Page 5 - Revista COMUNIC@TII Mobile 142
P. 5

Ion VACIU                                                                                      editorial

          De ce nu serbează operatorii mobili



                  cei 20 de ani în România?!



          Convingerea mea, că România        România fiind o țară relativ mare, ca nu -
          trece printr-o inginerie societală de  măr de utilizatori, însă cu rezultate fi -
          tip concentraționar de cel puțin un  nan ciare slabe, comparativ cu țările mult
          deceniu, nu vrea să mă părăsească,  mai mici din regiune, bine înțeles că nu
          dim potrivă. Realitățile autohtone  rezistă în fața nici unei comparații de
          o alimen tea ză cu prisosință.     productivitate, de ARPU, de consum.
          Astfel, după Dosarul de co rup ție  Peste tot acest torent de negativisme mai
          Microsoft, care a transformat una  vine și salariul româ nesc, unul dintre ce -
          din tre companiile fanion ale IT-  le mai mici din UE. Ghinion! În acest
          ului mondial în tr-un mega-dosar   fel, țara noastră se plasează pe ultimul
          penal în România, după si­lenzio   loc la majoritatea criteriilor de com pa ra -  contează. Adică, să-și continue linia de
          stampa adoptat de către mai toate  ție comunitare.                     încurajare­a­gândirii­critice, nealterate
          com paniile americane prezente în  Dacă la tot acest peisaj după bătălie mai  de comenzile comerciale, de reclamă
          România, odată cu declanșarea      adăugăm și “brandul de țară”, care este  (care aproape că a dispărut, o altă conse -
          aces tui scandal ce se vrea mușa ma -  Corupția, cu C mare, atunci depresia e  cin ță a acestei inginerii societale), de pre -
          lizat, după lipsa unui ambasador   maximă, și fiziologică și financiară.  siunile oficiale sau de alt tip. Să­atragă
          ame ri can la București timp de 3  Peisajul toxic, cu cătușe televizate, în ur -  în­jurul­ei­vocile­specialiștilor­recunos­-  3
          ani, situație unică în UE, nu prea  ma unor delațiuni mai mult sau mai pu -  cuți care încă mai cred în ieșirea din im -
          sunt semne de revenire la normal.  ţin inventate, cu arestați preventiv “vi no -  pas, iată în această ediție Marian­Velicu,
                                             vați” ex ante, nu încurajează pe nimeni  despre convergența industriilor și
          Cătușe și delațiune în locul       sănătos la cap să mai investească aici.  Cristina­Deac, despre Green Smart
          comunicării, PR-lui și marketingului                                   City. Să nu înceteze a convinge marii
          Comportamentul tăcerii asumate și a  Nici geografia nu ne mai ajută!   jucători­din­țară­că­trebuie­să­comu­ni­-
          non-comunicării e practicat acum și de  Nici măcar geografia nu mai este ce a  ce­per­ma­nent, prin instrumentele lor,
          către mul te alte companii publice, dar  fost, de la începutul planetei până mai  pentru a face mai mult decât a vinde, ei
          mai ales pri vate, autohtone, dar mai ales  ieri. Dacă înainte mai aveam vecini aliați  trebuie și să educe o piață ce se apropie
          multina țio nale, pe fondul unei recru des -  și prieteni, acum suntem înconjurați de  de 50% la analfabetism digital, dar și
          cențe a ofen si vei statului procuror asupra  potențiale conflicte și situații pe picior  funcțional. Asta, desigur, dacă vor să mai
          societății civile și a mediului de afaceri.  de criză: Ucraina – conflict armat cu  vândă produse și servicii unor utilizatori
          Prezumția de nevino văție nu mai este  Rusia, Marea Neagră – în vizorul Rusiei,  care să și aibă ce face cu acestea.
          res pectată, dimpotrivă, cel acuzat de ori -  disputată și de Turcia, prin NATO.  Într-un cuvânt, noi nu încetăm să încu -
          ce trebuie să demonstreze că e nevi no -  Bulgaria – pro-rusă dar și cu mari pro -  ra jăm companiile­să­INVESTEASCĂ.
          vat, e lumea pe dos...             bleme sociale, ca și noi. Serbia – încă la  Este evident că inves tițiile acestora în
                                             marginea UE, cu mari frustrări pentru  piață se vor întoarce în profiturile lor
          Această stare de anomie, care duce evi -  ieșirea din istorie. Ungaria – naționalistă  ulterioare, multe exportate cu mare leje -
          dent la haos, face ca starea de comuni ca -  și gălăgioasă, anti UE pe alocuri, o oală  ritate prin tot felul de opti mi zări finan -
          re dintre companii și media să fie alte ra -  sub presiune.            ci are, paralele cu legislația autohtonă,
          tă, în prima fază, apoi să înceteze.   Raportul organizației “Reporteri fără  operațiuni susținute cu sârg de amba sa -
          Cum să interpretăm faptul că în acest  frontiere” pe 2017, intitulat “Freedom of  dele aferente ţărilor în cauză.
          prim trimestru al lui 2017 aproape că  the press worldwide” arată limpede cum
          nu a existat nici o comunicare publică,  nu mai România mai are în regiune o si -  În loc de concluzii:
          un dialog oficial, între ministerul de  tuație satisfăcătoare, fiind înconjurați de  Dacă vreți ca să nu ne retezăm de tot
          resort, MCSI, și media? Dar între marii  țări “cu probleme”, iar Bulgaria și Turcia  craca viitorului (și așa incert) de sub
          opera tori mobili (cu excepția Telekom), și  chiar cu “situații dificile“.   picioare, stimate companii investiți în
          ace leași media, nici o conferință de pre -  Pericolul­de­gra­dării­comunicării­prin  educaţia utilizatorului, prin Media care
          să, nici o lansare, nici un interviu?  media­e­imens,­nu­știu­dacă­multă­lume  încă mai trăiesc, la marginea rezistenței.
          Explicația poate că e simplă dar în ace -  realizează,­însă­acesta­este­un­important  Așa cum sunt ele, încă mai reprezintă
          lași timp și tragică. Bugetele alocate co -  termometru­al­sănătății­opiniei­publice.  singura voce reală a opiniei publice, a
          municării, marketingului, s-au diluat                                  utilizatorului. Fără Media nu ne mai
          dra matic, până la dispariție, ca într-o  Ce mai poate face o revistă științifică   putem imagina nici un smartphone, nici
          cri  ză, fondurile fiind tăiate de către deci -  în acest context complicat?  o campanie de promovare, nici o recla -
          den ții grupurilor multi na ționale.  Nu prea multe, evident, însă lucruri care  mă, nici măcar o manea…
                                                                                     martie-aprilie 2017, ComUNIC@ȚII mobile
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10