Page 58 - index
P. 58
eSports
Ecosistemul












din spatele creșterii explozive a



sportului electronic









Industria sportului a evoluat într-un ecosistem de miliarde Competiții ­ ligile şi turneele pot
de dolari pentru echipe, ligi, jucători, comercianți, sponsori, oferi fonduri impresionante pentru
radiodifuzori și organizatori de evenimente. Evoluția jucători, cel mai mare premiu care a
continuă şi în zilele noastre, triggerul fiind acum fenomenul fost pus pe masă până acum fiind de
25,5 milioane de dolari, oferit pentru
eSports (sport electronic), o frontieră interesantă atât pentru un turneu Dota 2 în anul 2017 („The
fani, cât și pentru afaceri. International”). Este al doilea cel mai
mare fond de premii oferit în orice ca­
tegorie de sport, având deasupra doar
extravaganza eSports ecosistemul eSports Open­ul S.U.A. (tenis).
Infograficul alăturat vă prezintă foar ­ Ca orice ligă profesionistă, eSports Organizatori ­ desfăşurarea eve­
te concis cum s­a ajuns la boom­ul eS ­ creează baza pentru un întreg ecosis ­ nimentelor eSports are o miză foarte
ports, incluzând date despre creşterea tem de oportunităţi. mare, iar organizatorii evenimentelor
rapidă a sectorului, valoarea premiilor Jucători ­ sunt elementul central al beneficiază de sponsorizări şi venituri
acordate în competiţii, cât şi cele mai ecosistemului, vedetele, cu o mare per ­ din partea fanilor. Uneori, producăto­
imprtante companii eSports din zile­ sonalitate. O astfel de celebritate este rii de jocuri sunt cei care organizează
le noastre. Kuro Takhasomi (KuroKy), care a câş ­ evenimentele, dar există şi entităţi ter ­
Cu toate că în mass ­media şi în cultu­ tigat până acum 4,2 milioane de dolari ţe în cadrul ecosistemului care se ocupă
ra populară reputaţia gaming­ului este din turneele Dota 2. El este vârful de de organizare.
undeva la limită, este clar că acum a de­ lance, cel care a câ ştigat mai mult decât Sponsori ­ companii precum Coca­
venit un fenomen cu adevărat impor ­ orice alt jucător din eSports. Cola, Intel şi Mercedes ­Benz au alocat
tant. Echipe ­ deoarece jocurile sunt jucate milioane de dolari pentru a sponsori­
De fapt, în prezent, industria gaming­ în cea mai mare parte în echipe, trebuie za competiţii eSports şi pentru a ajun­
ului înregistrează la nivel mondial ve­ să facem referire şi la un element cru­ ge la publicul lor extrem de numeros.
nituri în valoare de 135 de miliarde de cial al implicării în echipă. Francizele Recent, un alt nume mare din zona teh­
dolari, cifră care este de două ori mai eSports se vând în prezent pentru mi­ nologică, SAP, a semnat un acord pen­
mare decât cea raportată de industria lioane de dolari. Merită menționat fap­ tru a sponsoriza unul dintre cele mai
cinematografică şi cea muzicală. tul că aceste francize nu implică doar mari nume din eSports, Team Liquid.
Cu sute de milioane de fani avizi în în­ jucătorii, întrucât aceştia îşi angajează Broadcasterii ­ radiodifuzorii, atât cei
treaga lume, cererea de a­i urmări pe ju­ personal dedicat, cum ar fi antrenori, tradiționali, cât şi cei on­line (YouTube,
cătorii de elită este extrem de mare, aşa formatori şi bucătari personali. Facebook Live, Twitch etc.) vor să ia şi ei
încât nu este deloc neobişnuit să vedem Jocuri și dezvoltatori ­ unele din­ parte la acțiune, aşa încât, de exemplu,
arene luate cu asalt, competiţii desfă­ tre cele mai importante jocuri din lu­ dezvoltatorul de jocuri Blizzard a sem­
şurate cu casa închisă, oferte de spon­ mea eSports sunt, la ora actuală, Dota nat recent un acord cu Disney pentru a
sorizare ale brandurilor mari şi premii 2, Counter­Strike, Liga Legendelor, difuza playoff ­urile Overwatch League
super consistente pentru eSports. Overwatch, Fortnite şi Call of Duty. pe ESPN, ABC şi Disney XD.

56 aprilie-iunie 2019
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63