lucrează la dezvoltarea serviciilor de comunicații și a celor asociate acestora mergem în aceeași direcție, respectiv să aducem plusvaloare societății noastre și sperăm ca eforturile noastre vor avea un efect rapid astfel încât și copiii noștri să rămână în țară împreună cu noi.