Page 30 - Revista COMUNIC@TII Mobile - editita 131
P. 30
politici europene | piaţa unică digitală
discriminatorie utilizată din motive comerciale, atunci când privind serviciile mass media audiovizuale) la noile modele de
comercianții online fie refuză accesul consumatorilor la un site afaceri pentru distribuirea conținutului;
din cauza locului unde se află aceștia, fie îi redirecționează 11. va efectua o analiză cuprinzătoare privind rolul pe piață al
către un magazin local cu prețuri diferite. O asemenea blocare platformelor online (motoarele de căutare, mijloacele de comu-
înseamnă că, de exemplu, clienții care închiriază autovehicule nicare sociale, magazinele de aplicații etc.). Aceasta va cuprinde
într-un anumit stat membru plătesc în cele din urmă mai aspecte ca lipsa de transparență a rezultatelor de căutare și a
mult pentru a închiria o mașină identică în aceeași destinație; practicilor de stabilire a prețurilor, modul în care sunt folosite
5. identificarea eventualelor preocupări în materie de concurență informațiile obținute, relațiile dintre platforme și furnizori și
care afectează piețele europene de comerț electronic. Prin ur- promovarea serviciilor proprii în dezavantajul concurenților -
mare, CE a lansat astăzi o anchetă în materie de concurență în măsura în care nu sunt reglementate deja de dreptul
antitrust în sectorul comerțului electronic în Uniunea concurenței. De asemenea, analiza va examina cele mai bune
Europeană; modalități de combatere a conținutului ilegal de pe internet;
6. o legislație modernă, mai europeană privind drepturile de 12. va consolida încrederea în serviciile digitale, precum și
autor: înainte de sfârșitul anului 2015 vor fi elaborate propu- securitatea acestora, în special în privinţa prelucrării datelor
neri legislative pentru a reduce diferențele dintre regimurile cu caracter personal. Pe baza noilor norme UE privind pro-
naționale privind drepturile de autor și a facilita accesul online tecția datelor, care urmează să fie adoptate până la sfârșitul
la opere pe scară mai largă în întreaga UE, inclusiv prin adop- anului 2015, Comisia va revizui Directiva privind confiden-
tarea altor măsuri de armonizare. Obiectivul constă în îmbu- țialitatea în mediul electronic;
nătățirea accesului oamenilor la conținutul cultural online, 13. va propune un parteneriat cu sectorul industrial privind
promovând, astfel, diversitatea culturală și creând noi opor- securitatea cibernetică în domeniul tehnologiilor, precum și
tunități pentru creatori și pentru industria de conținut. CE soluții pentru securitatea rețelelor online.
28 dorește, în special, să se asigure că utilizatorii care achizițio- Pilonul III: valorificarea la maximum a potențialului
nează filme, muzică sau articole la domiciliu se pot bucura de
acestea în timpul călătoriilor lor în Europa. Totodată, Comisia de creștere al economiei digitale
va examina rolul intermediarilor online în privinţa lucrărilor Comisia Europeană a hotărât că:
protejate prin drepturi de autor și va intensifica măsurile de 14. va propune o „inițiativă europeană privind libera circulație a
asigurare a respectării normelor în cazurile încălcărilor dreptu- datelor”, cu scopul de a promova libera circulație a datelor în
rilor de proprietate intelectuală la scară comercială; Uniunea Europeană. Uneori noile servicii sunt împiedicate
7. o revizuire a Directivei privind transmisiile prin satelit și cablu prin restricții privind locul în care se află datele sau accesul la
pentru a evalua dacă domeniul de aplicare al acesteia trebuie date - restricții care, de multe ori, nu au nimic în comun cu
extins pentru a cuprinde transmisiile online ale difuzorilor și protecția datelor cu caracter personal. Această nouă inițiativă
pentru a analiza modalitățile de a spori accesul transfrontalier va aborda restricțiile respective și va încuraja astfel inovarea.
la serviciile difuzorilor din Europa; Comisia va lansa, de asemenea, o inițiativă în domeniul cloud
8. reducerea sarcinii administrative cu care se confruntă mediul computingului la nivel european, care va viza certificarea
de afaceri din cauza regimurilor diferite de TVA: pentru ca serviciilor de tip cloud, schimbarea furnizorilor de servicii de
vânzătorii de bunuri materiale către alte țări să beneficieze, tip cloud și un „cloud de cercetare”;
de asemenea, de înregistrare și plată electronică unică, iar cu 15. va defini prioritățile pentru standarde și interoperabilitate în
ajutorul unui prag comun de TVA, micile întreprinderi nou domenii esențiale pentru piața unică digitală, cum ar fi e-
înființate să poată vinde online. sănătatea, planificarea transportului sau energia (contorizare
inteligentă);
Pilonul II: crearea condițiilor adecvate și a unor condiții de 16. va susține o societate digitală favorabilă incluziunii, în care
concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a cetățenii au competențele potrivite pentru a profita de opor-
serviciilor inovatoare tunitățile oferite de internet și a-și spori șansele de a obține
În acest sens CE: un loc de muncă. Un nou plan de acțiune privind eguverna-
9. va prezenta o revizuire ambițioasă a normelor UE în industria rea va permite, de asemenea, interconectarea registrelor co-
telecomunicațiilor. Aceasta cuprinde o coordonare mai eficien- merțului din întreaga Europă, va asigura cooperarea diferite-
tă a spectrului și criterii comune la nivelul UE pentru alocarea lor sisteme naționale și va garanta faptul că firmele și cetățenii
spectrului de frecvențe radio la nivel național; crearea de sti- trebuie să-și comunice datele numai o singură dată adminis-
mulente pentru investiții în infrastructura de bandă largă de trațiilor publice. Astfel, administrațiile nu vor mai solicita de
mare viteză; asigurarea unor condiții de concurență echitabile mai multe ori același informații, atunci când pot să le utilizeze
pentru toți actorii de pe piață, tradiționali și noi, precum și pe cele de care dispun deja. Această inițiativă „doar o singură
crearea unui cadru instituțional eficace; dată” va reduce birocrația și ar putea genera economii de
10. va revizui cadrul mediatic audiovizual, astfel încât acesta să aproximativ 5 miliarde euro pe an până în 2017. Se va acce-
poată răspunde cerințelor secolului al XXI-lea, punând accen- lera punerea în aplicare a achizițiilor publice electronice și a
tul pe rolurile diferiților actori de pe piață în privinţa promo- semnăturilor electronice interoperabile.
vării operelor europene (posturile de televiziune, furnizorii de
servicii audiovizuale la cerere etc.). CE va examina, totodată, Piața unică digitală se va afla pe ordinea de zi a reuniunii
modul în care pot fi adaptate normele existente (Directiva Consiliului European din 25 - 26 iunie 2015.
aprilie-mai 2015, ComUniC@Ții mobile