Page 12 - Planul de investitii strategice pentru Europa
P. 12
și așa-numitele instrumente „gata de utilizare”, disponibile imediat, pentru a facilita utilizarea
instrumentelor financiare de către autoritățile de management. Comisia va discuta cu fiecare
stat membru măsurile concrete care trebuie să fie luate și va oferi îndrumări în acest sens.
Pentru a urmări rezultatele, va fi instituit un sistem de monitorizare specific.
Pe parcursul întregii perioade de programare 2014-2020, această nouă abordare ar duce la
angajarea a aproape30 de miliarde EUR în instrumente financiare inovatoare, cu un efect
direct de levier ce va genera investiții suplimentare de 40 până la 70 de miliarde EUR și un
efect multiplicator și mai amplu în economia reală. Potrivit unei estimări conservatoare,
investițiile suplimentare care ar putea fi mobilizate în perioada 2015-2017 s-ar ridica la
20 de miliarde EUR.
Pe lângă acestea, statele membre și regiunile pot, de asemenea, să mărească efectul
multiplicator al fondurilor UE prin majorarea cofinanțării naționale peste cerințele legale
minime. Întrucât fondurile publice naționale sunt limitate, această creștere ar putea fi
12
alimentată de fonduri private, cum este deja cazul în anumite state membre .
În al treilea rând, statele membre sunt invitate să utilizeze în mod optim fondurile UE care
încă mai sunt disponibile pentru perioada de programare 2007-2013 și să se asigure că acestea
sunt utilizate pe deplin în sprijinul acestui Plan de investiții. Comisia va oferi asistență și
îndrumări în acest scop.
În fine, având în vedere că BEI va acorda noi împrumuturi în paralel cu punerea în aplicare a
planului de investiții, statele membre sunt, de asemenea, încurajate să colaboreze cu BEI
pentru a mobiliza resursele naționale existente.
3. Garantarea faptului că finanțarea investițiilor ajunge în economia reală
Cea de a doua componentă a planului are drept obiectiv luarea unor inițiative specifice pentru
a se asigura că finanțarea suplimentară a investițiilor răspunde nevoilor economiei reale.
Aceasta presupune canalizarea fondurilor publice și private suplimentare înspre proiecte
viabile cu o valoare adăugată reală pentru economia de piață socială europeană. Acest lucru
este valabil pentru noul Fond european pentru investiții strategice și pentru fondurile
structurale și de investiții europene, reprezentând totodată o provocare mai amplă pentru
Europa în ansamblul ei.
Principalul obiectiv al acestei componente este să ofere o perspectivă complet nouă asupra
identificării și a elaborării de proiecte de investiții în Europa, prin îmbunătățirea modului în
care investitorii privați și autoritățile publice abordează și accesează informațiile referitoare la
proiectele de investiții. Acest obiectiv este strâns legat - însă depășește cu mult - chestiunea
referitoare la identificarea unor proiecte în valoare de 300 de miliarde EUR care ar putea
beneficia de sursele de finanțare suplimentare discutate în cadrul primei componente a acestui
plan.
12 Luând în considerare acțiunile care pot fi întreprinse fără a afecta programarea în curs a fondurilor, se poate
estima că, în perioada de programare 2014-2020, ar putea deveni disponibile alte finanțări suplimentare pentru
investiții în valoare de 26 de miliarde EUR. Această sumă se adaugă la dublarea utilizării instrumentelor
financiare și nu este luată în considerare în anexa 1.
12
instrumentelor financiare de către autoritățile de management. Comisia va discuta cu fiecare
stat membru măsurile concrete care trebuie să fie luate și va oferi îndrumări în acest sens.
Pentru a urmări rezultatele, va fi instituit un sistem de monitorizare specific.
Pe parcursul întregii perioade de programare 2014-2020, această nouă abordare ar duce la
angajarea a aproape30 de miliarde EUR în instrumente financiare inovatoare, cu un efect
direct de levier ce va genera investiții suplimentare de 40 până la 70 de miliarde EUR și un
efect multiplicator și mai amplu în economia reală. Potrivit unei estimări conservatoare,
investițiile suplimentare care ar putea fi mobilizate în perioada 2015-2017 s-ar ridica la
20 de miliarde EUR.
Pe lângă acestea, statele membre și regiunile pot, de asemenea, să mărească efectul
multiplicator al fondurilor UE prin majorarea cofinanțării naționale peste cerințele legale
minime. Întrucât fondurile publice naționale sunt limitate, această creștere ar putea fi
12
alimentată de fonduri private, cum este deja cazul în anumite state membre .
În al treilea rând, statele membre sunt invitate să utilizeze în mod optim fondurile UE care
încă mai sunt disponibile pentru perioada de programare 2007-2013 și să se asigure că acestea
sunt utilizate pe deplin în sprijinul acestui Plan de investiții. Comisia va oferi asistență și
îndrumări în acest scop.
În fine, având în vedere că BEI va acorda noi împrumuturi în paralel cu punerea în aplicare a
planului de investiții, statele membre sunt, de asemenea, încurajate să colaboreze cu BEI
pentru a mobiliza resursele naționale existente.
3. Garantarea faptului că finanțarea investițiilor ajunge în economia reală
Cea de a doua componentă a planului are drept obiectiv luarea unor inițiative specifice pentru
a se asigura că finanțarea suplimentară a investițiilor răspunde nevoilor economiei reale.
Aceasta presupune canalizarea fondurilor publice și private suplimentare înspre proiecte
viabile cu o valoare adăugată reală pentru economia de piață socială europeană. Acest lucru
este valabil pentru noul Fond european pentru investiții strategice și pentru fondurile
structurale și de investiții europene, reprezentând totodată o provocare mai amplă pentru
Europa în ansamblul ei.
Principalul obiectiv al acestei componente este să ofere o perspectivă complet nouă asupra
identificării și a elaborării de proiecte de investiții în Europa, prin îmbunătățirea modului în
care investitorii privați și autoritățile publice abordează și accesează informațiile referitoare la
proiectele de investiții. Acest obiectiv este strâns legat - însă depășește cu mult - chestiunea
referitoare la identificarea unor proiecte în valoare de 300 de miliarde EUR care ar putea
beneficia de sursele de finanțare suplimentare discutate în cadrul primei componente a acestui
plan.
12 Luând în considerare acțiunile care pot fi întreprinse fără a afecta programarea în curs a fondurilor, se poate
estima că, în perioada de programare 2014-2020, ar putea deveni disponibile alte finanțări suplimentare pentru
investiții în valoare de 26 de miliarde EUR. Această sumă se adaugă la dublarea utilizării instrumentelor
financiare și nu este luată în considerare în anexa 1.
12