Site icon Revista COMUNIC@ŢII Mobile

Vodafone şi Salvamont salvează vieţi cu două tehnologii last generation conectate la GigaNetwork, cu o dronă in house, produsă de DJI, antenă mobilă şi echipamente 5G de la Huawei

Supernet devine Vodafone GigaNetwork | Salvamont foloseşte GigaNetwork 5G și GigaNetwork FIBRĂ pentru soluții digitale inovatoare ce pot reduce semnificativ durata misiunilor de salvare | Vodafone a dezvoltat o soluție ce propagă semnalul mobil în zonele greu accesibile | Pentru găsirea victimelor, sunt capturate imagini din dronă, geolocalizate şi analizate cu ajutorul Inteligenţei Artificiale, prin intermediul GigaNetwork FIBRĂ.

Vodafone România și Salvamont (Asociația Salvatorilor Montani) îşi consolidează parteneriatul tehnologic prin lansarea a două soluții digitale care, împreună cu puterea şi fiabilitatea reţelei, repoziționate recent sub numele Vodafone GigaNetwork, ajută la reducerea semnificativă a timpului de căutare a victimelor şi la salvarea mai multor vieţi omeneşti, anunţă operatorul într-un comunicat de presă.

Photo credit Vodafone

Prima dintre soluții este dezvoltată în premieră de echipa de tehnologie a Vodafone România și asigură acoperirea cu semnal mobil în zonele montane greu accesibile şi înconjurate de pereţi stâncoşi care blochează propagarea semnalului mobil generat de releele terestre actuale. Soluția este formată dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conectează prin satelit la centrul rețelei Vodafone, şi un echipament radio instalat pe o dronă profesională ce este ridicată deasupra zonelor de căutare. Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește. Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte și o va putea găsi mai repede, susţin oficialii Vodafone România într-o conferinţă de presă.

Ciprian Zamfirescu | Digital Transformation Manager | Vodafone România testând drona în condiţii reale de salvare
Photo credit Vodafone

Suntem o singură companie europeană, în sensul în care nu mai lucrăm pentru fiecare ţară în parte, pe direcţia tehnologică, ci unitar, la nivel continental, fiind singurul operator telecom cu această structură„, a subliniat Cătălin Buliga, Chief Network Officer, Vodafone România și Head of Fixed and Mobile Networks Development and Optimization, Europe Cluster Markets. Acesta a mai adăugat că operatorul a obţinut şi cel mai mare scor din ultimii 6 ani în ratingul Umlaut, auditor german pentru reţele mobile şi fixe, cu 922 de puncte din 1000 posibile, inclusiv la un nou indicator Best in Reliability Network cu 11 puncte în faţa următorului competitor, pe o analiză temporală de 6 luni.

Sistemul autonom de salvare montană şi drona cu antenă 2G, 3G, 4G şi 5G
Photo credit Vodafone

Cea de-a doua soluţie utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru capturarea și analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea în mod automat a persoanelor dispărute. Capturarea imaginilor de înaltă rezoluţie în zona de căutare este realizată de o a doua dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune. Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare. Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate. În centrul de analiză conectat la rețeaua GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aprox. 100 fotografii în 2 minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV. Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate.

Tehnologia 5G face diferenţa atunci când vorbim despre viteza cu care se transmit fotografiile realizate de dronă către centrul de comandă şi monitorizare”, a mai declarat Cătălin Buliga.

Pentru mai multe informații despre cum funcționează cele două soluții, dar și despre cum se derulează o acțiune de salvare a Salvamont, puteţi viziona documentarul următor.

Soluţia Vodafone a fost dezvoltată într-un cadru academic din Polonia, cu un start-up dedicat analizei pe baza IA, de la care ulterior Salvamont a reuşit să cumpere o licenţă naţională pentru toate serviciile de căutare din România, susţine Sabin Cornoiu, Președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România. Acesta subliniază că doar 5 ţări din UE deţin o astfel de licenţă şi niciuna la nivel la naţional, ca România.

Capacitate de căutare de 10 ori mai mare

De la an la an, numărul acțiunilor de salvare crește cu 30 – 40%. Doar anul trecut, am avut peste 7.000 de misiuni și mai mult de 8.500 de persoane salvate. În astfel de intervenții, timpul este cel mai important element. Avem o resursă umană bine pregătită, dar sunt situații în care e nevoie de mai mult. Folosind soluțiile lansate astăzi și având și un centru de comandă dotat cu tehnologie de ultimă generație conectat la rețeaua de fibră optică a Vodafone, practic mărim capacitatea de căutare de aproape 10 ori, ceea ce înseamnă mai multe vieți salvate, dar și un timp de intervenție, riscuri și efort considerabil reduse pentru salvatorii montani. Am avut alături în acest proiect Vodafone, în calitate de partener de tehnologie, și Consiliul Județean Gorj”, a adăugat prof. Sabin Cornoiu. Acesta a mai estimat un necesar naţional de 4-5 astfel de sisteme autonome care să acopere văile lungi de pe versanţii sudici ai Carpaţilor, dar şi zonele Maramureşului şi Delta Dunării.

Nedim Baytorun | Chief Commercial Officer / Consumer Business Unit
Photo credit LinkedIn

De la Supernet la GigaNetwork

Am ales acest moment pentru a anunța tranziția de la Supernet la  Vodafone GigaNetwork în contextul evoluției noastre firești spre o companie de tehnologie, al rolului asumat de jucător convergent și ca urmare a investiților constante în rețelele noastre. Rebrandingul vine și în contextul unei duble recunoașteri din partea auditorului independent german umlaut – pentru rețeaua mobilă care a obținut certificarea ‘Best in test’ și pentru ‘cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România”, a declarat Nedim Baytorun, Consumer Business Director, Vodafone România.

Romania_Mobile_Benchmark_Certificate_umlaut


Rețeaua Vodafone GigaNetwork mobilă a fost certificată „Best in test” în martie 2022 de către auditorul german Umlaut, obținând un punctaj total record al ultimilor șase ani în evaluările umlaut, de 922 de puncte, la o diferență de 25 de puncte de următorul operator clasat. Astfel, rețeaua de comunicații mobile GigaNetwork a Vodafone s-a remarcat ca fiind cea mai bună rețea de voce și date mobile la nivel național, obținând cel mai mare punctaj total, cel mai mare punctaj pentru serviciile de voce mobilă, cel mai mare punctaj pentru serviciile de date mobile, cel mai mare punctaj pentru zonele urbane și cel mai mare punctaj pentru fiabilitatea rețelelor mobile. În ceea ce privește rețeaua Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, aceasta a fost deja certificată de același auditor german, în luna august 2021, pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România, fiind prima astfel de certificare conferită de auditorul umlaut unui operator de rețea de internet fix din țara noastră.

Sabin Cornoiu şi Ciprian Zamfirescu în testări live pentru antrenamentele de salvare umană
Photo credit Vodafone

Vodafone România s-a alăturat misiunilor de salvare ale Salvamont în 2004. Printre primele proiecte în care s-a implicat, împreună cu Fundația Vodafone, au fost înființarea Dispeceratului Național și realizarea aplicației Salvamont – Vodafone, esențiale pentru operațiunile de salvare montană. În prezent, dispeceratul primește peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesară intervenția echipelor de salvatori. Aplicația Salvamont – Vodafone, disponibilă de anul trecut într-o nouă versiune atât pentru iOS, cât și pentru Android, oferă, alături de un ghid complet de informare și orientare montană, opțiunea SOS, prin care utilizatorii pot activa serviciul de localizare a poziției telefonului, iar dispeceratul poate fi notificat în timp real despre coordonatele acestora.

Începând cu anul 2019, Vodafone a devenit oficial partener de tehnologie al Salvamont, implicându-se mai ales în proiecte care folosesc soluțiile digitale în activitatea de salvare montană. Una dintre cele mai recente colaborări a fost dotarea Asociației cu echipamente de găsire a persoanelor surprinse de avalanșă. Sistemul RECCO este format dintr-un dispozitiv de localizare utilizat de salvamontiști și plăcuțe reflectoare pe care turiștii le pot purta în echipamente.

Exit mobile version