Românii au cheltuit online în 2018 zilnic 10 milioane EUR, iar în 2019 se vor consemna noi creșteri

Anul 2019 este aproape de final, însă luna decembrie este una dintre cele mai relevante din an în ceea ce privește vânzările din e-commerce, mai ales pe nișe precum electroIT, fashion, jucării și cărți. Luna Cadourilor va crește cu siguranță substanțial veniturile retailerilor, așteptându-se o noua apreciere substanțială față de anul precedent. Conform unui studiu realizat de GPeC, în anul 2018 românii au efectuat cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro, cu 30% mai mult decât în 2017, când s-au consemnat 2,8 miliarde de euro.

În medie, pe parcursul anului trecut, românii au cheltuit în fiecare zi aproape 10 milioane de euro, în comparație cu 7,67 milioane de euro, care a fost media zilnic înregistrată cu un an înainte. De fapt, valoarea achizițiilor online este mult mai mare, căci în statisticile mai sus menționate nu se includ decât produsele fizice achiziționate la comandă pe internet, nu și serviciile, biletele de avion, pachetele de vacanță, rezervările de cazare, biletele la spectale etc. Curând vor fi disponibile date complete pentru 2019, dar cu siguranță creșterea va fi din nou impresionantă, în condițiile în care în 2020 piața românească de e-commerce este apreciată a ajunge la o valoare de peste 5 miliarde de euro, conform aștepărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online).

Momentan, există statistici din 2019 generate tot de GPeC, care arată, așa cum era previzibil, o evoluție rapidă. În 2019, 56% dintre români au făcut cel puțin o achiziție online. Valoarea procentuală ar putea fi și mai mare până la final de an. Mai este însă loc de avans, căci în unele țări dezvoltate aceste date ajung la peste 80-90% din populație. În plus, ceea ce contează foarte multe este frecvența achizițiilor online, acest lucru ducând piața locală cu adevărat la cote foarte ridicate. Mai exact, este vorba despre cât de des pe parcursul unui an face o persoană cumpărături pe internet și cât de mulți bani cheltuiește pentru acestea.

Aplicații precum Bingo sau Glovo este de așteptat sprijine retailul online prin alianțele acestor branduri cu supermarketuri și hipermarketuri. Cumpărăturile online devin astfel tot mai prietenoase inclusiv pentru retailul cu produse alimentare, chiar și cele de zi cu zi. Toate hipermarketurile de pe piața locală sunt prezente astăzi în e-commerce, într-un fel sau altul, sectorul fiind însă abia la început în ceea ce privește dezvoltarea.

Mai este loc pentru retaileri noi în mediul online? Desigur, pe aproape toate sectoarele de comerț, cu diferențe evident în funcție de nișa aleasă. Concurența este totuși tot mai intensă, iar consumatorii emit pretenții tot mai ridicate, pe care magazinele online sunt obligate să le îndeplinească pentru a putea avea succes.

Toate detaliile contează, atunci cand lansezi propriul magazin online, de la găzduirea web ireproșabilă (de preferat pe severe dedicate care să asigure uptime și viteză oricând), până la modul în care sunt concepute paginile web, pentru a fi ușor de utilizat. Clientul modern își dorește fel de fel de facilități, aplicații pe smartphone, livrare rapidă, comunicare bună cu vânzătorul inclusiv în caz de probleme de orice fel. De astfel de elemente depinde alegerea unui anumit retailer în comparație cu altul, dincolo de prețuri și de campanii promoționale.