Page 5 - index
P. 5
editorial
Doar 52% dintre europeni
ştiu despre interzicerea
geoblocării nejustificate
Ion VACIU
La 7 luni de când au început să se aplice noile norme legea. Comisia europeană va continua să monitorizeze
împotriva geoblocării nejustificate, puţin peste jumătate situația pentru a se asigura că normele sunt respectate.
dintre europeni cunosc normele ce interzic restricțiile asupra Ce conținut doresc să acceseze europenii din alt stat
cumpărăturilor online și asupra vânzărilor transfrontaliere, membru?
comparativ cu 43% media cunoscătorilor din România.
merită să investim mai mult în informarea cititorilor şi Studiul ue arată că cele mai cunoscute conținuturi pe
partenerilor noştri, nu-i aşa, într-o epocă a mercantilismului care consumatorii doresc să le acceseze din altă țară
cu gratuităţi? europeană se numără cele audiovizuale și alte conținuturi
Cine sunt românii vizaţi de aceste norme europene? furnizate electronic, protejate prin drepturi de autor, cum
ar fi transmisia de muzică pe internet/ descărcarea de
La 3 decembrie 2018 a intrat în vigoare Regulamentul muzică, cărțile și jocurile video. acest tip de conținut nu
împotriva geoblocării nejustificate, care abordează este reglementat prin normele actuale, dar este probabil ca
discriminarea nejustificată a vânzărilor online, bazată pe acestora să li se acorde o atenție deosebită în legislația ue în
cetățenia sau naționalitatea, domiciliul sau sediul clienților viitorul foarte apropiat.
de pe piața internă. Regulamentul nu obligă comercianții să mai mult, numărul utilizatorilor de internet care încearcă să
acorde acces la conținutul lor și nici să vândă sau să livreze acceseze conținut electronic din altă țară din ue aproape că
în întreaga ue, ci doar le interzice să discrimineze clienții pe s-a dublat în ultimii patru ani (de la 8%, în 2015, la 15%, în
baza cetățeniei/ naționalității, a locului de reședință sau a 2019). Cele mai solicitate tipuri de conținut accesate din altă
locului de stabilire, în cazul în care produsele sau serviciile țară din ue sunt cel audiovizual (9% dintre respondenți) și
comerciantului există deja în statul membru respectiv. Care e muzica (8%). Se remarcă o tendință ascendentă în acest sens,
situaţia României în acest sens în ultimul an? în special în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani care
▶ 69% dintre români au descărcat/ accesat muzică online în au încercat să acceseze aceste servicii din altă țară din ue, în
mod regulat, în ultimul an (comparativ cu o medie Ue de procentaj aproape dublu (28%) față de cifra globală.
38%), iar 90% au optat pentru conținut gratuit. Cele mai frecvente motive pentru accesarea acestor
▶ 20% au accesat conținut online cu tematică sportivă conținuturi sunt lipsa lor din țara de reședință (44%), urmat
(comparativ cu o medie Ue de 16%), iar 84% au optat de căutarea unei oferte mai bogate (39%). Mare parte din cei
pentru conținut gratuit. care nu au încercat până în prezent să acceseze conținuturi
▶ 84% au accesat cărți electronice în ultimele 12 luni, optând destinate utilizatorilor din altă țară a ue ar fi totuși interesaţi
pentru descărcarea gratuită. să facă acest lucru (în special conținuturi audiovizuale, 31%, și
un sondaj eurobarometru, din 27 iunie, arată că, la 7 luni muzică, 29%, procentele fiind mai ridicate în rândul tinerilor).
de când se aplică Regulamentul privind geoblocarea, Cum se dezvoltă cultura digitală ue
doar 52 % dintre cetățenii ue ştiu despre acțiunile ue Datorită Strategiei privind piața unică digitală, începând din
de combatere a discriminării nejustificate ale unor aprilie 2018, cetățenii europeni își pot accesa abonamentele
comercianți. astfel, drepturile digitale specifice consacrate online la filme, evenimente sportive, cărți electronice,
în legislația ue trebuie să fie mult mai bine cunoscute, jocuri video sau muzică și atunci când călătoresc în alt stat
pentru că doar 29 % dintre comunitari știu exact ce membru. În plus, noile norme vor permite radiodifuzorilor
drepturi avem în Ue. să își îmbogățească oferta online la nivel european și să
Comisarul pentru economie digitală și societate digitală, ofere cetățenilor opțiuni și acces la conținut îmbunătățite,
Mariya Gabriel, susţine că: Întreprinderile care continuă să indiferent de statul membru în care se află aceștia. Ca
restricționeze accesul consumatorilor încalcă pur și simplu urmare, cultura europeană se va dezvolta.
aprilie-iunie 2019 www.comunic.ro 3
Doar 52% dintre europeni
ştiu despre interzicerea
geoblocării nejustificate
Ion VACIU
La 7 luni de când au început să se aplice noile norme legea. Comisia europeană va continua să monitorizeze
împotriva geoblocării nejustificate, puţin peste jumătate situația pentru a se asigura că normele sunt respectate.
dintre europeni cunosc normele ce interzic restricțiile asupra Ce conținut doresc să acceseze europenii din alt stat
cumpărăturilor online și asupra vânzărilor transfrontaliere, membru?
comparativ cu 43% media cunoscătorilor din România.
merită să investim mai mult în informarea cititorilor şi Studiul ue arată că cele mai cunoscute conținuturi pe
partenerilor noştri, nu-i aşa, într-o epocă a mercantilismului care consumatorii doresc să le acceseze din altă țară
cu gratuităţi? europeană se numără cele audiovizuale și alte conținuturi
Cine sunt românii vizaţi de aceste norme europene? furnizate electronic, protejate prin drepturi de autor, cum
ar fi transmisia de muzică pe internet/ descărcarea de
La 3 decembrie 2018 a intrat în vigoare Regulamentul muzică, cărțile și jocurile video. acest tip de conținut nu
împotriva geoblocării nejustificate, care abordează este reglementat prin normele actuale, dar este probabil ca
discriminarea nejustificată a vânzărilor online, bazată pe acestora să li se acorde o atenție deosebită în legislația ue în
cetățenia sau naționalitatea, domiciliul sau sediul clienților viitorul foarte apropiat.
de pe piața internă. Regulamentul nu obligă comercianții să mai mult, numărul utilizatorilor de internet care încearcă să
acorde acces la conținutul lor și nici să vândă sau să livreze acceseze conținut electronic din altă țară din ue aproape că
în întreaga ue, ci doar le interzice să discrimineze clienții pe s-a dublat în ultimii patru ani (de la 8%, în 2015, la 15%, în
baza cetățeniei/ naționalității, a locului de reședință sau a 2019). Cele mai solicitate tipuri de conținut accesate din altă
locului de stabilire, în cazul în care produsele sau serviciile țară din ue sunt cel audiovizual (9% dintre respondenți) și
comerciantului există deja în statul membru respectiv. Care e muzica (8%). Se remarcă o tendință ascendentă în acest sens,
situaţia României în acest sens în ultimul an? în special în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani care
▶ 69% dintre români au descărcat/ accesat muzică online în au încercat să acceseze aceste servicii din altă țară din ue, în
mod regulat, în ultimul an (comparativ cu o medie Ue de procentaj aproape dublu (28%) față de cifra globală.
38%), iar 90% au optat pentru conținut gratuit. Cele mai frecvente motive pentru accesarea acestor
▶ 20% au accesat conținut online cu tematică sportivă conținuturi sunt lipsa lor din țara de reședință (44%), urmat
(comparativ cu o medie Ue de 16%), iar 84% au optat de căutarea unei oferte mai bogate (39%). Mare parte din cei
pentru conținut gratuit. care nu au încercat până în prezent să acceseze conținuturi
▶ 84% au accesat cărți electronice în ultimele 12 luni, optând destinate utilizatorilor din altă țară a ue ar fi totuși interesaţi
pentru descărcarea gratuită. să facă acest lucru (în special conținuturi audiovizuale, 31%, și
un sondaj eurobarometru, din 27 iunie, arată că, la 7 luni muzică, 29%, procentele fiind mai ridicate în rândul tinerilor).
de când se aplică Regulamentul privind geoblocarea, Cum se dezvoltă cultura digitală ue
doar 52 % dintre cetățenii ue ştiu despre acțiunile ue Datorită Strategiei privind piața unică digitală, începând din
de combatere a discriminării nejustificate ale unor aprilie 2018, cetățenii europeni își pot accesa abonamentele
comercianți. astfel, drepturile digitale specifice consacrate online la filme, evenimente sportive, cărți electronice,
în legislația ue trebuie să fie mult mai bine cunoscute, jocuri video sau muzică și atunci când călătoresc în alt stat
pentru că doar 29 % dintre comunitari știu exact ce membru. În plus, noile norme vor permite radiodifuzorilor
drepturi avem în Ue. să își îmbogățească oferta online la nivel european și să
Comisarul pentru economie digitală și societate digitală, ofere cetățenilor opțiuni și acces la conținut îmbunătățite,
Mariya Gabriel, susţine că: Întreprinderile care continuă să indiferent de statul membru în care se află aceștia. Ca
restricționeze accesul consumatorilor încalcă pur și simplu urmare, cultura europeană se va dezvolta.
aprilie-iunie 2019 www.comunic.ro 3