Page 59 - Revista 125
P. 59
industria de conţinut | filmul uE noua strategie uE din era digitală Monetizarea filmului european în UE nu merge deloc pe plus, ba chiar dimpo trivă. Cu toate că producțiile de film european reprezintă circa două treimi din totalul filmelor distribuite în cinematografele UE, încasările acestora se cifrează la doar o treime din vânzările de bilete, conform oficialilor UE. Chiar dacă numă rul filmelor produse în Europa a crescut de la aprox. 1.100 în 2008, la 1.300 în 2012, majori - tatea acestora sunt prezentate numai în țara în care au fost realizate și sunt rareori distribuite dincolo de granițele naționale. Pentru a încuraja filmul european mai întâi înlăuntru UE, Comisia Europeană (CE) a lansat o nouă strategie denumită „Filmul european în era digitală”. Astfel, CE caută soluții pentru provocare, care să valorifice potențialul noilor modalități de distribuție pentru a promova diversitatea culturală și a dinamiza competitivitatea. 57 n prezent, aproape 70% din fondurile publice naționale sunt destinate produ cerii filmelor, fiind alocate mult mai puține Îfonduri pentru creșterea poten ția lului de audiență. Strategia CE va promova o nouă modalitate de dialog – așa-numitul Forum al fil mu lui european – care va încuraja schimbul de idei privind modul în care politicile naționale, regionale și ale UE în domeniul audiovizual se pot completa reciproc mai bine și pot con - tribui la identificarea de soluții pentru probleme precum digitizarea sau dificultățile cu care se confruntă casele de producție în încercarea de a obține finanțare. Ar trebui încer - cate abordări mai flexibile și experimentale în privinţa mo dului și a locului în care sunt proiectate filmele, dată fiind popularitatea tot mai mare a platformelor de vizionare la cerere (VoD – Video-on-Demand) și a opțiunilor de descărcare a filmelor de pe internet. Fondurile europene pentru cinematografie alocă anual 2,1 miliarde de euro pentru a sprijini industria audiovizuală europeană, conform Observatorului European al Au dio - vizualului și Finanțării publice pentru producția de filme și opere audiovizu ale în Europa (Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe). Alte 110 milioane de euro provin din subprogramul MEDIA al programului „Europa Creativă“. În 2012, în UE au fost produse aprox. 1.300 de filme, în com pa ra ție cu peste 800 în Statele Unite. Numai 8% dintre filmele europene sunt distribui te în sălile de cinema din țări din afara UE. În 2012, peste 60% dintre toate filmele distribuite în sălile de cinema în UE au fost filme europene, dar numai o treime din biletele vândute au fost bilete pentru un film european. Pentru comparație, producțiile americane au reprezentat 20% din filmele distribuite în săli și 65% din vânzările de bilete în UE. De regulă, pentru distribuția filmului se cheltuiește mai puțin de 10% din bugetul unui film. Televiziunea rămâne platforma cea mai utilizată pentru vizionarea filmelor. În 2011, peste 40% din cele 122.000 de lungmetraje prezentate de posturile de tele - viziune din UE erau de origine europeană (8% erau producții naționale, 15% erau produse în alte țări europene și aproape 20% erau coproducții europene, în totalitate sau parțial). În 2012, piața VoD a înregistrat o creștere de 60% în Germania și de numai 15% în Franța. Bugetul mediu de producție în UE variază de la aproape 11 milioane de euro (Marea Britanie), 5 milioane de euro (Germania și Franța), la circa 300.000 de euro (Ungaria și Estonia). Bugetul mediu pentru filmele produse de SUA este de 15 milioane USD (adică 11 milioane de euro, ca în Marea Britanie). aprilie - mai 2014, ComuniC@Ții mobile
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64